Yrityksen värin valinta

Yrityksen perustajalla on usein selkeä visio minkä värinen oma yritys on. Se perustuu omaan makuun tai alalla yleisesti vallitsevaan värimaailmaan. Väri on kuitenkin aina yksilöllinen ja subjektiivinen asia, joka perustuu tunteeseen, kokemuksiin ja opittuihin tapoihin. Esimerkiksi Suomessa suosituin yritysväri on ollut sininen. Se luo positiivisia mielikuvia suomalaisuudesta, sinivalkoisuudesta, luotettavuudesta, rauhasta ja turvallisuudesta. Myös maailmalla sininen on monen lempiväri.

Värien käytössä pitää miettiä myös missä väri on eli painetaanko se vai käytetäänkö pelkästään näytöllä. Väristandardit ovat erilaiset ja riippuu näytöstä tai paperilaadusta miltä väri näyttää. Lisäksi me näemme värit jokainen omalla tavallaan. Esimerkiksi jonkun mielestä väri on sininen, toisen mielestä se on enemmän violetti.

Mietitäänpä ensin millainen väri olet eli harjoitus värin valintaan

Lähde liikkeelle vastaamalla seuraaviin:

  • Mikä on yritykseni tavoite?
  • Mitkä ovat yritykseni arvot?
  • Millä toimialalla olen? Mitä värejä kilpailijat käyttävät?
  • Millainen ihminen olen? Mitä väriä haluan edustaa?
  • Tutustu värien merkityksiin. Mitä ne tarkoittavat eri kulttuureissa? Miten niihin reagoidaan?
  • Miltä väri tuntuu? Onko jostain väristä hyviä tai huonoja muistikuvia?
  • Miten haluat väreillä vaikuttaa ihmisiin ja mielikuviin?
  • Mistä väreistä et missään nimessä pidä? Miksi?
  • Mieti yritystäsi kuvaavia adjektiiveja esim. energinen, tekninen, iloinen, lempeä, luotettava… Minkä värisiä nämä ovat?
  • Mieti yritystäsi kuvaavia esineitä, eläimiä, kasveja esim. kirja, suomenpystykorva, kanerva… Minkä värisiä nämä ovat?
  • Jos yrityksesi olisi ihminen/eläin/kasvi/esine, miltä ulkomuoto näyttäisi?
  • Mitä vuodenaikaa edustat? Oletko yö vai päivä? Oletko ilma, maa, vesi vai tuli?

Lopuksi voit tehdä ns. moodboardin eli voit leikata lehdistä tai hakea netistä kuvia, jotka miellyttävät tai kuvaavat yritystäsi, ja tehdä kollaasin. Millaiset kuvat ja värit valikoituvat?

Värit lyhyesti selitettynä

Huom! Nämä ovat minun omia ajatuksiani väreistä. Väriä kannattaa lähteä miettimään väriympyrästä eli perusväreistä murretumpiin väreihin. Oletko sininen, punainen vai keltainen? Vai niiden väliltä oranssi, vihreä vai violetti? Jos valitsit sinisen, tykkäätkö tumman- vai vaaleansinisestä? Yritysväreissä kannattaa valita painovarmat värit ts. sellaiset, jotka toistuvat mahdollisimman samanlaisena eri tekniikoilla.

Tässä on aluksi myös neutraalit musta, valkoinen, harmaa ja beige, jotka myös ovat hyviä yritysvärejä. Musta ja valkoinen eivät teknisesti ole värejä, mutta niitäkin saa maalipurkista.

Musta

Aloitan aina värin miettimisen mustasta, koska se on selkeä ja graafinen. Väri kuvaa pimeyttä ja surua. Se voi olla synkkä ja raskas. Toisaalta se on kapinallinen ja dramaattinen. Oikein käytettynä musta on todella tyylikäs. Jokaisesta logosta on hyvä olla mustavalkoinen versio. Se toimii teknisesti molemmissa sekä netissä että painettuna.

Musta väri on toimiva

Valkoinen

Valkoinen on niin yleinen väri, että sitä ei tule edes ajatelleksi. Maalikaupasta löytyy kaikkien tuntema maalarinvalkoinen, paperi on valkoista ja tietokoneen näytöllä valkoinen on oletuksena taustaväriksi. Valkoinen on valoisa ja erityisen kaunis väri. Valkoista ja vaaleita sävyjä voi aivan hyvin käyttää myös yritysväreinä. Se sopii valokuviin, grafiikkaan ja kaikkeen muuhun esim. ajoneuvoihin jne.

Valkoinen väri on puhdas ja valoisa

Harmaa

Huomaamaton hiirulaisen väri? Kyllä ja ei. Harmaata käytetään paljon teollisuudessa, koska se kuvaa metallia ja terästä. Siinä on rauhallista voimaa. Myös sumu ja pohjoisen luonto ovat kauniita harmaita. Harmaata on lämmintä ja kylmää. Harmaa antaa upean taustan kirkkaalle värille ja valkoisen kanssa se on harmonisen raikas ja lempeä.

Harmaa on yllättävä väri eikä yhtään tylsä
Kuva Pixabaycom

Beige – vaaleanruskea

Aina ikisuosikki beige ja muut luonnolliset ruskean sävyt ovat hyviä myös yritysvärinä. Vaaleanruskea on lämpimämpi kuin harmaa. On olemassa erilaisia beigen sävyjä aivan vaaleasta tummiin, harmaanruskeaa, greigeä jne. Hieman harmaaseen taitettu beige on tyylikkäämpi kuin kellertävä beigen sävy. Beige voi pahimmillaan näyttää likaiselta ja tunkkaiselta. Yleensä se koetaan neutraaliksi ja rauhoittavaksi. Parhaimmillaan beige raikastuu valkoisen kanssa. Vaaleanpunaiseen taittuva beige on lempeä ja söpö.

Beige on aina suosittu väri

Sininen

Sininen on suomalainen, luotettava, insinöörien ja poliisien väri. Meille tuttua ovat sinitaivas, rauha ja järvet. Kuvaavia adjektiiveja ovat myös käytännöllinen ja toimelias, tekninen ja järkevä. Taivaansininen kuvaa toivoa ja luottamusta. Se on viileä ja raikas, sähäkkä ja aktiivinen. Sininen on monen lempiväri.

Sininen väri on raikas ja luotettava

Keltainen

Keltaisesta löytyy iloista kevyttä keltaista ja sitten on kulta ja syksyn sävyt. Se on iloinen, huoleton valon ja auringon väri. Ristiriitaisesti se on myös varoitusväri ja sitä käytetään kuvaamaan halpaa ja edullista.

Keltainen on iloinen valon ja auringon väri

Punainen

Punainen on voimakas tunteita herättävä rakkauden ja veren väri. Punainen huomataan. Punainen ihastuttaa ja vihastuttaa. Parhaimmillaan se kuvastaa lämpöä, sydäntä, joulua ja päättäväistä vahvuutta. Punainen on myös edelleen paljon käytetty yritysväri.

Punainen on vahva väri

Violetti

Mystinen ja taiteellinen, ajatteluun ja kulttuuriin liitetty väri. Violetissa, lilassa tai sinipunaisessa on todella kauniita vivahteita.

Violetti on mielenkiintoinen väri

Oranssi

Oranssiin on yhdistynyt keltaisen ja punaisen energisyys. Se on aktiivinen, liikkuva tulen väri. Oranssi on myös erinomainen huomioväri, jota käytetään työasuissa. Murrettu ruskea oranssi on kaunis ja luonnollinen väri. Toisaalta näytölle oranssista saa todella kirkkaan efektivärin.

Oranssi on energinen ja aktiivinen väri

Vihreä

Elinvoima, kasvu, luonto, ravinto, elämä… Vihreä rauhoittaa ja antaa toivoa. Vihreä on myös ekologinen, sairauksia parantava väri. Luonnon voima ja ihanuus on vihreää.

Vihreä on kasvun ja luonnon väri

Päävärien lisäksi on ihania turkooseja, vaaleansinisiä, pinkkejä ja vaaleanpunaisia, kirkkaan kesäpäivän sineä, kävynruskeaa tai myrskyn siniharmaata. Väreistä voi koostaa toisiinsa sointuvan väripaletin, jota käytetään yritysilmeessä.

Lopuksi voin sanoa, että on upeaa nähdä värejä. Ne tuovat iloa ja energiaa, rauhaa ja tyytyväisyyttä elämäämme.

Värit ovat ihania!

Artikkelikuva huoneesta on luotu Canvan tekoälyllä testimielessä. Prompt: [Huone, jossa on kukallinen sohva, samettityynyjä, kaunis kukkataulu, vaaleanpunainen nojatuoli ja jotain keltaista. Valo tulee kauniisti ikkunasta.]. Hain siihen Cinnamon Graphicsin brändivärejä ja tunnelmaa. Tuli aika ranskalainen ja romanttinen. 😀

Muut kuvat Pixabay.com