WordPress-nettisivut
Räätälöidyt sivustot
Digituotanto
Hakukoneoptimointi
Digimarkkinointi

Nettisivujen suunnittelu
ja toteutus

Suunnittelen ja toteutan verkkosivuja alusta loppuun useimmiten WordPress-järjestelmälle. WordPress on suosituin verkkoalusta maailmassa. Se sopii alkavalle yritykselle mainiosti, koska sivustoa voi jatkossa laajentaa tarpeen mukaan. Lisäksi minulla on kokemusta monista muista julkaisujärjestelmistä. Valitaan sinulle sopivin. Kysy lisää!

Verkkosivut ovat lähtökohta yrityksen markkinoinnille, myynnille ja näkyvyydelle

Nykyisin verkkosivut ovat paljon muutakin kuin nätin näköiset yrityksen esittelysivut. Nettisivut palvelevat yrityksen asiakkaita ja löytyvät hakukoneista. Sen lisäksi sisältö, käytettävyys ja hyvä tekninen toteutus ovat tärkeitä. Julkaisun jälkeen nettisivuja saa vielä kehittää, seurata dataa ja lisätä sisältöä. Hyvin tehdyt verkkosivut ovat osa yrityksen myyntiä, joka toimii koko ajan 24/7. Nettisivut ovat tavallaan yrityksen oma pääkonttori virtuaalimaailmassa. Ne ovat kaikista paras lähtökohta markkinoinnille, myynnille ja näkyvyydelle. Sosiaalisen median ja muiden kanavien pirstaloituminen ja algoritmien jatkuvat muutokset vaikuttavat siihen, että omat nettisivut ovat taas entistä tärkeämpiä. Blogissa on lisää asiaa nettisivujen suunnittelusta >

Olemassa olevan yrityksen vanhat sivut voin freesata tai tehdä kokonaan uudet. Suunnittelen lisäksi laajempien verkkosivujen ulkoasuja ja toiminnallisuuksia yhteistyössä kooditalojen kanssa myös muille järjestelmille. Lisäksi autan ja tuen muissa nettisivuihin tai digimarkkinointiin liittyvissä asioissa osaamiseni mukaan.

Myös digimarkkinointia, SEO hakukoneoptimointia ja markkinoinnin automaatiota saatavilla verkoston kautta! Lue lisää digimarkkinoinnista >

WordPressillä on hyvä hinta-laatusuhde

WordPress-sivut pyrin toteuttamaan mahdollisimman yksinkertaisesti, jotta päivitykset ja ylläpito ovat sujuvia. Olen tehnyt WordPress-sivuja vuodesta 2010, joten WordPressistä on paljon kokemusta. Minulla on myös osaamista ja tietoa erilaisista lisäosista, rajapinnoista ja integraatioista, joilla sivuille saadaan lisätoimintoja. WordPress on räätälöitävissä tarpeen mukaan. Julkaisujärjestelmä on kehittynyt hyvin vuosien varrella ja siinä on edelleen hyvä hinta-laatusuhde, joten uskallan suositella sitä.

Esimerkki perusnettisivujen työvaiheista ja työn sisällöstä

  1. Esisuunnittelu ja ideointi: mietitään yhdessä asiakkaan kanssa millainen tilanne on ja mitä verkkosivuilta vaaditaan.
  2. Sisältöjen ja toimintojen suunnittelu: asiakkaan oma pohjamateriaali, kuvat ja tekstit, graafinen ohjeistus. Lisäksi mietitään sivujen käyttöä asiakkaan loppuasiakkaan näkökulmasta. Mitä sivuilta haetaan ja mitä toimintoja parhaaseen asiakaskohtaamiseen vaaditaan? Miten sivuja hyödynnetään digimarkkinoinnissa?
  3. Toteutussuunnitelma ja sivurakenne: Sivuston laajuus esim. Etusivu, Palvelut (+3 alasivua), Yhteystiedot (+yhteydenottolomake) ja Uutiset (+1 artikkeli) sekä Tietosuojaseloste-sivu. Lisäksi Haku-toiminto.
  4. Visuaalinen suunnittelu: ulkoasu suunnitellaan käytettävyys eri laitteilla huomioiden eli responsiivisesti ja skaalautuvasti.
  5. Tekninen toteutus: domainin ja webhotellin varaaminen yrityksesi nimiin, järjestelmän asennus, ulkoasun tekninen toteutus, sivurakenteiden ja valikoiden luominen, sisällön syöttö, lomakkeen toteutus ja CAPTCHA-asennus
  6. Sisältösuunnitelmaan ja tekniseen toteutukseen kuuluu myös lähtötason hakukoneoptimointi: avainsanat, sisällön otsikointi ja metatiedot sekä kuvien syöttö hakukoneystävällisesti (nimeäminen, metakuvaukset, rajaukset ja koon optimointi)
  7. Lisäksi tekniseen toteutukseen voi kuulua: etusivun kuvaslider, videot tai äänet, kuvagalleria, uutisten nostot etusivulle, sosiaalisen median linkitys, uutiskirjeen tilauslomake
  8. Sivujen kävijäseurantaa varten avataan Google Analytics tai muu analytiikkapalvelu esim. Matomo
  9. Avainsanaseurantaa varten linkitetään Google Search Console -toiminto, tehdään indeksointipyyntö ja xml-sivukartta
  10. On myös tärkeää tehdä Tietosuojaseloste-sivu ja evästebanneri Traficomin suositusten mukaisesti
  11. Sivujen valmistumista pystyy seuraamaan, jonka jälkeen sivut hyväksytään ja julkaistaan. Lopuksi sivut lopputestataan ja tarkistetaan toiminnot.

Lisäksi voidaan sopia käyttökoulutuksesta. Saat sivuillesi täydet muokkausoikeudet eli voit jatkossa itsenäisesti muokata sisältöä, luoda uusia sivuja ja artikkeleita jne. Sivujen julkaisu on vasta alku, joten voimme sopia sivujen jatkokehittämisestä, ylläpidosta tai sisältöjen päivittämisestä tarpeen mukaan.

Paljonko verkkosivut maksavat?

WordPress on ilmainen Open Source -pohjainen julkaisujärjestelmä. Verkkosivujesi domain, webhotelli ja sähköpostitilit ovat maksullisia. Vaikka itse järjestelmä on ilmainen, älä tingi webhotellista. Palvelin on hyvä olla luotettavalla, nopealla ja tuetulla palveluntarjoajalla, jolla on tietoturva kunnossa. Teet suoraan sopimuksen webhotellin kanssa, jotta verkkosivut ovat yrityksesi hallinnassa, joten webhotellin hinta ei kuulu tarjoukseeni.

Cinnamon Graphicsin tarjoama hinta sisältää työn suunnittelun ja toteutuksen eli tekemäni työn. Lisäksi sisällön laajuus ja monimuotoisuus vaikuttavat hintaan. Sivuille voi tulla maksullisia lisäosia, joista sovitaan erikseen. Jokainen nettisivutyö on erilainen.

Sivujen tuotantoaika vaihtelee paljon asiakkaan valmiuksista riippuen. Yleensä hyvä pohjatyö nopeuttaa sivujen valmistumista. Asiakas voi esim. tuottaa tekstiä ja ottaa kuvia ja videoita itse kännykällä, jossa on hyvä kamera. Tai voidaan sopia valokuvaus valokuvaajan kanssa tai hakea verkostosta muita tekijöitä tarpeen mukaan.

Nettisivujen lisäksi voin tehdä WooCommerce-kaupan tai auttaa jonkun muun verkkokauppa-alustan käyttöönotossa ja sisällönsyötössä esim. Shopify. Ota siis yhteyttä, jutellaan ja kirjoitan sinulle tarjouksen. On aina helpompi ensin käydä toiveet ja ajatukset läpi, jotta työ saa tarvittavat raamit ja hinta on helpompi laskea.

Hintahaitari perusnettisivuille vaihtelee yleensä luokassa 2000€ – 5000€ + alv. Ota yhteyttä ja kysy tarjous!

Kysy tarjous!

Tuntuuko, että voisit tehdä yhteistyötä kanssani? Avullani pääset hyvin alkuun yrityksesi markkinoinnissa tai brändisi myynnillisessä kehittämisessä. Juttelen mielelläni ihan ilmaiseksi, annan tietoa verkkosivuasioista ja voin suositella sopivia yrityksiä. Ota rohkeasti yhteyttä!

Kysy tarjous suoraan sähköpostilla: info@cinnamon.fi

Kerro ainakin nämä tiedot:

  1. Nimi ja puhelinnumero
  2. Yrityksen nimi
  3. Millaisesta työstä kysyt tarjousta? Esim. uudet verkkosivut, vanhojen sivujen uudistaminen (nettisivujen osoite), uusi brändi-ilme jne.
  4. Työn laajuus? Esim. verkkosivuille tulee noin 10 sivua; logo pienellä budjetilla; brändäys, johon halutaan verkkosivut ja ohjeisto; pohjat markkinointiin jne.
  5. Muut tiedot tai kysymykset. Voit liittää myös valokuvia tai kertoa toiveitasi ja ajatuksiasi.
  6. Jos et vielä tiedä tai osaa sanoa mitä tarvitset, jätä rohkeasti soittopyyntö tai soita heti. Voin kysyä tarkempia tietoja, jonka pohjalta tarjous on helpompi laatia.

Voit täyttää tämän taustatietolomakkeen (Google Forms), jossa voit kertoa nykyisestä tilanteestasi ja osaamisestasi nettisivujen kanssa. Siirry lomakkeeseen >

Taustaa ja huomioitavaa

Mitä teen

Nettisivujen ulkoasuja olen suunnitellut jo noin 25 vuotta ja olen ollut mukana monissa verkkosivuprojekteissa vuosien varrella. On ollut mielenkiintoista seurata tekniikan kehittymistä, mutta aina pitää opetella uutta ja katsoa tulevaan. Verkkosivuja olen tehnyt itse alusta loppuun WordPressillä jo vuodesta 2010.

Teen itse myös niin sanottua digituotantoa, joka tarkoittaa nettisivujen päivitystä, sisällönsyöttöä ja muita teknisiä tai visuaalisia muutoksia nettisivuilla. Osaan html ja css -koodausta. Teen tarvittaessa digimarkkinointia yhteistyössä asiakkaan kanssa eri kanavissa. Käytän vaativissa teknisissä asioissa ja erikoisratkaisuissa apuna verkostoni ammattikoodareita tai asiantuntijoita tarpeen mukaan. Kaikkeen löytyy ratkaisu.

Mitä en tee, mutta minun kauttani löytyy yhteistyökumppaneita

Huomaa, että palveluni eivät sisällä täyden palvelun digimarkkinointipalveluja ts. en tee ajan kanssa tapahtuvaa hakukone- tai konversio-optimointia, analytiikkaraportteja tai sellaista työtä, joka kuuluu yrityksen sisäisille markkinointi- ja myyntihenkilöille tai yrityksen johdolle tai digimarkkinointitoimistolle. Toki autan ja tuen omalla osaamisellani. Minulla on verkostossani ammattilaisia, joita voin suositella. Kysy tästä lisätietoa! Tai lue lisää digimarkkinoinnista >

Tuki nettisivuasiakkaille

Kun nettisivut ovat valmistuneet, niitä pitää huoltaa ja jatkokehittää. Voimme sopia teknisistä päivityksistä ja tarkistuksista säännöllisesti tai tarpeen mukaan. Yleensä WordPressiin tulee isommat päivitykset pari kertaa vuodessa. Hyvään webhotelliin saa nykyisin myös automaattiset päivitykset. Autan ja tuen asiakkaitani sisältöjen viilaamisessa ja sivujen kehittämisessä myös jatkossa. Minulle voi aina soittaa tai laittaa viestiä.