Pakkaussuunnittelu
Tuotteen brändäys
Myymälämateriaalit

tuotekonsepti appelsiinimehu

Toimivat ja myyvät
pakkaukset

Onko sinulla tuote tai palvelu, jonka haluaisit myyvempään muotoon? Tuotteen markkinoille viemiseen kannattaa satsata ja miettiä kokonaisuutta mahdollisen tuoteperheen kannalta. Pakkauksen suunnittelussa mietitään myös ekologisuutta ja tuotteen elinkaarta.

Jokainen tuote on yksilöllinen. Pahvi-, kartonki- ja muovipakkaukset suunnitellaan aina yhteistyössä painon kanssa. Paino suunnittelee pakkauksen rakenteen ja minä visuaalisen ilmeen. Voimme myös käyttää valmiita stansseja, jolloin hinta on edullisempi.

Olen suunnitellut pahvi- ja kartonkipakkauksia sekä elintarvikepakkauksia esim. perunapusseja ja tuotelaatikoita.

Pakkauksella on monta käytännöllistä tarkoitusta

  • Pakkaus suojaa tuotetta kuljetuksen ja myynnin aikana.
  • Tuotteeseen kuuluvat ohjeet ja lisäosat ovat samassa paketissa.
  • Lakisääteinen tieto on helposti näkyvissä.
  • Pakkaus on helppokäyttöinen ja kätevä.
  • Tuote on helppo myydä ja markkinoida.

Ota graafikko mukaan tuotekehitykseen mahdollisimman aikaisin – voi auttaa myös tuotteen muotoilussa

Hiomis- ja kokeiluvaiheessa kannattaa miettiä mm. millaista tuotetta ollaan tekemässä, miksi ollaan tekemässä, miten tehdään, kenelle tehdään, kuka tuotetta käyttää tai haluaa ostaa, miten tuotteen elinkaari huomioidaan vastuullisesti?

Tuotteelle luodaan visuaalinen ilme, joka voi sisältää esim. tuotemerkin, värimaailman, tuotetarrat tai -etiketit, tuotepakkaukset, esitteet, manuaalit, esittelymateriaalit esim. roll-upit, esitysgrafiikat, ilmoitukset ja muut mainokset, mainostelineet, display ja muut myynninedistämismateriaalit. Myös palvelutuote voidaan paketoida visuaalisesti. Lisäksi tuoteperheelle voidaan tehdä omat verkkosivut tai pieni verkkokauppa sekä muuta digimarkkinointia.

Pakkaussuunnittelun hinta vaihtelee paljon riippuen millaisesta pakkauksesta on kyse. Vaatiiko paljon ideoita, toiminnallisuuden kehittämistä, erilaisia versioita, paljon pientä sisältöä ja hiomista? Vai onko sinulla selvät suunnitelmat, johon tarvitset graafisen ilmeen ja teknisen toteutuksen? Jos kyse on tuotesarjasta, ensimmäisen pakkauksen hiomiseen voi mennä aikaa, mutta seuraava onkin nopea toteuttaa sen pohjalta.

Kerro tuotteestasi ja kysy lisää!

Perunoille suunnittelemiani pakkauksia.

Esimerkki Mehux-tuotekonseptin ja brändi-ilmeen suunnittelusta

Tuotesarja haluttiin helposti muuntuvaksi eri mehuille esim. myöhemmin voisi tulla mango-, tropiikki- tai marjamehut. Yleisilme voisi olla selkeän graafinen, jopa hieman retro, värikäs ja iloinen. Mehupullon muoto jäljittelee vanhanaikaista savipullon muotoa. Pullo on kierrätettävä ja uudelleenkäytettävä vaikka simapullona. Mehua ei ole makeutettu, joten kohderyhmä on aikuiset kuluttajat.

Tuotesarjalle ideoitiin ja suunniteltiin
– logot
– grafiikat
– värit
– fontit
– kuvatyylit
– mehupullon muoto ja ulkoasu