Logon tarkoitus on näkyä ja jäädä mieleen. Se on yritykselle tärkeä imagon ja identiteetin rakentaja. Parhaimmissa liikemerkeissä on hyvä idea. Lisäksi logon symboliikkaa ja käyttöä on mietitty huolella. Yrityksesi logo on tärkein yrityksesi tunnus.

Logot ja brändi-ilmeet pienille ja suurille yrityksille
Käytän aikaa ideointiin, asiakkaan kanssa keskusteluun, luonnosteluun, sommitteluun, värien ja muodon suunnitteluun, symboliikan pohdintaan sekä lopullisen logon viilaukseen ja viimeistelyyn. Laajempi brändi-ilme sisältää useampia ehdotuksia, tyylimalleja ja pohdintaa kokonaisuudesta.
PS. Voit rohkeasti kertoa millaisella budjetilla olet liikkeellä. Pystyn suunnittelemaan mikroyrityksille tai muuten pienellä budjetilla toimiville. Isommille tai kasvaville yrityksille brändiuudistus vaatii enemmän työtä.
Logon suunnittelu
Suunnittelen yrityksellesi logon ilman laajempaa brändäystä ja ohjeistusta. Paketti sisältää logon suunnitteluvaiheet ks. alla, 1-2 ehdotusta logosta sekä graafisen ohjeen ja tiedostot logosta digi- ja printtikäyttöön. Tämä sopii alkavalle yritykselle tai yritykselle, joka tarvitsee logon, mutta ei vielä laajempaa kokonaisuutta.
Brändäys ja brändin visuaalinen ilme
Brändäyksellä (Brand Design) tarkoitan laajempaa yritysilmeen visuaalista suunnittelua. Siihen kuuluu logon lisäksi värien käyttö, typografia, graafiset elementit, malli verkkosivujen ulkoasusta, kuvamaailma, tyylimaisema ja tarpeen mukaan malleja eri käyttökohteista (roll-upit, tarrat, T-paidat…) jne. Näistä voidaan tehdä brändikirja (Brand Book), digitaalinen brändiohjeisto tai mediapankki. Kaikkea näitä ei tarvitse kerralla suunnitella, vaan voidaan tehdä brändäys tarpeen mukaan suppeana tai laajana.
Brändin visuaalinen ilme ja viestinnän kirkastus
Visuaalisen ilmeen suunnittelun lisäksi voin olla mukana yrityksen viestinnän kirkastamisessa. Sillä tarkoitetaan yrityksen viestin yhdenmukaistamista ja ydinviestien hiomista. Tähän tarvitaan pohjaksi perustyö yrityksen sisällä eli mietitään arvoja, toimintatapoja, kilpailutilannetta, kohderyhmiä jne. Tämän pohjalta kiteytetään yrityksen äänensävy (tone of voice), millaisia sanamuotoja käytetään, yrityksen missio, visio ja tavoitteet sekä miten uutta lähdetään käytännössä toteuttamaan ja viemään asiakkaille. Tämä sopii yritykselle, jolla ei ole tarvetta käyttää isoja strategiatoimistoja, mutta yritys on kuitenkin kiinnostunut yhtenäistämään ja kiteyttämään viestintäänsä. Tämä liitetään osaksi brändikirjaa.
Visuaalinen konseptisuunnittelu
Haluatko ostaa isomman kokonaisuuden suunnittelua tai useita ideoita ja ehdotuksia brändi-ilmeelle? Kysy rohkeasti tarjous myös minulta! Joskus kannattaa pallotella ja hakea uusia ajatuksia tilaamalla meiltä yksinyrittäjiltä. Esimerkiksi erilaiset oppilaitokset, suuret yritykset, yritysryppäät ja konsernit voivat tulla kyseeseen. Lisäksi tuoteperheet ja palvelutuotteet voi konseptoida visuaalisesti sekä suunnitella lanseerausmateriaalit ja verkkosivut. Voin olla Art Director tai graafikon työtehtävissä. Yrityksillä on myös kehitysprojekteja esim. äppejä ja sovelluksia, joissa olen ollut mukana vuosien varrella. Kysy lisää!
Esimerkkejä tyylimalleista
Brändin visuaalista tyyliä suunniteltaessa voidaan tehdä tyylimalleja eli moodboard-tyylisiä kollaaseja, joilla haetaan sopivaa visuaalista kokonaisuutta. Nämä voivat olla hyvinkin erilaisia. Kysy lisää!
Kahvisopukka-kahvila (kuvitteellinen esimerkki)

Oma Cinnamon Graphicsin visuaalinen brändityyli voi näyttää esimerkiksi tältä.

Tässä muutamia vastauksiani UKK-kysymyksiin liittyen logosuunnitteluun:
Lue lisää kirjoittamiani artikkeleita brändistä:
Logon suunnitteluvaiheet
Suunnittelutyön pohjana on graafisen suunnittelijan koulutus, pitkä työkokemus ja monen asian seuraaminen sekä ideat ja inspiraatio, joita saan ympäristöstä ja elämästä yleensä. Idea voi lähteä kehittymään monenlaisista mielikuvista.
Tässä on lista eri työvaiheista, jotka yleensä käyn läpi.
1. Esisuunnittelu
Aluksi mielellään pidän ideapalaverin asiakkaan kanssa. Pienen budjetin töissä toki riittää puhelinhaastattelu ja asiakkaan briiffi. Juttelen, kyselen ja kuuntelen mitä asiakkaalla on mielessä ja mitä tavoitteita asetetaan. Puhutaan myös bisneksen näkökulmasta, mainonnan kokonaisbudjetista ja liiketoiminnan kasvattamisesta. Kuuntelen mitä toivomuksia ilmeestä on: minimalistinen, klassinen, humoristinen, kuvituksellinen jne. Tässä vaiheessa kannattaa olla rohkea ja kokeellinen. Jos kyseessä on uusi asiakas ja tuntematon toimiala, tutustun kunnolla asiakkaaseen, yrityksen toimintaan ja tarinaan sekä katson miltä vanhat aineistot näyttävät.
2. Ideointi ja luonnostelu
Kun taustat on selvillä, lähden ideoimaan ja suttailemaan paperille muotoja ja logon ilmettä. Kilpailijat on hyvä tarkistaa googlaamalla ja kuinka käytetty idea on. Lisäksi teen värianalyysin, mitkä värit sopisivat. Ideointi on erittäin tärkeää. Parhaimmat logot ovat usein sellaisia, joissa on joku huippuhyvä idea, jonka katsoja hoksaa. Idean lisäksi mietin kokonaisuutta, miten logo toimisi eri paikoissa, miltä se näyttäisi jne.
3. Työstäminen ja puhtaaksipiirtäminen koneella
Karkeista piirrosluonnoksista siirryn tietokoneelle ja piirrän puhtaaksi ensimmäisen version. Usein lähden ensin hakemaan fontteja ja kokeilemaan miten ne toimivat yrityksen nimessä olevien kirjainten kanssa. Tässä vaiheessa teen useita väriversioita. Perusperiaatteena on aina, että logo toimii myös mustavalkoisena. Tässä vaiheessa työpöydällä voi olla useampi idearaakile, joista valitsen toimivat. Yleensä esittelyyn jää 1-2 mallia riippuen tarjouksen ehdoista. Lue lisää miksi >
4. Mittasuhteet ja sommittelu
Kun lopullinen idea, muoto, typografia ja värit ovat hahmottuneet, testaan vielä logoa eri koossa, tulostan paperille ja katson miltä logo näyttää suurennettuna ja pienennettynä tietokoneella.
5. Esittely asiakkaalle
Valmiin logon esittely on aina jännittävää. Kerron asiakkaalle suunnittelun vaiheista ja esimerkiksi miten idea kehittyi logoksi. Asiakas sitten päättää hyväksyykö logon heti vai halutaanko muutoksia.
6. Viimeistely
Lopuksi logoon tehdään tarvittavat viimeistelyt ja siitä tehdään useampi tiedosto netti- ja kirjapainokäyttöön. Lisäksi teen graafisen ohjeiston, jossa määritellään käytettävät värit ja fontit. Ohjeisto voi olla pieni yhden sivun ohje tai isolle yritykselle tehtävä laaja ohjeisto, jossa suunnitellaan muut logon käyttökohteet esim. banneripohjat, autoteippaukset, ilmoituspohjat jne. Myöhemmin ohjeistusta voidaan laajentaa brändikäsikirjaksi.
Logon tai brändäyksen suunnittelun hintahaitari on noin 1500€ – 10 000€ + alv. riippuen yrityksen koosta, logon käyttökohteista, näkyvyydestä ja suunniteltavista materiaaleista. Kysy tarjous!