Usein kysytyt kysymykset

Askarruttaako jokin asia tai haluaisitko kysyä jotakin?

?

Minulta voi rohkeasti kysyä kaikenlaisista alaan liittyvistä aiheista mm. graafisen suunnittelijan työstä, palveluista esim. verkkosivuista tai painotuotteista, teknisistä tai luovista haasteista, yrittämisestä, sosiaalisesta mediasta tai jostakin muusta mieltä askarruttavasta asiasta. Yritän vastata parhaani mukaan tai ohjata eteenpäin sellaiselle henkilölle, joka tietää paremmin. Alla on vastauksia yleisimpiin kysymyksiin.

Haluaisin uudistaa vanhat nettisivut. Mikä julkaisujärjestelmä on paras?

Nykyisin nettisivuja tehdään monella tavalla, joista voi olla vaikea valita. Minulta voi kysyä heti, mikä teille voisi sopia. Kyselen nykyisistä nettisivuista ja mitä uusilta sivuilta halutaan. Vasta sen jälkeen on helpompi valita sopiva julkaisujärjestelmä.

Yleensä perussivut voi toteuttaa WordPressillä, mutta on muutamia muita järjestelmiä, joita voi pohtia esim. Webflow ja Squarespace. Jos on tarve verkkokaupalle, sen toteuttamiseen on useita vaihtoehtoja esim. WooCommerce, Shopify ja amerikkalainen BigCommerce ovat tuttuja. Lisäksi tarvetta voi olla kokonaan räätälöidyille verkkosivuille ja ehkä sen kylkeen muu sovellus, jolloin mukaan tarvitaan osaava kooditalo.

Haluaisin jonkun ylläpitämään verkkosivujani. Ehditkö sinä?

Kyllä ehdin. Teen koko ajan nk. digituotantoa, joka tarkoittaa nettisivujen päivitystä, sisällönsyöttöä ja muita teknisiä tai visuaalisia muutoksia nettisivuilla. Osaan html ja css -koodausta. Ylläpidosta voidaan sopia kuukausimaksu tai voin tehdä tuntihinnalla tarpeen mukaan. Lisäksi olen usein mukana digimarkkinoinnissa.

Minulla on jo nettisivut, mutta tarvitsen apua analytiikkaan ja digimarkkinointiin. Osaatko auttaa?

Visuaalinen suunnittelu on ydinosaamistani, joten palveluni eivät sisällä täyden palvelun syvällistä ja data-analyyttistä digimarkkinointia ts. en tee ajan kanssa tapahtuvaa hakukone- tai konversio-optimointia, analytiikkaraportteja tai sellaista työtä, joka kuuluu yrityksen sisäisille markkinointi- ja myyntihenkilöille, yrityksen johdolle tai digimarkkinointitoimistolle.

Uusille nettisivuille teen lähtötason hakukoneoptimoinnit ja kytken analytiikkatyökalut sekä muut tarpeelliset linkitykset esim. someen. Sen jälkeen voin auttaa, mutta asiakkaat yleensä jatkavat itse tai voimme tehdä digimarkkinointia yhteistyössä. Google ja muut analytiikkaa tarjoavat alustat ovat laajentuneet ja vaativat jatkuvaa opiskelua sekä perehtymistä asiaan. Jos siis haet täyden palvelun digimarkkinointitoimistoa, en voi suositella itseäni, mutta minulla on muutamia yhteistyöyrityksiä, joita voin suositella. Kysy lisää!

Jos teemme yhdessä nettisivut, suunnitteletko siihen myös tekstit vai miten toimitaan?

Aluksi voin sanoa, että en ole ammattikirjoittaja, joten ihan täydellistä tekstiä en pysty tuottamaan. Toimiala tai aihe voi myös olla sen verran erikoinen tai vaativa, että silloin kannattaa kirjoittaa tekstit itse yrityksen sisällä tai pyytää tekstit asiantuntevalta kirjoittajalta.

Usein teemmekin sisällöt yhteistyössä. Autan tekstin suunnittelussa, jonka jälkeen se stilisoidaan nettisivuille tai digimarkkinointiin sopivaan muotoon. Eli työnjako on yleensä sellainen, että saan asiakkaalta tekstirungon ja minä mietin miten sen saa hyvin nettisivuille ja tarvitseeko sitä tiivistää. Perussivuille olen toki kirjoittanut tekstejä, jos tarvitaan. Pohjaksi riittää vaikka ranskalaisilla viivoilla tehty lista tai karkea luonnos. Lisäksi voin auttaa uutiskirjeiden ja sosiaalisen median sisältöjen suunnittelussa ja toteutuksessa.

Olen myös testannut tekoälyä. Tekoälyllä (esim. OpenAI ChatGPT) saa nopeasti tuotettua tekstiä pohjaksi, mutta lopullinen teksti vaatii huolellista tarkastelua ja tekstin muokkausta, jotta teksti on omaa, oikeaa asiaa sisältävää ja sinun yrityksellesi sopivaa. Tällä hetkellä en suoraan käyttäisi sen tuottamaa tekstiä. Seurataan miten tekoäly kehittyy.

Miksi pitää brändätä? Eikö pelkkä logo riitä?

Brändääminen on ollut vähän sellainen muotitermi viime vuosina, josta kaikki eivät tykkää eikä moni edes tiedä mitä se oikein tarkoittaa. Yrityksen brändäys tarkoittaa ehkä parhaiten sitä, että suunnitellaan yritykselle visuaalinen ilme ja mietitään samalla muita keinoja yrityksen markkinointiin.

Haetaan siis yritykselle imago ja työkalut markkinoinnin toteuttamiseen. Varsinainen brändi(maine) syntyy sitten ihmisten mielissä mielikuvista ja todellisuudessa tapahtuneista kokemuksista. Brändin voi siis synnyttää, mutta brändi kasvaa (saavuttaa brändi-statuksen) tai kuolee (esim. ei herätä luottamusta, ostohalukkuutta ja poistuu markkinoilta) sitten ajan kanssa. Vertaisin myös brändi-termiä suomalaiseen sanaan arvostus. Arvostusta ei hankita itse eikä sitä voi väkisin luoda, vaan arvostusta saadaan, kun toimitaan hyvin ja ihmiset alkavat arvostamaan. Lisäksi brändi on kilpailuetu.

Logon suunnittelu yritykselle on hyvä alku, mutta mieti toimialaasi, vaatisiko se ympäristö mietittyä yritysilmettä ja tarvitsetko hyvät pohjat markkinoinnin tekemiseen? Entä onko myyjillä yritysilmeen mukaiset työkalut? Onko mietitty ketä me ollaan ja miten yrityksessä toimitaan? Miten alat kehittämään brändiäsi? Ajattele tulevaisuuteen, miten pitkälle haluat yrityksesi viedä ja mitä annat perinnöksi?

Kuinka monta versiota suunnittelet logosta? Saanko valita useammasta mieluisen?

Yleensä 1-2 kpl. Jos syntyy useampi hyvä tai samasta ideasta pari muunnelmaa, niin silloin voin ne esitellä. Logon suunnittelu on kuitenkin vaativa prosessi, joten yhdenkin hyvän logon synnyttäminen on jo hyvä juttu. Idea ja toimivuus on tärkeää.

Logon ideointivaiheessa kysyn asiakkaan toiveet ja visiot millaisen logon asiakas toivoisi saavansa. Yrittäjällä on usein vahvatkin mielipiteet ja ajatukset oman yrityksensä imagosta. Hyvä niin, sillä onhan hän miettinyt asioita jo yrityksen perustamisvaiheessa ja yrityksellä voi olla hyvä liiketoimintasuunnitelma, jossa on pohdittu kilpailutekijöitä ja markkinointia.

Monilla toimialoilla on tietyt kliseet ja nettihaulla löytyy tyypillisiä eri alojen logoja. Niitä voi katsella ja tutkia minkä tyylistä itse haluaisi. Tai ainakin millaista ei haluta.

Minun tehtäväni on kiteyttää ja ideoida logo, missä otan huomioon yrittäjän toiveet, mutta mietin samalla yrityksen liiketoimintaa ja asiakaskuntaa. Voin luonnostella useamman tyylisiä ehdotuksia, mutta useimmiten niistä karsiutuu heti suurin osa. Eli näen suoraan mikä toimii ja mitä ei kannata piirtää puhtaaksi.

Tämä ideointi- ja luonnosteluprosessi karsii jo paljon ja selkeyttää ajatuksia, joten yleensä asiakkaalle näytän 1-2 ehdotusta. Liian monta ehdotusta puhtaaksi piirrettynä ja esitettynä on turhaa työtä ja asiakkaalle hämmentävää. Toki suunnittelen ajan kanssa monta ehdotusta asiakkaalle, jolla on halu maksaa ja toiveena perusteellinen useamman ehdotuksen konsepti- ja brändityö.

Meillä on jo logo olemassa, mutta se on vain pieni JPG-kuva. Haluaisimme sen isommaksi ja digitaaliseen vektorimuotoon, onnistuuko?

Kyllä teen myös logon digitalisoimista tuntihinnalla. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että logo piirretään uudestaan vektorimuodossa. Puhtaaksipiirtämisen teen Illustrator-ohjelmalla. Vektorimuoto on sen jälkeen helppo muuttaa erikokoiseksi tai tallentaa kuvatiedostoiksi. Samalla voi myös miettiä onko logo sopiva vai olisiko parempi suunnitella kokonaan uusi brändi-ilme tai tehdä modernisointi tai kasvojenkohotus yritysilmeelle.

Yritykselläni on tarve 30-sivuiselle esitteelle, teetkö vielä taittotöitä?

Kyllä, mm. InDesign-ohjelma on edelleen käytössä ja taittotyöt sujuvat. Olen suunnittelut ja tehnyt painovalmiiksi tosi paljon erilaisia ja erikokoisia esitteitä, asiakaslehtiä ja kuvastoja. Digitalisoitumisen myötä painettavat esitteet ovat vähentyneet, mutta juuri siksi nykyisin laadukas esite voi olla hyvä tapa erottua. Esitteen saa helposti PDF:nä myös nettiin katsottavaksi tai sähköpostin liitteeksi. Lisäksi tarvitaan myymälöissä ja verkkokaupan kautta jaettavia tuote-esitteitä, lipukkeita ja muita painettavia materiaaleja.

Haluaisin lehteen ilmoituksen. Teetänkö sinulla vai suoraan lehdessä?

Aikakaus- ja sanomalehdet tarjoavat yleensä ilmoitusvalmistusta tai kampanjapaketteja, jotka voivat kuulua ilmoituksen hintaan tai sitten ne tehdään lisämaksusta. Teen ilmoitusvalmistusta tuntihinnalla yleensä vakioasiakkaille. Etuna siinä on, että tunnemme jo toisemme ja minulla on valmis ilmoituspohja, jota muokkaamalla saadaan yhdessä tehtyä haluttu ilmoitus. Asiakas ostaa sitten itse ilmoitustilan lehdestä ja toimittaa tekemäni painovalmiin pdf:n lehteen.

Olen mukana erilaisten markkinointikampanjoiden suunnittelussa, joihin kuuluu sekä lehti-ilmoitukset että kampanjakuvat sosiaaliseen mediaan. Molemmat tavat eli printti- ja digimarkkinointikampanjat onnistuvat yhteistyössä asiakkaan kanssa. Huom! Asiakas hoitaa itse myynti- ja markkinointitoimenpiteet eli kampanjan seurannan jne.

Kuuluvatko valokuvaus tai videot palveluihisi?

Minun kauttani voi tilata ammattivalokuvaajan paikalle tai videokuvauksen, mutta en ole itse lähtenyt ammattimaisesti valokuvaamaan tai videoimaan asiakkaille. Se vaatii aikaa, omat laitteensa ja osaamista enkä siksi ole siihen puoleen investoinut. Minulla on hyviä ammattivalokuvaajia verkostossa, joita käytän tarpeen mukaan. Huom! Jos ei vaadita täydellisiä kuvia tai videoita, niin esim. someen pystyn myös itse kuvaamaan ja editoimaan materiaaleja asiakkailleni. Kysy tästä lisää!

Kännykällä valokuvaus ja videointi on nykyisin nuoremmilla hyvin hallussa ja kuvauspalveluja on paljon tarjolla, joten valokuvista ei tarvitse turhaan tinkiä nykypäivänä. Yritykselle voidaan valokuvata oma kuvapankki, josta löytyy sopivaa kuvaa eri tilanteisiin. Lisäksi yritysten kannattaa säännöllisesti kuvata itse tai kuvauttaa kuvamateriaalia sosiaaliseen mediaan.

Entä jos en tykkää logoehdotuksesta tai en ole tyytyväinen tekemiisi töihin? Onko sinulla takuuta?

Logosuunnittelussa minulla on tyytyväisyystakuu eli jos et tykkää ehdotuksestani, voin vielä työstää ehdotusta lisää. Makuasioista ei voi kiistellä eli jos ehdotukseni eivät tunnu hyviltä, voit hyvin vaihtaa suunnittelijaa. Aina ei kemiat ja näkemykset kohtaa. En laskuta, jos et halua ostaa suunnittelemaani logoa. Ehdotuksiani ei saa ottaa käyttöön eikä muuten hyödyntää tai muokata, koska suunnittelijalla on aina tekijänoikeudet. Eli en siksi luovuta logotiedostoja asiakkaalle, jos hän ei halua ostaa logoa.

Jos ilmiselvästi teetät minulla turhaa ilmaista lisätyötä, minulla on oikeus puhaltaa peli poikki. Siksi tarjouksessa on määritelty montako logoehdotusta saat eli yleensä 1-2 kpl.

Asiakkaani ovat olleet tyytyväisiä ja pitkän urani aikana tällaista on sattunut vain pari kertaa. Olen myös joustava ja osaan tehdä kompromisseja. Tässähän haetaan vain parasta asiakkaan yrityksen menestymisen mahdollistamiseksi.

Muut työt esim. esitteet tai nettisivut tehdään yhdessä asiakkaan kanssa ja prosessissa on useampi tarkistusvaihe, jolloin asiakas kommentoi ja kertoo mielipiteensä. Ennen kirjapainoa asiakas hyväksyy työn painettavaksi. Kirjapaino vielä huolehtii oman osuutensa työstä. Nettisivut tarkistetaan ja asiakas hyväksyy ne julkaistavaksi.

WordPess on avoimen lähdekoodin julkaisualusta, jonka asiakas on tarjouksessa hyväksynyt. Eli sille ei voi antaa varsinaista takuuta. Nettisivuille annan omasta työstäni 3 kk takuun, jos huomataan vielä jotain viilattavaa. WordPressin maailmanlaajuisilta tukiryhmiltä, webhotellista, teemojen ja lisäosien kehittäjiltä sekä omalta verkostoltani löytyy aina ratkaisut ja tukea.

Miksi sinulta pitää pyytää tarjous? Eikö sinulla ole valmiita pakettihintoja?

Palvelut-sivuilla on hintahaarukoita esimerkkinä, jotta näkyy missä hintaluokassa teen. Minulla on joskus kampanjoita, jolloin käytän pakettihinnoittelua, mutta todella harvoin.

Tarjouksen pyytäminen voi tuntua hitaalta ja työläältä. Mainostöissä on usein mukana monta muuttujaa, jotka vaihtelevat monin tavoin. Esimerkiksi verkkosivutyö sisältää luovaa ja teknistä työtä sekä sisältöjen työstämistä, jotta verkkosivut saadaan julkaistua.

Yrityksiä on monenlaisia, joten ei ole yhtä tapaa millä tavalla työ saadaan valmiiksi. Isommalla yrityksellä voi olla tekijöitä tiimissä tai verkostossa valmiiksi. Pienelle yritykselle taas voidaan tehdä vähemmän, mutta pitää ottaa huomioon, että heillä ei ehkä ole olemassa mitään pohjaksi. Lisäksi tarjouksessa voidaan tarkemmin eritellä työ ja mitä se pitää sisällään. Kumpikin tietää silloin missä mennään ja mitä hintaan kuuluu. Eli siksi kannattaa nähdä sen verran vaivaa, että kysyy tarjouksen.

Pienemmissä töissä riittää, kun kertoo sähköpostilla mitä halutaan ja kysyy paljonko se kustantaa. Yleensä työn voi tehdä nopeasti. Aiemman yhteistyön pohjalta on jo voinut syntyä luottamus, joten teen usein tuntihinnalla pienet työt pois.

Antamassani tarjouksessa on määritelty tarkemmin mitä työ sisältää ja muut ehdot. Asiakas hyväksyy tarjouksen, jonka pohjalta työtä lähdetään tekemään.

Voit lukea lisää hinnoittelusta ja graafisen suunnittelijan työstä Grafia ry:n sivuilta >

Sinulla on aika paljon palveluja, mutta olet kuitenkin yksinyrittäjä. Miten ehdit tai osaat tehdä noita kaikkia?

Nykyisin markkinointiin tarvitaan monenlaista ja kanavia on paljon, joten koko ajan joutuu opettelemaan jotain uutta. Erilaiset painettavat työt ovat minulle tuttuja, mutta teen eniten digitöitä nykyään. Töitä tulee erilaisia ja eri aikoina eli kaikki palvelut eivät ole koskaan yhtä aikaa työn alla. Välillä suunnittelen logoa, sitten teen nettisivut, väliin voi tulla pari pikkutyötä, joskus taitan isomman asiakaslehden, suunnittelen messuille roll-upit, päivitän somea, laadin brändiohjeistuksen, piirrän kuosia jne.

Minusta on vain mukavaa, kun työpäivät ja työtehtävät vaihtelevat. Välillä saan olla ihan nörtti ja uppoutua teknisiin asioihin, välillä pidän luovan päivän ja piirrän kukkia. Myös rutiininomaiset työpäivät ovat välillä kivoja. Keitän silloin extrapannullisen kahvia ja kuuntelen musiikkia samalla, kun työskentelen.

Tunnen kyllä itseni välillä tosi tyhmäksi, mutta onneksi minulla on osaavaa verkostoa, jolta saa apuja tarpeen mukaan. Kaikkea ei voi osata eikä tarvitse edes yrittää, vaan voi delegoida ja pyytää toisia mukaan tekemään. Olen usein mukana erilaisissa tiimeissä. Työt eivät kuitenkaan ole mitään ydinfysiikkaa, joten selviydyn niistä yleensä hyvin. Enemmän rassaa luomisen tuska tai yksinyrittäjän huolet. 🙂

Mistä muusta aiheesta haluaisit tietää?

Täydennän näitä UKK-kysymyksiä pikkuhiljaa. Lisää tietoa aiheista löytyy blogista >

Voit lähettää minulle kysymyksiä sähköpostilla tai laita viestiä. Puhelimella tavoittaa myös ja saat vastauksia nopeasti.