Kokemuksia blogin kirjoittamisesta

Olen kirjoitellut omaa blogia rapiat kaksi ja puoli vuotta aika epäsäännölliseen tahtiin. Olen yrittänyt julkaista jotain ainakin kerran kuukaudessa. Tässä vähän minun omia kokemuksiani blogin kirjoittamisesta näin ei-ammattimaisena kirjoittajana.

Aluksi lähdin ihan kokeilemaan miten kirjoittaminen sujuu. Olen vaan tällainen visuaalinen graafikko ihminen, joka ei työkseen kirjoita tekstejä, mutta työ vaatii myös tekstin(oiko)lukutaitoa ja ymmärrystä (mainos)tekstien kirjoittamisesta. Arvaa hirvittikö aloittaa, koska tunnen kuitenkin oikeita kirjoittajia, copywritereita ja muita viestinnän osaajia.

Google on kuitenkin siitä kiva veitikka, että jo ihan hakukonenäkyvyyden ja sivujen löydettävyyden kannalta nettisivuilla on hyvä olla sisältöä. Nimenomaan optimoitua sisältöä, mikä tarkoittaa sitä, että sivustolla on palveluasi ja toimintaasi vastaavia sanoja, tekstiä ja kuvia. Kaikkea mihin Google voi tarttua. Sen perusteella Google sitten rouskuttaa dataa ja näyttää hakukonetuloksissa linkkejä sivustollesi. Mitä paremmin Google sinut löytää sitä paremmin kävijöitä tulee sivuillesi.

Mistä aiheet blogiin?

Lähdin ensin ihan perusasioista liikkeelle. Ensimmäinen kirjoitukseni oli Miten löydät hyvän graafisen suunnittelijan? Siitä oli hyvä jatkaa graafisen suunnittelun perusteisiin. Toisin sanoen kannattaa lähteä liikkeelle tutuista ja helpoista aiheista. Itselle ne voivat olla itsestäänselviä, mutta kukapa niistä kertoisi parhaiten kuin sinä itse, joka olet oman alasi asiantuntija.

En kuitenkaan halunnut tehdä tietopankkia graafisesta suunnittelusta eli kirjoituksissa ei ole siksi paljoa linkkejä. Alasta on netti pullollaan hyviä blogeja ja tietoa löytyy valtavasti. Jos pystyn kertomaan työstäni omin sanoin ja omasta kokemuksesta, niin se on ihan hyvä. Rajasin myös sellaiset vapaa-ajan aiheet ja liian henkilökohtaiset kirjoitukset pois. Loma-ajoista ilmoittelen uutisissa, mutta muuten kirjoitan ammattilaisen näkövinkkelistä. Tarkoitus on auttaa asiakasta, mutta kuitenkin puhua ihmiseltä ihmiselle.

Suosituimpia artikkeleita ovat olleet

Yrityksen värin valinta

Typografia osa 2 – typografia tänään

Mitä luovuus on?

Mitä suunnittelijan ammatissa tarvitaan?

Eli aika yleisiä aiheita, joita netistä haetaan. Varsinkin luovuus on aiheena tosi laaja.

Kannattaa kirjoittaa sellaisista aiheista, jotka tuntuu ajankohtaisilta tai muuten sopivilta työnkuvaan. Jos haluat vaikka tehdä lisää nettisivuja, kirjoita siitä. Aiheet eivät ole tulleet loogisessa järjestyksessä, vaan ihan fiiliksen mukaan. Toki suosittelen, että tee vuosisuunnitelma mitä aiheita kirjoitat milloinkin, helpottaa tekemistä ja tekstit voivat kehittyä alitajunnassa pikkuhiljaa.

Miten saan itseni kirjoittamaan?

Kirjoittaminen pitää ottaa osaksi työaikaa eli aina kun löytyy sopiva hetki kirjoittaa ja vaikka olisi kiire pitää järjestää aikaa. Kirjoittamiseen on monta tapaa ja jokainen löytää omansa. Itse olen kirjoittanut kunnolla viimeksi lukiossa joskus kymmeniä vuosia sitten, mutta periaate on sama kuin suunnittelussakin. Ensin ideoi, luonnostele, kirjoita raakile tai työversio ja lopuksi kirjoita puhtaaksi, oikolue ja julkaise. Kunhan aloittaa ja kirjoittaa.

Kuinka uskallan julkaista tekstin?

Kirjoitusvirheitä tulee ja blogissa niitä voi aina korjata helposti. Virheitä ei kannata pelätä. Mikään ei ole kiveen hakattu. Voit myös poistaa koko kirjoituksen, jos hirveästi nolottaa. Tekstiä ei kannata hioa loputtomiin. Blogitekstit ovat yleensä napakoita ja sopivan lyhyitä sekä jopa hieman keveitä, jotta kiireinenkin lukija jaksaa sen vilkaista.

Kannattaa miettiä pari kertaa ennenkuin julkaisee ja mitä oikeasti haluaa kertoa ja julkaista. Joitakin aiheita voi helposti laittaa hylkyyn tai kuten vanhanaikaisesti rutistaa paperin ja nakata roskiin. Blogikirjoitus on kuitenkin netissä heti julkinen ja voi kummitella pitkään hakukoneissa tai somessa. Itse pyrin kirjoittamaan neutraalia asiatekstiä selkeällä yleisesti ymmärrettävällä suomenkielellä. Usein jätän tekstin hautumaan yön yli ennen julkaisua.

Hyvä, jos saat jonkun lukemaan tekstin ensin, mutta itselläni ei ole ollut ketään. Julkaisun jälkeen olen odotellut, jos joku (esim. entisistä kollegoista) vaikka älähtäisi, mutta ei ilmeisesti ole kovin pahasti mennyt pieleen. Itse taidan olla itseni pahin kriitikko.

Onko bloggaamisesta ollut hyötyä?

Varmaan riippuu paljon millaisesta aiheesta kirjoittaa. Minusta tuskin tulee tunnettua blogikuningatarta, vaikka kuinka kirjoittelisin. Vielä tähän mennessä ei ole kukaan tarjoutunut maksamaan näkyvyydestä blogissani. Eli suoraa rahallista hyötyä tästä ei ole.

Oma kirjoittaminen on mielestäni kehittynyt eli nyt on jo helppo alkaa kirjoittamaan ja aiheita keksin paremmin. Omasta alasta on aika kiva kirjoittaa. Samalla voi tutkia jotain aihetta ja kerrata omaa osaamista tai tutkia mitä tällä hetkellä aiheesta kirjoitetaan. Tuskin kuitenkaan kirjoitan ikinä kirjaa tai kolumneja.

Paras hyöty on tullut siitä, että sisältö ohjaa sivuilleni kävijöitä orgaanisesti ilman maksettua mainontaa. Siinä mielessä mainonta on ollut edullista, jos ei laske kirjoittamiseen kulunutta työaikaa. Analytiikkaa on hyvä seurata, mutta ei kannata liikaa tuijottaa käppyröitä. Kirjoita siitä mikä myös itsellesi on tärkeää.

Jos kaikesta huolimatta tuntuu, että ei jaksa tai ehdi kirjoittaa tai ei vaan keksi tarpeeksi aiheita, voi blogin ihan hyvällä omatunnolla lopettaa. Jos blogisi on hyvin suosittu, niin silloin kannattaa tietysti varoittaa lukijoita ajoissa. Ihmisiä me kuitenkin olemme ja netissä sykli on nopea. Aina löytyy jotain uutta tilalle.

Blogi ei suinkaan ole vielä kuollut. Kyllä lukijoita riittää riippuen ihan aiheesta. Suosittelen siis bloggaamista, jos siltä tuntuu. Aina kannattaa kokeilla.

Huh, se siitä napakasta ja lyhyestä blogitekstistä. Tästä tuli aika pitkä kirjoitus. Toivottavasti jaksoit lukea loppuun. 🙂