Jokaisessa ammatissa on omat vaatimuksensa ja ominaispiirteensä. Keräsin tähän muutaman asian graafisen suunnittelijan ominaisuuksista ja työstä erityisesti mainosalalla. Toki samat asiat voi sopia moneen muuhunkin ammattiin. Kukaan ei ole heti ammattiin valmis, vaan työ opettaa ja kehittää ajan kanssa. On omasta itsestä kiinni, miten paljon haluaa itseään kehittää. Kannattaa myös aina välillä tarkistaa mikä osa-alue vaatii lisää opiskelua.
1. Luovaa työtä, mutta ei välttämättä taidetta
Jos olet herkkä runosielu tai intohimoinen maalausten tekijä, mainosala ei ehkä ole sinua varten. Mainoksia ja markkinointia tehdään paljon erilaisille yrityksille ja työ on kaupallista, jonka tarkoitus on edistää myyntiä, markkinointia ja viestintää. Taidetta pääsee paremmin toteuttamaan, jos alat kuvittajaksi tai kuvataiteilijaksi. Graafinen suunnittelija voi tehdä myös muotoilua ja muuta tuotesuunnittelua. Eikä unohdeta pelimaailmaa, joka taitaa tällä hetkellä olla muodikkain ala.
2. Visuaalista silmää ja hahmotuskykyä
Sinun ei tarvitse olla maailman paras piirtäjä, mutta visuaalinen silmä on tärkeä. Osaat hahmottaa kokonaisuuksia, värimaailmaa ja esim. miten vanha ilme uudistetaan. Visuaalinen ihminen osaa nähdä visiot ajatuksissaan ja ideoida sekä tuoda sitten nämä muillekin nähtäväksi.
3. Tekniikan ihmelapsi
Nykyisin tietokone on se työkalu, jolla työt tehdään. Digitaalisuus ja ohjelmistot kannattaa opetella ja hallita. Pieni nörttiys on vaan etu, koneella joutuu olemaan pitkiä päiviä. Ole kiinnostunut myös valo- ja videokuvauksesta sekä erilaisista apeista ja teknisestä kehityksestä.
4. Hyvät ja nopeat hoksottimet
Välillä hektinen työtahti ja ideoiden jalostaminen vaativat sitä, että hoksaat asioita nopeasti. Ongelmia ratkaistaan ja ratkaisuja tarjotaan. Voit keksiä logoon hienon jujun, ratkaiset asiakkaan ongelman, mietit miten toteutat tietyn toiminnon nettisivuille, miten multitaskaat useamman projektin jne. Pieniä ja suuria ratkaisuja.
5. Pikkutarkka ja huolellinen
Kyllä. Eniten mokia syntyy huolimattomuudesta. Puhelinnumerot pitää tarkistaa, työ pitää olla millilleen oikean kokoinen tai laatikot pikselintarkasti, deadlinet ja aikataulut pitävät.
6. Kärsivällinen ja pitkäpinnainen
Kovin pienistä ei kannata hötkyillä eikä sinkoilla seinille, joskus vaan homma kestää ja odotuttaa tai sitten vaan pitää jaksaa puurtaa. Työhön kuuluu paljon tuotannollista työtä, jota joutuu tekemään usein kiireessä.
7. Luovaa palvelutyötä tiimissä
Tämä on palveluammatti, jossa ollaan tekemisissä asiakkaiden, sidosryhmien, verkoston ja työtovereiden kanssa. Ole valmis tekemään kompromisseja ja ottamaan toiset huomioon sekä suunnittelemaan loppuasiakkaalle tai kuluttajalle. Hyvä kommunikointi erilaisten ihmisten kanssa on tärkeää.
8. Näkemystä ja yleissivistystä
Elämänkokemus, matkustelu ja yleisesti maailman asioiden, trendien ja oman alan kehityksen seuraaminen on elämäntapa. Joudut tekemisiin eri alojen yritysten ja erityisesti ihmisten kanssa. Hyvä suunnittelija osaa perehtyä alaan kuin alaan ja osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan asiakkaan parhaaksi; olipa asiakas sitten millainen tahansa. Yritystoiminnan, myynnin, markkinoinnin ja liiketoiminnallisten tavoitteiden ymmärtäminen on hyvä asia. Ajan kanssa kehittyy luottamuksellisia ja hyviä asiakassuhteita.
9. Katse tulevassa
Töitä tehdään nykyhetkeen ja useimmiten tulevaan. Asioita, trendejä ja kehitystä on hyvä osata ennakoida. Mikään ennustaja ei tarvitse olla, mutta kannattaa olla valppaana ja kehittää omaa tyyliä ajan mukaiseksi ja edelläkävijäksi. Töitä riittää niille tekijöille, jotka sulattavat itseensä asioita ja toteutus on sopivan modernia. Suunnittelijan tehtävänä on esitellä asiakkaalle missä mennään ja mikä tuo kilpailuetua myös tulevassa. Liian radikaalit ja erikoiset ratkaisut menevät usein hylkyyn, mutta kannattaa siitä huolimatta olla rohkea eikä tyytyä kaikista turvallisimpiin ideoihin. Ole se, jota seurataan.
10. Salaisuus
Lopuksi paljastan pienen salaisuuden: tämä työ on enimmäkseen tosi kivaa!