Nykyisin fonttien käyttö on helppoa ja kätevää. Tarjontaa on valtavasti. Omalla koneella on valmiiksi fontteja ja sen lisäksi voi ladata miljoonia lisää. Jo pelkästään ilmaisten fonttien tarjonta on huikea. Maksullisia fontteja on valmistettu valtavasti ja lisää suunnitellaan koko ajan. Typograafikot ovat oma ammattikuntansa, mutta myös tavallinen ihminen voi suunnitella ja tehdä omia fontteja, jos kärsivällisyyttä riittää.
Ne pienet nyanssit
Nykyisin lähes jokainen joutuu tekemään erilaisia tekstejä, esityksiä tai vaikka somepäivityksiä, joissa kannattaa miettiä myös typografiaa. Tärkeää on oppia erottamaan käyttökelpoiset ja laadukkaat fontit, jotka toimivat teknisesti, näyttävät hyvältä, ovat luettavia ja sopivat tyyliin. Mitä enemmän on tehnyt töitä typografian kanssa sitä harjaantuneempi silmä on. Fonttien valinnassa on usein kyse pienistä nyansseista.
Tyyli ja tarkoitus ratkaisee
Yritysilmeitä suunniteltaessa täytyy osata valita kyseiselle yritykselle sopiva fontti tai useampi. Suomessa yleensä pidetään groteskifonteista (= sans serif eli se pölkky 🙂 ), minimalistisesta ja selkeästä tyylistä. Ns. antikvafontteja (= serif ) käytetään kirjoissa ja lehdissä, mutta tietysti niitä saa käyttää myös yritysfonttina. Usein näiden kahden yhdistely toimii. Lisäksi löytyy kaikennäköisiä vapaan tyylin fontteja esim. käsialaa jäljitteleviä tai muuten tyyliteltyjä vaikka esim. jouluteemalla. Trendit vaikuttavat paljon. Joku tyyli voi yhtäkkiä nousta pinnalle. Vähän aikaa sitten näkyi paljon esim. harakanvarpaita muistuttavia käsialafontteja. Mutta nyt kun katsoo, niin en ehkä käyttäisi.
Tässä pieni lista mitä kannattaa ottaa huomioon fontin valinnassa
- Yrityksesi tyyli ja toimiala; mieti haluatko erottua muista nimenomaan typografialla. Noudata ehdottomasti yrityksellesi luotua graafista ohjeistusta, jos sellainen on tehty.
- Onko fontti selkeä ja helposti luettava? Missä yhteydessä sitä käytetään?
- Valitse vain 1-3 fonttia, jotka ovat selkeästi erilaisia. Liian samanlaiset fontit eivät tuo mitään lisää eivätkä toimi visuaalisesti.
- Ota trendit huomioon ja fontin käytön elinkaari. Ajaton on usein paras.
- Testaa fontit eri koossa, paksuisena ja eri väreillä, lisäksi katso miltä näyttää tulostettuna ja eri näytöiltä katsottuna. Mikä sopii otsikkoon, mikä leipätekstiin? Eniten käytettävästä perusfontista olisi hyvä olla iso kirjainperhe, jossa on useita leikkauksia (eli light, regular, semibold, bold, extra bold, black ja nämä kaikki italiccina) ja että kaikki erikoismerkit löytyy.
- Testaa luettavuus ja miltä kokonaisuus näyttää. Kysy mielipiteitä erilaisilta ihmisiltä. Esim. vanhemmat pitävät usein isommasta fonttikoosta, koska ikänäkö haittaa lukemista.
- Käsialafontit ovat usein hauskoja ja keventävät viestiä, mutta muista luettavuus.
- Tekniikka; tuleeko teksti nettiin vai painettuun/tulostettuun. Käytössäsi ei välttämättä ole samaa fonttia molempiin, joten käytä vastaavaa/samantyylistä.
- Saa kokeilla ja rikkoa sääntöjä. Fonttien kanssa saa tarkoituksella revitellä, jos sitä halutaan. Joskus joku outokin yhdistelmä vaan toimii.
- Mutta typografiassa usein ajaton, hillitty ja hallittu on paras. Sen tarkoitus on tukea kokonaisuutta ja kertoa tarina tai viesti.
Linkkejä
Google Design – Type & Typography
Type 3.0: The Future of Typography Today
Hauskoja esimerkkejä fonttien käytöstä
Kirjoja
Olof Eriksson: Graafisen tyylin perusteet
Jan Bohman: Graafinen suunnittelu
Markus Itkonen: Typografian käsikirja
Markus Itkonen: Kirjaintyypit ja tyylit
Markus Itkonen: Kadonneet kirjaintyypit, Suomalainen kirjainmuotoilu 1920-1985
Jukka K. Korpela: Verkkojulkaisun typografia
Lisäksi googlaamalla löytyy huimasti kirjallisuutta, videoita ja blogeja pelkästään typografiasta.