Kikkailevat nettisivut

Nettisivujen visuaalinen tyyli – Osa 4

Laitetaanpa kaikki kikat nettisivuille, jotta saadaan kävijöitä ja kauppaa! Tuloksena onkin sellainen ärsyttävä pop-up-, lomake- ja efektiviidakko, josta kävijä lähtee nopeasti pois. Kikkoja saa käyttää, mutta pitää miettiä ensin mitä asiakas haluaa. Onko kaikkia pakko käyttää ja mitä halutaan saavuttaa? Huomaa myös, että kikka-sanalla on negatiivinen kaiku, positiivisempia sanoja ovat esim. niksi, työkalu, konsti tai keino.

Kikkaileva nettisivu voi kikkailla monella tavalla. Yksi on halpakauppatyyli eli sivuilla on ikuiset alennukset ja tyrkyttävä tyyli. Toinen tapa on, että muuten vain on käytetty kaikki tehosteet mitä teeman mukana on voitu saada käyttöön. Kolmas taas esittelee osaamistaan erilaisilla videoilla, tietoiskuilla ja painikkeita on sinne sun tänne. Neljäs voi taas kikkailla optimoinnin kanssa eli sivut on viimeisen päälle hakukoneoptimoidut, mittareita on useita, myyntifunnelit on hiottu tarkkaan, on chättiä ja muuta koodissa konepellin alla ja päällä. Viidennellä taas on sellaista visuaalista ilotulitusta, että käyttäjä ei heti tiedä mistä päävalikko löytyy tai mistä aloittaisi.

+ Plussat

On hyvä olla laaja valikoima työkaluja käytössä, jos jotain halutaan myydä, vaikuttaa, viestittää tai muuten saada huomiota netissä. Nettisivujen tarkoitushan on tuottaa konversioita ja palvella asiakkaita mahdollisimman hyvin. Parhaimmillaan sivut saadaan mielenkiintoisiksi ja koukuttaviksi. Automaatio ja oman työn helpottaminen on hyvä juttu, koska aikaa jää varsinaisten palvelujen tuottamiseen. Ihmiset ovat jo tottuneet ja oppineet, että sivuilla on erilaisia palvelupisteitä ja chättiin vastataan, kun kysytään. Toimintoja osataan käyttää. Sivut voivat olla trendikkäät visuaalisesti. Tällaisilla sivuilla on usein tietty kohderyhmä esimerkiksi bändisivut, peliyhteisö, digitaalisen markkinoinnin osaaja, teknisen alan osaaja, myyntiyritys, omakotirakentajille suunnattu sivusto, tiettyyn kohderyhmään erikoistunut verkkokauppa jne.

– Miinukset

Kikkoja ja efektejä voi olla liikaa ja ärsyttää, jos nettisivut vilistävät silmissä tai ovat liian hankalat käyttää. Jo pelkkä nopeasti vaihtuva slideri etusivulla voi karkoittaa kävijän. Jatkuvat alennusmyynnit vievät uskottavuutta ja yritys voidaan kokea epäluotettavaksi. Liika on liikaa. Ylioptimointia saa välttää. Trendikkyys voi olla haaste, koska uudistamista saa tehdä usein. Ylläpito on työlästä. Teknisesti joku toiminto voi mennä päivitysten myötä rikki tai pois päältä, jolloin koko sivusto voi kaatua tai syntyy katkoksia.

Ylläpidä sivuja aktiivisesti

Monenlaisia toimintoja ja paljon sisältöä tarjoavia nettisivuja pitää jaksaa ylläpitää aktiivisesti. Osa sisällöistä voi vanhentua nopeasti tai alennusmyynti loppua. Myös hakukoneoptimointia pitää tehdä säännöllisesti, jotta se pysyy sisällön kanssa ajan tasalla. Teeman visuaalista tyyliä kannattaa myös päivittää esim. kausittain vaihtuvilla trendiväreillä. Yhteydenottoihin pitää vastata. Chat:ssä pitää olla oikea ihminen ainakin suurimman osan aikaa. Sivuilta tulevat liidit pitää käsitellä nopeasti ja muutenkin huolehtia asiakkaista. Verkkokaupan toiminnot tuotetiedoista ostamiseen ja paketin toimittamiseen perille sekä reklamaatioiden hoitaminen pitää olla sujuvaa. Videoita on hyvä tuottaa säännöllisesti lisää jne. Ole siis valmis järjestämään aikaa sivujen ylläpitoon.

Huomioitavaa

Valitse tarpeeksi monipuolinen julkaisujärjestelmä, joka taipuu moneen eli esim. WordPress on helposti laajennettavissa; sisällön ylläpito ja päivittäminen on kätevää. Verkkokauppa-alustoissa on myös isoja eroja. Kysy voidaanko haluamasi asiat toteuttaa teknisesti. Kannattaa vertailla.

Mieti tarkkaan ja harkitse aina onko käytettävä kikka oikeasti tarpeellinen ja onko siitä oikeasti hyötyä. Aina voi kokeilla, mutta pidä homma hallinnassa. Eli jos joku asia ei toimi, poista se käytöstä, jotta se ei jää rasittamaan esim. hakukonenäkyvyyttä tai tee sivuja hirveän hitaiksi. Jos esim. WordPressissä on käytössä useita samaa tehtävää varten tarkoitettua lisäosaa, karsi turhat pois.

Hyvän maun rajoilla voi keikkua, jos se sopii tyyliin. Vältä ylilyöntejä, jos sivuja on hankala käyttää tai ne eivät toimi niinkuin halutaan.

Omaa osaamista tai tuotteita on hyvä esitellä monipuolisesti, mutta mieti asiat käyttäjälähtöisesti ja millainen asiakaskokemus syntyy.

Oikein tehtynä sivuilla kävijä ei edes huomaa mitään kikkoja ja sivut ovat vain tosi kivat. Ostaminen on helppoa ja sivuille on mukava palata. Sisältö on monipuolista ja palvelee sekä asiakasta että yritystä.

Kuva 1 – Aiemmin näki tällaisia tarjous- ja alennusmyyntisivustoja. On paljon ihmisiä, joille halvin hinta ja tarjoukset ovat tärkeitä. Googlen algoritmi on valikoiva siinä millaisia sivuja se nostaa esille. Liika avainsanojen käyttö tai ylioptimointi heikentää hakukonenäkyvyyttä. Spämmityyli ja jatkuvat tarjoukset vievät uskottavuutta. Visuaalisesti iloiset värit ja houkutteleva ilme on ok, mutta vältä liikaa kikkailua ja tyrkyttämistä.

sekava ja kikkaileva verkkosivu

Kuva 2 – Tästä mallista näet aika varmasti mikä on kohderymä. Kohderymää puhutteleva visuaalisuus on ok ja se voi olla runsaskin täynnä linkkejä ja bannereita. Oman kohderymän tyyliin mietitty kokonaisuus palvelee hyvin juuri heitä. Sivuja ei ole tarkoitettukaan niille, joita aihe ei kiinnosta. Luotetaan siihen, että kävijät osaavat navigoida sivuilla ja käyttää erilaisia toimintoja hyödyksi. Se ei silti tarkoita, että sivut pitäisi suunnitella vaikeiksi käyttää. PS. Tämä esimerkki on vain malliksi. Tästä aiheesta saisi tosi hienot ja kivat sivut.

kohderyhmän mukainen nettisivu

Kuva 3 – Tässäkin mallissa on käytetty monenlaisia kikkoja, mutta niihin ei heti kiinnitä huomiota tai ne ovat vain koodissa. Käyttäjäkokemus on saatu niin sujuvaksi, että kikkoja ei huomaa eikä ne ärsytä tai hankaloita sivustolla liikkumista. Esimerkiksi kiinteistövälittäjien tai vaikka talomallistoja esittelevät sivut ovat nykyisin monipuolisia. Niissä käytetään isoja kauniita kuvia ja visuaalinen tyyli on hyvin mietitty, mutta samalla on panostettu käytettävyyteen ja myyntiin.

tyylikäs mutta palveleva verkkosivusto

Mallikuvat © Cinnamon Graphics
Valokuvat Pexels.com

Verkkosivujen tyyli / Nettisivujen visuaalinen tyyli – Osa 1

Minimalistiset nettisivut / Nettisivujen visuaalinen tyyli – Osa 2

Tavalliset nettisivut / Nettisivujen visuaalinen tyyli – Osa 3

Värikkäät ja erilaiset nettisivut / Nettisivujen visuaalinen tyyli – Osa 5