Onko logo turhake? Tarvitseeko yritys logoa? Miksi pitää maksaa logon suunnittelusta? Entä jos en halua kallista brändisuunnittelua, koska netistä saa ilmaisia logoja tai joku suunnittelee sen melkein ilmaiseksi? Onko ilmainen logo hyvä? Tarvitsen yritykselleni logon ja haluan, että se suunnitellaan hyvin. Miten pääsen alkuun? Paljonko se maksaa? Yrittäjän mielessä on monta ajatusta ja kysymystä, joten tässä jutussa pohdin logosuunnittelua ja brändäystä. Laadin lisäksi muutamia tehtäviä, jotka auttavat sinua pohtimaan aihetta yrityksesi kannalta.
Lisää aiheesta löytyy blogini muista artikkeleista. Lue myös Usein kysytyt kysymykset.
Onko logo turhake?
Tehtävä 1:
Pohdi ensin oletko todella sitä mieltä, että logot on turhia? Mistä mielipiteesi kumpuaa? Vähätteletkö muutenkin ”designia” tai onko se sinusta hienostelua? Vai hirvittääkö sinua, että suunnittelu on kamalan kallista? Pelkäätkö, että suunniteltu yritysilme ei olekaan yrityksellesi sopiva?
Huomaatko, että ylläolevissa kysymyksissä on tunnetta ja mielipiteitä mukana? Epävarmuutta, pelkoa ja ennakkoluuloja. Graafikkona näkee usein tuollaisia mielipiteitä somessa ja oikeasti on ihmisiä, jotka naureskelee designille ja vähättelee meidän tekemää työtä. Onko tuostakin pitänyt maksaa noin paljon, vaikka olisin itsekin tuollaisen piirtänyt viidessä minuutissa? Niin, olisitko itse piirtänyt?
Toinen este tai hidaste tilata logosuunnittelua, on tietysti hinta. Logo voi ihan oikeasti maksaa nollasta eurosta muutamaan sataan tuhanteen euroon, mutta tästä lisää alempana juttua.
Tehtävä 2:
Kysy toiselta yrittäjältä tai asiakkailtasi kokemuksia ja mielipiteitä logoista. Miten toiset yrittäjät ovat kokeneet yritysilmeensä ja miten logon kanssa on toimittu? Mitä asiakkaat ovat ajatelleet? Onko logosta ollut hyötyä yrityksille?
Tehtävä 3:
Mistä haaveilet yrityksesi suhteen? Millaiset käytännöt omalla toimialallasi on? Millaisia kokemuksia sinulla on ja millaisia tuntemuksia ajatus ihan omasta logosta herättää?
Graafikolta on ihan turha kysyä onko logo turhake. On nähty miten yritykset erottuvat, jäävät mieleen, toimintaa on helpompi johtaa, myynti- ja markkinointi tehostuu, yritystä arvostetaan ja siihen luotetaan, kun logo näkyy ja ajan kanssa muodostuu tunnetuksi brändiksi. Logo on siis yrityksen näkyvin tunnus ja siksi erittäin ja TODELLA TÄRKEÄ osa yrityksen pääomaa.
Onko ilmainen logo hyvä? Onko sillä väliä miten logo on suunniteltu tai mistä se on hankittu?
Nykyisin on niin helppoa, kun netissä voi logoja suunnitella itse ihan ilmaiseksi kaikenlaisilla logogeneraattoreilla ja logomakereilla jne. Kuvapankista voi ostaa logoaihioita, joihin voi vaihtaa oman yrityksen nimen. Tai voi tehdä fonttilogon eli sen kun kirjoittaa yrityksen nimen jollain fontilla, niin se on siinä, jes! Lisäksi voi tilata muutamalla eurolla ihan suunnittelijan tekemän logon (esim. Intiasta tai muualta) tai pyytää tekoälyä ”tekaseen” parilla klikkauksella erilaisia logovaihtoehtoja. Tarjontaa on valtavasti.
Graafikon työ olisi huomattavasti helpompaa, jos itsekin käyttäisin noita menetelmiä, mutta ei. Logo suunnitellaan ja räätälöidään aina asiakasta kuunnellen ja siinä on monta vaihetta taustatyöstä viimeistelyyn ja brändikirjaan asti.
Netistä hakemalla löytyy oman toimialan logoja tai vaikka miten erilaisia yhdistelmiä on saatu erilaisista kirjaimista tai aiheista. Näkee siis tarjontaa ja jo olemassa olevia logoja. Erityisesti on hyvä googlailla millaisia merkkejä ja muotoja on jo olemassa, jotta ei tee samanlaista.
Logogeneraattorit ynnä muut sellaiset ovat ihan hyviä ja hauskojakin työkaluja ideointiin ja miettimiseen. Niiden huono puoli on se, että käytössä on hyvin yleisiä symboleja ja ikoneita eri toimialoilta. Esimerkiksi olet parturi-kampaaja ja logo-ohjelma tarjoaa sinulle saksia ja piirrettyjä päitä. Samat symbolit löytyvät aika monelta muultakin parturi-kampaajalta.
Ilmaiset logot on monesti myös luokattoman huonosti piirretty eikä lopullinen tiedostokaan ole kuin matalaresoluutioinen JPG-kuva, jota ei voi suurentaa. Pienellä maksulla saa jo vektorimuotoisia ja käyttökelpoisiakin logoja, mutta laatu ja viimeistely voi olla heikkoa. Eli käytännössä logon arvo on yhtä tyhjän kanssa. Lisäksi on toki ohjelmia, jolla saa itse piirrettyä logoja, jos osaa ja on ideaa.
Graafikkona en ollenkaan kiellä ilmaisten logojen hankkimista. Jos se sopii yrityksellesi, sinulla ei ole rahaa ostaa kunnollista suunnittelua, logo on riittävän toimiva ja käyttökelpoinen, niin mikä ettei! Sen voi sitten myöhemmin suunnitella uudestaan. Jos ihan aluksi tarvitaan brändi-ilme, ota graafikko mukaan.
Tehtävä 4:
Pohdi seuraavaa: Jos ajattelet, että logolla ei ole väliä, ihan sama mikä se on, kuha on joku tai en tarvitse kallista logoa, niin kysy kuitenkin itseltäsi: onko yritykselläni väliä, onko yritykselleni ihan sama miltä se näyttää ja viestii, riittääkö tämä minulle? Mitä asiakkaatkin ajattelevat? Onko sinulla jo kallis auto ja hienot tilat, mutta et halua maksaa logosta? Autot tulee ja menee, mutta yrityksesi pysyy ja näkyy kauemmin. Puhutaan myös aineettomasta pääomasta ja brändin arvostuksesta, haluaisitko, että yrityksesi olisi joskus tunnettu brändi?
Tehtävä 5:
Googlaile oman toimialasi logoja. Millaisia löydät? Millaisia logoja kilpailijoillasi on? Kokeile myös jotain logoappia tai logogeneraattoria. (Huom! En viitsi linkittää niitä tähän juttuun.) Millaisia logoja saat tehtyä niissä? Onko laatu ja idea toimiva? Voisitko oikeasti käyttää sitä logoa? Tai oikeasti kehtaisitko kulkea kyseinen logo T-paidassa tai ajaa se logo teipattuna autosi kylkeen?
Mikä logosuunnittelussa maksaa? Mitä työ sisältää?
Ammattitaitoinen suunnittelu sisältää useita vaiheita. Graafikko haluaa perehtyä yritykseesi, kysyy taustatietoja, yrityksen tarinaa, nykytilannetta ja tulevaisuuden tavoitteita. Lisäksi suunnittelija haluaa tietää yrittäjän mielipiteistä ja ajatuksista. Eli aluksi ideoidaan ja vaihdetaan ajatuksia yhdessä. Mietitään kuinka laajasta työstä on oikeasti kyse pelkkä logo vai iso brändi-ilmeen suunnittelutyö. Riittääkö logo vai onko yrityksellä muitakin tarpeita palveluissa, myynnissä ja markkinoinnissa? Eli suunnitellaanko ja ohjeistetaanko kaikki mitä uuden ilmeen käyttäminen vaatii? Isommat kokonaisuudet tehdään vaihe kerrallaan.
Huom! Jos yritys katsoo tarvitsevansa ainoastaan uudet nettisivut, niitä on huono lähteä suunnittelemaan, jos yrityksellä ei ole edes logoa tai värejä olemassa. Siksi logo ja brändi-ilme pitää suunnitella ensin. Muiden materiaalien suunnittelu on sitten helpompaa, kun ilme on ohjeistettu.
Logon piirtäminen alkaa taustatutkimuksella, luonnostelulla ja ideoiden pyörittelyllä. Hahmotelmista piirretään useita luonnoksia ja haetaan sopivia fontteja. Logo voi olla kokonaan piirretty tai yhdistelmä merkkiä ja typografiaa. Myös pelkkä logotyyppi eli kirjaimista muodostettu logo voi olla hyvä. Idea ja symboliikka on tärkeintä. Logo viestii haluttuja asioita yrityksestä. Graafikko miettii myös kokonaisuutta eli eri käyttökohteita ja miten logo toimii erilaisissa ympäristöissä ja käyttökohteissa. Kokemus on tässä eduksi. Mitä enemmän logoja suunnittelee, sitä paremmin ja laajemmin asioita ajattelee. Logo ei ole koskaan ”vain logo”.
Tekninen työ on puhtaaksipiirtämistä, hiomista ja kokeilemista. Suunnittelija karsii toimimattomat ideat ja esittelee sovitun määrän ehdotuksia. Sinua ei pakoteta ostamaan sellaista logoa, josta et tykkää. Mutta kannattaa ensin nukkua yö tai pari ja sulatella ehdotuksia. Suunnittelija yleensä tietää mitä tekee ja osaa perustella ajatuksensa. Hyväksytty logo viimeistellään ja siitä tallennetaan eri muodot asiakkaan käyttöön. On tärkeää ohjeistaa logon käyttö, värit ja fontit.
Logon suunnittelijoita on Suomessa monentasoisia ja -hintaisia. Kalliimmat löytynee Etelä-Suomen mainostoimistoista. Sitten on meitä pienempiä yrittäjiä, joilla on laaja kokemus ja osaaminen, mutta hintataso on kohtuullisempi. Yksinyrittäjänä pystyy myös hinnoittelemaan joustavasti asiakkaan tarpeiden mukaan. Pieni mikroyrittäjä on liikkeellä todella pienellä budjetilla. Iso yritys tai konserni vaatii ison työn ja sitä kautta työ heille on kalliimpi. Paljonko itse laskuttaisit, jos sinulta pyydettäisiin niin laajaa suunnittelutyötä?
Ison suunnittelutoimiston työn takana on useamman henkilön tiimi, joka nostaa hintaa. Yksinyrittäjällä on yksinkin laaja osaaminen, joten kannattaa kysyä meiltä. Minulla on esimerkiksi mainostoimistotausta ja kokemusta isoista töistä. Eli tarjouspyynnössä on hyvä kertoa kuinka laajasta työstä on kyse, jotta pystyn arvioimaan ehdotusten ja työn määrän.
Tehtävä 6:
Olet päättänyt, että haluat ammattitaitoisesti suunnitellun logon. Tutki eri suunnittelijoiden töitä eli portfolioita. Älä kuitenkaan tuijota liikaa niitä töitä, koska hyvä suunnittelija osaa suunnitella eri tyyleillä ja miettii juuri sinun yritystäsi ja sinulle sopivaa tyyliä. Soita ja jututa heitä ennen kuin kysyt tarjousta. Ovatko he kiinnostuneita sinusta ja yrityksestäsi? Kohtaako ajatukset ja henkilökemiat? Onko heillä sinulle aikaa? Minkälainen budjetti sinulla on käytössäsi? Kysy rohkeasti tarjouksia erikokoisilta yrityksiltä ja vertaa mitä budjetillasi saisit.
Suunnittelijaa saa haastaa ja minusta ainakin on mukava nähdä kasvokkain ja vaihtaa ajatuksia. Samalla selviää yrityksen tavoitteet tulevaisuudessa ja kokonaisuus suunnittelun pohjaksi. Investoi siis yritykseesi, sillä suunnittelija ajattelee vain parasta yrityksellesi. Kyse on usein makuasioista, mutta luota ammattilaiseen. Logo on tärkeä ja hyvä lähtökohta yritystoiminnallesi.
Miten löydät hyvän graafisen suunnittelijan?
Artikkelin kuva tehty Adobe Express AI -kuvageneraattorilla. [Kultainen kysymysmerkki ympyrän sisällä ja tausta on vaaleanpunainen.]