Brändinrakennusta käytännössä, ensimmäiset stepit

Mitä sitten tehdään, kun yritykselle on luotu hieno logo ja brändi-ilme? Miten sitä lähdetään käytännössä toteuttamaan ja oikeasti ns. ”rakentamaan brändiä”? Saitko ison nipun logotiedostoja etkä tiedä miten niitä käytetään? Tarvitseeko pieni yritys markkinointistrategiaa tms.?

Käytännönläheinen suunnittelu ja toteutus on paras tapa edetä

Riippuu yrityksen toimialasta ja tavoitteista kuinka markkinointia ja myyntiä lähdetään viemään eteenpäin. Yleensä kuluttajille suunniteltu palvelu tai tuote vaatii aluksi paljon markkinointia ja tunnettuuden saavuttamista. BtoB-palveluissa ja tuotteissa kohderyhmä on usein rajatumpi. Tiedetään kenelle ja miten myydään.

1. Mieti ja laadi suunnitelma

Usein puhutaan hienosti markkinontistrategioista ja taktiikoista, mutta itse tykkään puhua suomeksi myös toiminta- ja toteutussuunnitelmista. Käytännössä se tapahtuu niin, että kirjoitetaan ylös tarvittavat asiat ja miten ne toteutetaan. Mietitään mitä työkaluja yritys tarvitsee, millainen on toteutusaikataulu ja milloin julkaistaan.

Suosittelen aluksi miettimään yrityksen tarpeita mahdollisimman kauas, mitä resursseja yrityksellä on varattu markkinointiin tulevina vuosina ja mitä yrityksestä halutaan kertoa? Suunnitelmien laatimiseen on monenlaisia konsultteja, kursseja ja oppaita, joita voi toki käyttää hyödyksi, jos on budjettia. Uusi yritys on usein laatinut markkinointisuunnitelman ja hahmottanut kaikkia kustannuksia liiketoimintasuunnitelmassaan.

Monesti yritys lähtee tekemään ilman sen kummempaa suunnitelmaa tai strategiaa eli tehdään asia kerrallaan sen mukaan mitä tarvitaan. Esimerkiksi brändi-ilmeen jälkeen on luontevaa teipata liikkeen ikkunat tai pakettiauto sekä tehdä ainakin nettisivut ja avata somekanavat. Kannattaa kuitenkin hahmottaa kokonaiskuva ja visuaalinen linja, joka olisi hyvä pitää koko ajan ja kaikessa tekemisessä yhteneväisenä ja brändiohjeen mukaisena.

2. Kiteytä viestintä

Kaikessa markkinoinnissa ja myynnissä tärkeintä on viestinnän sisältö. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että on visuaalisen ilmeen lisäksi jumpattu myös tekstisisältöjä, tuote- ja palvelukuvauksia sekä mietitty millä tavalla yrityksestä puhutaan ja kuinka yritys esiintyy erilaisissa kanavissa. Mietitään mitä asiakas meiltä haluaa ostaa ja miten asiat meillä ratkaistaan, ketä me ollaan, mitä ja miten me tehdään? Annetaanko kasvot työntekijöille vai ollaanko asialinjalla? Onko meillä prosessit kunnossa ja valmiina, kun asiakasvirtaa alkaa tulemaan?

3. Toteutussuunnitelma ja -aikataulu

Tee vaikka ranskalaisilla viivoilla lista mitä työkaluja tarvitset markkinointiin mahdollisimman pian ja mitä voi tehdä myöhemmin. Listassa voi olla esimerkiksi nämä:

  • Logo ja graafinen ohje [x] Nämähän oli jo tehty.
  • Nettisivut [ ] Kuka toteuttaa? Mitä tekstejä, kuvia ja muuta sisältöä nettisivuihin tarvitaan? Kuka hoitaa sisältöä ja päivityksiä jatkossa?
  • Digimarkkinointi [ ] Kuka tekee? Miten tehdään? Kuka hoitaa somekanavat? Kuka toteuttaa mainoskampanjat? Kuka seuraa raportteja tai tekee hakukoneoptimointia?
  • Tarvitaanko perinteistä printtimainontaa esim. suorakirjeitä tai lehti-ilmoituksia?
  • Teippaukset ja muu ulkoinen ilme esim. työvaatteiden painatus ja autojen teippaukset, kyltit ja valomainokset liikkeeseen; mitä tarvitaan ja keneltä kysytään tarjoukset? [ ]
  • Mitä myyjät tarvitsevat? Esim. yleisesite ja tuotekortit, käyntikortit, tarjouspohjat [ ]
  • Tarvitaanko pakkauksia tai esim. paketointiin käärepapereita tai painettuja ostoskasseja? [ ]
  • Onko lanseeraus tarkoitus tehdä näyttävästi? Mitä siihen tarvitaan? Esimerkiksi roll-uppeja ja tuotepusseja paikan päälle tai rummutusta somekanavissa? Osallistutaanko messuille ja milloin? [ ]

Näistä voi sitten laatia tarkemman konkreettisen listan ja laskea kuinka paljon rahaa näihin on mahdollista käyttää. Vuosikello on myös hyvä työkalu suunnitteluun ja aikatauluttamiseen.

Tässä suppeasti kerrottuna miten brändiä voi lähteä rakentamaan ihan konkreettisilla toimilla. Näihin kaikkiin tarvitaan yrityksen logoa eri muodoissa. Kun suunta ja käytännön tehtävät on selvillä, on markkinointia ja myyntiä helpompi toteuttaa. Siitä se nk. brändi lähtee pikkuhiljaa rakentumaan.

Herättikö teksti kysymyksiä? Tai tarvitsetko yhteistyökumppania kaiken toteuttamiseen? Otappa yhteyttä!