Ajatuksia digimarkkinoinnista

Olen pohtinut kovasti ja vierastanut ajatusta ottaa omiin palveluihini mukaan digitaalista markkinointia. Kävin OAMK:n digimarkkinointikoulutuksen jo kaksi vuotta sitten, mutta jotenkin vain siirsin ajatusta koko ajan. Mietin, että ostaisiko sitä minulta kukaan ja osaisinko auttaa asiakkaita tarpeeksi? Toisaalta minähän olen koko ajan tehnyt digimarkkinointia!

Olen kokenut, että mieluummin käytän aikani graafiseen suunnitteluun, brändäykseen ja perustyöhön, jotta asiakkani yritys pääsee hyvin alkuun myynnissä ja markkinoinnissa. Valitettavasti markkinatilanne täällä pohjoisessa on sellainen, joka vaatii moniosaamista, jotta yrittäminen on kannattavaa.

Kova kilpailu alalla

Erilaisia digimarkkinointitoimistoja on syntynyt paljon. Jopa vanhat mainostoimistot ovat muuntautuneet digitoimistoiksi. Miten pystyn kilpailemaan heidän kanssaan, jos jo hakukonenäkyvyydessä jään heti sivulle 20 tai jotain, koska moni muu ostaa tai optimoi itsensä näkyville paljon paremmin? Heillä on työntekijöitä, jotka tekevät koko ajan nimenomaan datalähtöistä optimointia. Myös sisällöntuotantoa on valtavasti. Digiä ja somea opetetaan monin tavoin. Digitöistä on kova kilpailu. Kunpa sama energia saataisiin johonkin parempaan käyttöön, ajattelen välillä. Tekoäly kyllä muuttaa alaa todella paljon lähivuosina.

Olen tehnyt digimarkkinointia asiakkailleni

Verkkosivut, hakukoneoptimointi, sosiaalinen media ja analytiikka ovat koko ajan olleet osa tekemistäni. Eniten ne ovat olleet lähtötason toimenpiteitä, jonka jälkeen asiakas on jatkanut jonkun toisen kanssa tai tehnyt itse tai sitten verkkosivut ovat vain jääneet siihen lähtötasoon. Sekin on voinut olla ihan riittävän hyvä heille. Mutta suosittelen aina, että tehtäisiin edes jotakin, jotta nettisivut ja sometilit eivät hautaudu tai jää makaamaan kävijöiden puuttuessa.

Googlen valta

En tykkää Googlen tavasta tehdä asiat monimutkaisesti. Googlen GA4 uudistus on tuntunut lähinnä ärsyttävältä. Se palvelee parhaiten verkkokauppoja ja isoja sivustoja. Googlen ideahan oli alunperin olla mahdollisimman simppeli, jota jokainen osaa käyttää eli hakukone, joka hakee sen mitä kysyy. Missä välissä siitä on tullut tuollainen monsteri?

Nyt varmaan dataekspertit ja kokeneet Google-partnerit nauravat jutuilleni. Tyhmä graafikko, kun ei älyä. Juu, eipä haittaa, vaikka naurattaa. Asiakkaitani on lähinnä itkettänyt ja moni kokee, että ei edes tarvitse analytiikkaa tai hakukoneoptimointia, koska siitä on tehty täysin käsittämätöntä heille. Nämä asiat koetaan turhaksi ja kalliiksi. Kyllä asiakkaat tietävät ja ottavat yhteyttä puhelimella soittamalla, on usein kuultu kommentti. Meidän tehtävämme on kuitenkin selittää asiat niin, että johtajakin ymmärtää.

Sosiaalinen media eli some elää vielä

Uusimpia sosiaalisen median käyttötutkimuksia lukiessa, voi nähdä miten erilaiset alustat, esim. TikTok verrattuna Metaan (Facebook, Instagram), ovat vielä vahvoja vaikuttajia ihmisten elämässä. Olen ollut Facebookissa ehkä vuodesta 2008 lähtien, joten omakin tuntuma on samansuuntainen. Kyllästyttää ja väsyttää jatkuva somessa roikkuminen, mutta poiskaan ei halua lähteä, koska se on osa työtä, seuraan ulkomaisia kavereita paremmin ja muutenkin some on pullollaan kaikenlaista ajankohtaista omiin kiinnostuksen kohteisiin liittyvää asiaa. Ärsyttää vain kaikki turha mainostaminen ja levottomat videosyötteet.

Some on edelleen nopea ja kustannustehokas tapa markkinointiin

Somessa on paljon sekä hyvää, että huonoa. Yrityksen on siellä vaikeampi löytää tykkääjiä ja seuraajia, jos toimiala ei ole kiinnostava. Voi kestää melko pitkään saada tarpeeksi iso seuraajaporukka. Muista, että monesti laatu korvaa määrän. Digitaalisella markkinoinnin keinoilla voidaan tämäkin ratkaista. Esimerkkinä niinkin tylsä taho kuin verotoimisto, joka on onnistunut puhuttelemaan myös nuoria. Itse olen ollut erityisen ihastunut Metsähallituksen luontopalveluiden videoihin. Eli digimarkkinointia voidaan tehdä monella tavalla ja myönteisesti. Se on onneksi melko helppoa ja yritys pystyy itsekin tekemään postauksia.

Laita verkkosivut myyvään kuntoon

Jos et ole analytiikasta ja somesta innostunut, etkä halua investoida niihin, laita kuitenkin yrityksesi nettisivut kuntoon. Ne ovat ykkösmyyntikanava 24/7!

Ehkä haluat tehdä vain Facebook-sivut, koska koet, että tavoitat asiakkaasi sitä kautta. Facebook on kuitenkin vain somekanava, jossa kaikki eivät ole. Omat postauksesi hukkuvat feedivirtaan ja olet Metan algoritmien armoilla. Omat nettisivusi ovat sinun hallinnassasi ja ohjaavat sieltä liikennettä muihin somekanaviin. Ensimmäisenä yleensä googlataan lisätietoa yrityksestä tai haetaan reittiä Googlen kartasta. Youtube ja muut somekanavat ovat hyviä hakukoneita, mutta niissäkin on yleensä näkyvillä yrityksen verkkosivuosoite. Some on myös sekava selattava. Omilla sivuillasi saat palvelut ja tuotteet selkeästi esille.

Digimarkkinoinnin keinoilla verkkosivuille luodaan sellaista sisältöä, joka kiinnostaa palaamaan sivuille uudestaan. Asiakkaan yhteydenotto tehdään helpoksi lomakkeilla ja selkeällä asiakaspolulla. Lisäksi sivuja optimoidaan ajan kanssa ja dataan pohjautuen. Keinoja on monenlaisia.

Kumppani digimarkkinoinnissa

Minulla on loppujen lopuksi paljonkin tietoa ja osaamista, mutta ei tällaista palettia voi millään yksin osata. Siksi tässä kevään aikana huutelin somessa, josko ketään kiinnostaisi alkaa yhteistyöhön kanssani. Sieltä löytyikin muutama yritys, jotka ovat nyt mukana verkostossani. Apua ja syvempää osaamista siis löytyy. Toimin myös avoimesti eli tarjouksessa kerrotaan kenen kanssa työ tehdään ja jokainen kertoo oman hinnan osuudestaan. Samoin laskutus on läpinäkyvästi eli jokainen laskuttaa asiakasta suoraan. Voimme myös yhdessä katsoa, miten yhteistyötä tehdään, jos sinulla on omassa verkostossasi tekijöitä. Voimme tehdä yhteistyötä pienellä budjetilla tai, jos sinulla on isompi tehobudjetti, löytyy myös kalliimpia ratkaisuja.

Kirjoitan nyt kesän aikana tarjouksia syksyksi tai ensi vuoden alkuun alkaville verkkosivu- ja bränditöille. Katsotaan mitä voimme tehdä ja miten homma etenee. Saa kysyä tyhmiä kysymyksiä! Ota rohkeasti yhteyttä!

Kuva tuotettu Adobe Firefly AI -tekoälysovelluksella. Prompt: [Mies katsoo kännykkää ja miettii digitaalista markkinointia. Tietokoneella näkyy analytiikka.]

Lue lisää digimarkkinoinnista >

Innowise: Sosiaalisen median käyttö Suomessa 02/2024 >