Nykyisin ei enää erotella digimarkkinointia ja perinteistä markkinointia, koska kaikki markkinointitoimenpiteet ovat osa yrityksen markkinointipalettia. Markkinointia tehdään paljon itse, mutta lisäksi on toimistoja ja erilaisia ammattilaisia, joita käytetään apuna tai osa markkinoinnista ja myynnistä on ulkoistettu kokonaan. Keskityn tässä kuviossa graafiseen suunnitteluun, brändäykseen ja perustyöhön, jotta asiakkani yritys pääsee hyvin alkuun myynnissä ja markkinoinnissa.
Kova kilpailu alalla
Erilaisia digimarkkinointitoimistoja on syntynyt paljon. Jopa vanhat mainostoimistot ovat muuntautuneet digitoimistoiksi. Sisällöntuotantoa on valtavasti. Digiä ja somea opetetaan monin tavoin. Digitöistä on kova kilpailu. Lisäksi tekoäly muuttaa alaa parasta aikaa todella paljon.
Digimarkkinointia tarvitsee tai sitten ei
Verkkosivut, hakukoneoptimointi, sosiaalinen media ja analytiikka ovat koko ajan olleet osa tekemistäni. Eniten ne ovat olleet lähtötason toimenpiteitä, jonka jälkeen asiakas on jatkanut jonkun toisen kanssa, tehnyt itse tai sitten verkkosivut ovat vain jääneet siihen lähtötasoon. Sekin on voinut olla ihan riittävän hyvä heille, mutta suosittelen aina, että tehtäisiin edes jotakin, jotta nettisivut ja sometilit eivät hautaudu tai jää makaamaan kävijöiden puuttuessa.
Googlen valta
Henkilökohtaisesti en tykkää Googlen tavasta tehdä asioita. Googlen GA4 uudistus on tuntunut lähinnä ärsyttävältä. Se palvelee parhaiten verkkokauppoja ja isoja sivustoja. Googlen ideahan oli alunperin olla mahdollisimman simppeli, jota jokainen osaa käyttää eli hakukone, joka hakee sen mitä kysyy. Lisäksi EU:n tietosuoja-asetukset ovat hankaloittaneet Googlen analytiikkaa ja toimintaa, vaikka muuten tietosuoja on tärkeä asia. Vaihtoehtona on käyttää esim. Matomoa, mutta jos yhtään tarvitsee mainostaa Google Adsin kautta, niin ilman Googlea ei voi olla.
Asiakkaitani on lähinnä hämmentänyt ja moni kokee, että ei edes tarvitse analytiikkaa tai hakukoneoptimointia, koska siitä on tehty täysin käsittämätöntä heille. Nämä asiat koetaan turhaksi ja kalliiksi. Kyllä asiakkaat tietävät ja ottavat yhteyttä puhelimella soittamalla, on usein kuultu kommentti. Meidän tehtävämme on kuitenkin selittää asiat niin, että johtajakin ymmärtää.
Sosiaalinen media eli some elää vielä
Uusimpia sosiaalisen median käyttötutkimuksia lukiessa, voi nähdä miten erilaiset alustat, esim. TikTok verrattuna Metaan (Facebook, Instagram), ovat vielä vahvoja vaikuttajia ihmisten elämässä. Olen ollut Facebookissa ehkä vuodesta 2008 lähtien, joten omakin tuntuma on samansuuntainen. Kyllästyttää ja väsyttää jatkuva somessa roikkuminen, mutta poiskaan ei halua lähteä, koska se on osa työtä, seuraan ulkomaisia kavereita paremmin ja muutenkin some on pullollaan kaikenlaista ajankohtaista omiin kiinnostuksen kohteisiin liittyvää asiaa. Ärsyttää vain kaikki turha mainostaminen ja levottomat videosyötteet.
Some on edelleen nopea ja kustannustehokas tapa markkinointiin
Somessa on paljon sekä hyvää, että huonoa. Yrityksen on siellä vaikeampi löytää tykkääjiä ja seuraajia, jos toimiala ei ole kiinnostava. Voi kestää melko pitkään saada tarpeeksi iso seuraajaporukka. Muista, että monesti laatu korvaa määrän. Digitaalisella markkinoinnin keinoilla voidaan tämäkin ratkaista. Esimerkkinä niinkin tylsä taho kuin verotoimisto, joka on onnistunut puhuttelemaan myös nuoria. Itse olen ollut erityisen ihastunut Metsähallituksen luontopalveluiden videoihin. Eli digimarkkinointia voidaan tehdä monella tavalla ja myönteisesti. Se on onneksi melko helppoa ja yritys pystyy itsekin tekemään postauksia.
Laita verkkosivut myyvään kuntoon
Ehkä haluat tehdä vain Facebook-sivut, koska koet, että tavoitat asiakkaasi sitä kautta. Facebook on kuitenkin vain somekanava, jossa kaikki eivät ole. Omat postauksesi hukkuvat feedivirtaan ja olet Metan algoritmien armoilla. Omat nettisivusi ovat sinun hallinnassasi ja ohjaavat sieltä liikennettä muihin somekanaviin. Ensimmäisenä yleensä googlataan lisätietoa yrityksestä tai haetaan reittiä Googlen kartasta. Youtube ja muut somekanavat ovat hyviä hakukoneita, mutta niissäkin on yleensä näkyvillä yrityksen verkkosivuosoite. Some on myös sekava selattava. Omilla sivuillasi saat palvelut ja tuotteet selkeästi esille.
Jos et ole analytiikasta ja somesta innostunut, etkä halua investoida niihin, laita kuitenkin yrityksesi nettisivut kuntoon. Ne ovat ykkösmyyntikanava 24/7!
Digimarkkinoinnin keinoilla verkkosivuille luodaan sellaista sisältöä, joka kiinnostaa palaamaan sivuille uudestaan. Asiakkaan yhteydenotto tehdään helpoksi lomakkeilla ja selkeällä asiakaspolulla. Lisäksi sivuja optimoidaan ajan kanssa ja dataan pohjautuen. Keinoja on monenlaisia.
Kumppani digimarkkinoinnissa
Minulla on loppujen lopuksi paljonkin tietoa ja osaamista, mutta ei tällaista palettia voi millään yksin osata. Siksi tässä kevään aikana huutelin somessa, josko ketään kiinnostaisi alkaa yhteistyöhön kanssani. Sieltä löytyikin muutama yritys, jotka ovat nyt mukana verkostossani. Apua ja syvempää osaamista siis löytyy. Toimin myös avoimesti eli tarjouksessa kerrotaan kenen kanssa työ tehdään ja jokainen kertoo oman hinnan osuudestaan. Samoin laskutus on läpinäkyvästi eli jokainen laskuttaa asiakasta suoraan. Voimme myös yhdessä katsoa, miten yhteistyötä tehdään, jos sinulla on omassa verkostossasi tekijöitä. Voimme tehdä yhteistyötä pienellä budjetilla tai, jos sinulla on isompi tehobudjetti, löytyy myös kalliimpia ratkaisuja.
Kirjoitan nyt kesän aikana tarjouksia syksyksi tai ensi vuoden alkuun alkaville verkkosivu- ja bränditöille. Katsotaan mitä voimme tehdä ja miten homma etenee. Saa kysyä tyhmiä kysymyksiä! Ota rohkeasti yhteyttä!
Kuva tuotettu Adobe Firefly AI -tekoälysovelluksella. Prompt: [Mies katsoo kännykkää ja miettii digitaalista markkinointia. Tietokoneella näkyy analytiikka.]
Juttua muokattu 9.9.2024