Osaat varmaankin nimetä useita brändejä, joita itse käytät ja joita olet tottunut näkemään. Hyvä brändi on pitkäikäinen, luotettava ja tunnettu. Jos ostat esim. Fazerin suklaata, tiedät miltä se maistuu ja millainen sen pakkaus on. Voit ostaa aina samaa hammastahnaa tai tietyn valmistajan kenkiä. BtoB-puolella yritykset ovat usein melko uskollisia. On vakituisia kumppaneita ja palveluja ostetaan luotettavilta yrityksiltä.
Luotettava ja turvallinen brändi
- on johdonmukainen
- on rehellinen
- on vastuullinen
- pitää mitä lupaa
- toimii läpinäkyvästi
- kunnioittaa asiakkaita ja yhteistyökumppaneita
- viestii selkeästi
- reagoi nopeasti
- on helposti tunnistettava
- muistetaan
- ei muutu usein
- on tasalaatuinen
- on hyvämaineinen
- toimii ammattitaitoisesti
- osaa uudistua ja kehittyä
Visuaalisesti hieno brändi ei tarkoita hyvää brändiä
Yritykselle tai tuotteelle voidaan luoda hieno visuaalinen ilme, mutta sillä ei rakenneta pitkäjänteisesti menestystä. Tärkeintä on, miten yritys toimii. Onko tuote hyödyllinen, ostetaanko tuotetta tai palvelua, miten ostopolku toimii, entä miten reklamaatiot hoidetaan?
Kaikenlaisia kampanjoita, myynninedistämistä ja tehostamista voidaan tehdä, jotta saadaan kasvua, mutta huono tuote ei myy pitkälle eikä huonot kokemukset kasvata luottamusta. Siksi on tärkeää pitää tuotteet ja palvelut hyvinä. Sitä kautta syntyy hyvä maine.
Pitkäikäisen brändin salaisuus on usein tasainen laatu. Pitää pystyä tuottamaan aina hyvää laatua, joka vastaa asiakkaan odotuksiin ja haluun ostaa aina uudelleen. Laatumielikuvat ovat tärkeitä, mutta halpa menestyy yhtä lailla, jos se tarjoaa sopivasti hintalaatua. Asiakas tietää mitä saa.
Visuaalisuus ja ulkoinen ilme voi ja saa muuttua ajan kanssa
Moni pitkäikäinen brändi on hyvin varovainen muutoksissa. Voisipa jopa sanoa, että tunnetut brändit ovat usein vähän tylsiä ja keskinkertaisia visuaalisesti suurille massoille suunnattuja. Siksi perusbrändin ilmeen lisäksi luodaan erilaisia kampanjoita rohkeammalla ilmeellä ja väripaletista poiketen.
Ajan kanssa brändi-ilmeelle voi syntyä tarve uudistua, jos ilme alkaa olla liian vanhanaikainen tai epäkäytännöllinen. Uudistus kannattaa miettiä hyvin huolellisesti, jotta se onnistuu. Isommatkaan yritykset eivät välttämättä onnistu. Googlaa esim. hakusanalla ”brand failures”.
Parhaimmillaan brändiuudistus antaa vauhtia yritykselle. Se auttaa yritystä kehittymään ja uudistumaan kokonaisvaltaisesti.
Hyvin hoidettu brändi ja yritys saa positiivista huomiota, joka mahdollistaa hyvän kierteen. Asiat hoidetaan hyvin ja ammattitaitoisesti asiakasta palvellen. Yritys on valmis muuttumaan ja kasvamaan.
Menestyvä brändi on luotettava
Luottamus rakentuu ajan kanssa eri kohtaamisissa asiakkaan kanssa. Brändi ei siis ole vain tuote tai palvelu hienosti paketoituna. Asiakas tietää, mitä saa ja voi olla varma siitä, että brändi toimii arvojen mukaisesti ja kestävästi. Asiakkaista halutaan pitää huolta ja samalla yritys pidetään hyvässä kunnossa. Sitä kautta tulee myös menestys.
Kuva on tuotettu Adobe Firefly AI-kuvituksena. Prompt: Liikemies ja asiakas (nainen) hymyilevät tyytyväisenä onnistuneen kaupan vuoksi. Kädessä on tuotepakkaus. Taustalla on ilotulitus. Efektinä on Bokeh.
Tekstin ideointiin on käytetty Chat GPT:tä, mutta kirjoitin artikkelin itse ja lisäsin omia ajatuksiani. On vaikeaa tietää miten tällaiset markkinointitekstit on tuotettu. AI-ideateksti on vain luonnos, jota ei sellaisenaan voi käyttää. Mieti omia asiakkaitasi ennen hakukonenäkyvyyttä. Sivuillesi päätyvät lukijat (= oikeat ihmiset) ovat kiinnostuneita oikeista asioista ja mitä lisäarvoa voit heille tuottaa.