Digimarkkinointi

Sosiaalinen media ja digimarkkinointi eri kanavissa olisi hyvä jokaisen yrityksen ottaa käyttöön. Netistä löytyy helpoiten ja kustannustehokkaimmin juuri ne sinun yrityksesi kohderyhmät. Data on käyttökelpoista ja mitattavaa. Yrityksestä voi kertoa monella tavalla ja netissä pystyy olemaan reaaliajassa yhteydessä asiakkaisiin. Parhaimmillaan digimarkkinointi tuottaa liidejä ja on vuorovaikutteista asiakkaan palvelua.

Tässä kerron yleisesti mitä digimarkkinointi tarkoittaa ja miten pystyn kumppanina auttamaan

Kyse on nykyisin valtavan isosta kokonaisuudesta, johon tarvitaan monenlaista osaamista, joten yksinyrittäjä ei tietenkään osaa eikä tee kaikkea.

Huom! En tee markkinointia yrityksen puolesta, vaan olen mukana materiaalien suunnittelussa ja tuottamisessa.

Digitaalinen markkinointi on aika laaja käsite, joka pitää sisällään monenlaisia toimenpiteitä esim. strategian ja taktiikan suunnittelusta konversio-optimointiin. Se tarkoittaa sähköistä markkinointia, johon kuuluu esimerkiksi verkkosivut ja niiden optimointi myyväksi, sosiaalinen media ja mobiilimainonta, hakusanaoptimointi ja -mainonta, sisältömarkkinointi, uutiskirjeet, vaikuttajamarkkinointi, bannerimainonta ja kaiken tämän tuottaman datan analysointi ja jatkotoimenpiteet datan pohjalta.

Kumppanina digimarkkinoinnissa

Asiakkaani ovat omatoimisia, usein markkinoinnin ammattilaisia, ja osaavat tehdä itse paljon, mutta autan eri vaiheissa ja tilanteissa. Vähemmän osaavien asiakkaiden kanssa olen kumppani, joka voi tehdä puolestasi asioita. Esimerkiksi autan avaamaan yritykselle sometilit, mutta hoidat itse postaukset. Minä tuotan verkkosivut ja materiaalit jne. Minulta voi kysyä apua ja neuvoja.

Digitaalisen markkinoinnin eri osa-alueisiin löytyy tekijöitä verkostostani, jotka myös auttavat, jos tarvitaan syvällisempää ammattiosaamista. Kaikkea ei tarvitse itse tehdä eikä osata. Algoritmit myös muuttuvat tiuhaan.

Voimme miettiä ja ottaa käyttöön sinun yrityksellesi sopivat keinot ja työkalut. Joskus ihan muutama toimenpide voi tuoda lisää kauppaa ja näkyvyyttä.

digitaalinen markkinointi ja sosiaalinen media AI-kuvituskuva

Huomaa, että markkinointi ja myynti on tiiviisti kytketty yrityksen sisäisiin toimenpiteisiin. Siksi digimarkkinoinnin alkuvaiheessa suunnittelu vaatii yrityksen osallistumista, analyysiä tavoitteista ja budjetointia. Markkinointia pitää tehdä säännöllisesti ja suunnitelmallisesti, joten siihen on hyvä sitoutua ja ottaa se osaksi tekemistä. Pieni yritys voi toki aloittaa kevyesti avaamalla sometilit ja nettisivut. Pääasia on, että aloittaa.

Digimarkkinointiin kuuluu mm. seuraavia asioita

  • nykytilanteen arviointi, strategia, mittarit ja toimenpiteet vaiheittain *
  • brändi-ilme, lue lisää > kokonaan uusi ilme tai vanhan ilmeen uudistaminen
  • verkkosivut, lue lisää > tärkein työkalu markkinointiin ja myyntiin *
  • sosiaalisen median kanavat, tilien avaukset, postaukset ja kampanjat *
  • sisällöntuotanto, tekstit, valokuvat, videot, myös tekoälyavusteisesti tuotettu teksti tai kuvitus *
  • laskeutumissivut eli landing-sivut *
  • uutiskirjeet, uutiskirjepohjat ja uutiskirjetilaukset esim. WordPressissä *
  • Google-työkalut, SEO eli hakukone- ja konversio-optimointi *
  • markkinoinnin automaatio, chat, myyntipolut, CTA-lomakkeet *

* Näissä käytetään apuna näihin syvällisemmin perehtyneitä ammattilaisia ja sopivia työkaluja. Osa näistä on helpohkoja juttuja, mutta osa vaatii tekijöitä, jotka ovat syvällä tekemisessä ja osaavat niksit.

PS. Kuvituskuva on luotu testimielessä tekoälyllä Adobe Firefly -ohjelmalla. Tekoäly eli AI (artificial intelligence) on tullut vauhdilla mukaan sisällöntuotantoon, hakukoneoptimointiin ja yleensäkin digitaaliseen markkinointiin. Lisäksi minulla on kokemusta useista erilaisista netissä käytettävistä ohjelmista ja apeista. Kysy lisää!

Kysy lisää ja laita viestiä info@cinnamon.fi