fbpx

Rakkaudesta paperiin

Maailma on digitalisoitunut kovaa vauhtia ja paperin käyttö on vähentynyt. Nykyisin paperin haitallisuudesta ympäristölle ollaan montaa mieltä. On olemassa paljon pahempia saastuttajia kuten esim. muovi ja muu roska, joka ei katoa luonnosta. Digitaalisiin laitteisiin tarvitaan monenlaista mineraalia, mikä aiheuttaa vahinkoa ympäristölle. Paperin kierrätys on erittäin hyvä asia. Samoin kestävän kehityksen mukainen paperin valmistus. Paperilla on ympäristön kannalta monta hyvää asiaa. Sen lisäksi paperi on ihana ja monikäyttöinen materiaali. Hyvin suunniteltu ja laadukas painotuote on pientä arjen luksusta. Sitä on kiva pitää kädessä ja hypistellä.

Miten yrityksen kannattaa suunnitella ja ostaa painotöitä?

Ensiksi kannattaa tehdä arvio kokonaiskäytöstä. Mihin paperia käytetään, paljonko sitä kuluu, paljonko kierrätetään, missä on turhaa hukkaa tai suoraan roskiin menevää? Onko yrityksen kestävän kehityksen strategiaan kirjattu myös paperin käyttö? Toteutuuko se käytännössä? 3R:n periaate on hyvä: Reduce (vähennä), Reuse (käytä uudelleen), Recycle (kierrätä).

Yrityksen sisällä sitoudutaan ympäristövastuuseen. Paperille on olemassa monenlaista ympäristösertifikaattia. Kaikissa tarjouspyynnöissä on pyydettävä, että materiaali on ympäristövastuullista, jolloin käytettävän kuidun alkuperä ja paperin tuotantoprosessi sekä painatusmenetelmä ovat tiedossa. Painettavat määrät on hyvä arvioida tiukaksi. Esim. tietyn päivämäärän tapahtumaan painetut esitteet vanhenevat heti, kun päivämäärä on mennyt. Tapahtumaan osallistujien määrä on hyvä mittari. Painos voi olla vähän alakanttiin mieluummin, koska esitteen voi myös lähettää sähköisenä.

Laatu edellä

Halvan tuhlailevan massapainatuksen aika on ohi. Paperi ei ole pelkkä roska. Yrityksen painotuotteella on arvoa ja se tuntuu vastaanottajassa mielenkiintoiselta ja kunnioittavalta, jos materiaali on laadukas ja kokonaissuunnittelu hyvää. Ohuet ja suttuiset käyntikortit eivät anna hyvää kuvaa yrityksestä. Kokouksessa jaetut kansiot ja materiaalit jäävät helpommin talteen ja muistiin, jos ne on hyvin suunniteltu. Myös messuille on mahdollista tehdä jaettavaa ympäristövastuullisuus huomioiden.

Paperilaatuja on monenlaisia sileästä perusvalkoisesta pintakuvioituun metalliseen. Käyttötarkoitus, yrityksen graafinen ilme ja oma maku vaikuttavat valintaan. Valkoisesta on eri sävyjä kylmän sinisestä, lämpimään kermaan. Kierrätyspaperi ei enää näytä harmaalta tai beigeltä, vaan voi olla aivan tavallisen paperin oloinen. Erilaisilla painotekniikoilla saadaan hienostunutta tai näyttävää jälkeä. Vain mielikuvitus on rajana.

Pakkaukset

Yrityksessä valmistettavia tuotteita suunniteltaessa myös kaikki pakkausmateriaalit voi suunnitella vastuullisesti. Pakkaus on usein välttämätön, jotta tuote kulkeutuu ehjänä perille. Pakkauksen mukana kulkee samalla käyttöohjeet ja muut osat, jotka kuuluvat tuotteeseen. Pakkaus myös kertoo tuotteesta ostajalle sekä sisältää lakisääteiset tekstit ja merkinnät.

Yleissääntönä voi pitää sitä, että pakkauksen valmistukseen kuluisi mahdollisimman vähän materiaalia. Tarkista pakkauksen koko suhteessa tuotteeseen. Onko liikaa ilmaa? Onko stanssi käytännöllinen ts. tuleeko pakkaukseen turhia kulmia, joka vie materiaalia tai tekee pakkauksesta painavan? Tuleeko pakkauksen stanssauksesta paljon hukkamateriaalia? Pitääkö tuotteen ympärillä olla pehmennystä suojaksi? Entä pakkausmuovia? Ovatko ne kierrätettäviä? Onko pakkaus kätevä kuljetuksessa? Suora laatikko on usein käytännöllisin, mutta jos tuote on erikoisen mallinen, voisiko sen pakkaus helpottaa tilankäyttöä ts. että se olisi helpompi pinota ja pakkaukset kulkisivat tiiviisti? Uusi innovatiivinen pakkausmuotoilu voi säästää paljon rahaa pidemmän päälle.

Oikein valitusta paperista on etua

Hyvien käytäntöjen mukaisesti toimittuna yritys säästää luontoa ja toimii vastuullisesti. Konkreettinen etu on taloudellinen – rahaa säästyy. Yrityksen sisäinen toiminta tehostuu ja yhteinen tavoite luo hyvää henkeä. Ulospäin yrityksen imago paranee sekä asiakkaiden että sijoittajien silmissä.

Paperin käyttöä kannattaa siis miettiä, panostaa laadukkaaseen suunnitteluun ja muotoiluun sekä ympäristövastuullisiin materiaaleihin ja menetelmiin.

Kysy tarjousta yritysilmeen suunnittelusta, painotuotteesta tai pakkaussuunnittelusta info(at)cinnamon.fi !

 

Linkkejä

EU-ympäristömerkki
FSC-sertifikaatti
PEFC-sertifikaatti
Joutsenmerkki
Hiilijalanjälkilaskuri painotuotteelle
Graafisen tuotannon laatusertifikaatti
Graafisen tuotannon ympäristösertifikaatti
Avainlippu – suomalaista työtä
Antalis
Arctic Paper
Papyrus Finland
Pyroll
Sappi
Arjowiggins Creative Papers