Kiinnostavalla brändillä pitää ensin olla sellainen tuote tai palvelu, joka on tarpeellinen ja jota halutaan ostaa. Sellainen asia on oikeasti kiinnostava. Mieti siis ensin onko yrityksen tuote- ja palveluvalikoima sellainen, että yritys kannattaa perustaa ja myyvätkö yrityksen tuotteet tai palvelut? Jos perusasia on kunnossa, kaikki muu visuaalisuus ja viestintä tukee myyntiä. Eli vanha sanonta ”kakku päältä kaunis, mutta silkkoa sisältä” on hyvä muistaa. Huonolla tuotteella tai palvelulla on yleensä lyhyt elinkaari eikä siitä saa parempaa millään kikalla.
Ennen oli helpompaa, kun monia asioita ei oltu vielä keksitty
Suklaa! – Aina syödään suklaata! Sähkö! – Valoa ja lämpöä kaikille! Hammastahna! – Meillä on laaja valikoima hammastahnoja ja hampaidenhoitotuotteita! Nykyisin tuntuu, että kaikki tarpeellinen on jo keksitty ja uudet keksinnöt ovat vain muunnelmia jostain. Lisäksi palvelut ovat monesti vaikeasti ymmärrettäviä tai kohderyhmä on jonkun alan asiantuntijat. Oikeasti maailma suoltaa paljon turhaa ja turhuuksia. Mitä teemme tuotteella, joka särkyy tai on niin turha, että unohtuu laatikon pohjalle? Monet tutut brändit ovat saaneet alkunsa jo aikoja sitten ennen tietokoneita, koska niille oli oikea tarve ja ne ovat pystyneet säilymään luotettavina ja kiinnostavina.
Itse mietin usein onko omille graafisen suunnittelun palveluille mitään käyttöä nykyaikana, koska on tekoälyä ja asiakkaat tekevät paljon itse. Onko minusta mitään hyötyä? Samalla lailla moni muukin yrittäjä ajattelee pessimistisesti ja apaattisesti. Toisaalta moni hyvän asenteen omaava yritys myy ja markkinoi vaikka mitä hyödytöntä ja hyödyllistä. Markkinat sitten määräävät onko tuotteille tai palveluille oikeasti kysyntää.
Herätä siis kiinnostusta seuraavilla stepeillä:
- Kertaa vielä mitä myyt, miksi myyt ja miten myyt. Onko tuotevalikoima tätä päivää?
- Tunne kohdeyleisösi ketä he ovat ja miksi he tarvitsevat sinun tuotettasi tai palveluasi.
- Luo suunnittelijan avulla yksilöllinen brändi-identiteetti. Erottuuko se edukseen?
- Tuotteista ja paketoi helposti ostettavaan muotoon. Mieti mielikuvaa tarjottimesta. Onko valikoima ja tarjoilut ok?
- Mitä, miksi ja miten viestit? Onko sinulla kiinnostava tarina, joka herättää tunteita, saa ostamaan ja sitoutumaan? Onko tuote jollain tavalla tarpeellinen? Mitä ongelmia se ratkaisee?
- Ota asiakkaasi alusta asti mukaan brändisi kehittämiseen esim. kysy palautetta ja kokemuksia.
- Tuota laadukasta ja hyvää sisältöä eri kanaviin. Mieti minkälaisesta sisällöstä asiakas hyötyy ja mikä heitä kiinnostaa.
- On erilaisia tapoja sitouttaa vielä lisää ja olla vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa esim. kilpailut ja kyselyt, tuote-esittelyt paikanpäällä esim. maistiaiset kaupassa tai digitaalisen palvelun demoesittelyt verkossa.
- Brändiä tulee sitten kehittää jatkuvasti, seurata trendejä ja asiakkaiden tarpeita sekä pitää taso korkealla kaikessa tekemisessä. Aito ja rehellinen tekeminen erottuu ja herättää luottamusta.
Melko pitkä lista ja ei ihan helpoin työmaa. Ei kannata lannistua heti alkuunsa vaan voi alkaa tekemään askel kerrallaan. Joskus pienilläkin asioilla saadaan brändi läpi yleisön tietoisuuteen. Tästä on esimerkkinä monet trendituotteet. Monesta asiasta saa mielenkiintoista tarinaa aikaiseksi esim. voi kertoa vaikka tietynlaisesta mutterista, mutterin historiasta ja mihin sitä tarvitaan. Tikustakin syntyy asiaa, kun sen kertoo hyvin. Muista kuitenkin, että pitkäaikaisen brändin luominen on pitkän matkan juoksua. Se syntyy ajan kanssa ja yleisön arvostuksesta.
Kuva on luotu testausmielessä Microsoftin Copilot Designer -tekoälyllä. Promptina oli yksinkertaisesti: [Luo kuva, jossa on kiinnostava brändi.]
Tekstiin kysyin ideoita aiheesta OpenAI ChatGPT:n ilmaisversiolla, mutta teksti on itse kirjoittamaani.