Joskus kuulee sellaista mielipidettä, että yritys ei halua mitään hienoa. ”Eikä me tarvita mitään brändiä!” Voiko siis hieno yritysilme olla huono asia yritykselle?
Täällä seudulla pohjoisempana tavalliset ihmiset eivät halua hienostella. Ei haluta esittää mitään eikä tarvitse näyttää kenellekään, että hyvin pärjätään. Monelle tavalliselle yritykselle riittää töitä ilman sen kummempaa logoa tai mainoksia.
Minä taas olen sitä mieltä, että jokainen yritys tarvitsee oman hyvin tehdyn yritysilmeen. Vertaan sitä jopa siivoukseen. Kun toimitilat on puhtaat, siistit ja järjestyksessä, yrityksestä syntyy hyvä vaikutelma ja sinne on kiva palata uudestaan. ”Täällähän on kiva tunnelma ja yritys vaikuttaa luotettavalta.” Eikö myös samalla katsota toimitilan kyltit ja opasteet sekä muut asiat, jotka yrityksessä on esillä? Samoin verkkosivut toimivat nykyisin yrityksen ”sisääntuloaulana” toisin sanoen antavat sen ensimmäisen vaikutelman yrityksestä.
Edes jonkinlainen logo on hyvä olla olemassa. Oli se sitten vaikka pölkkykirjaimilla ladottu yrityksen nimi. Siitä asiakkaat tietävät mistä yrityksestä on kysymys ja onko yritys ylipäätään olemassa. Jos ajelet esim. teollisuusalueella, jossa on hallia hallin perään, yrityksen nimi kyltissä helpottaa huomattavasti löytymistä. Vaikka osoite olisi tiedossa, niin voi olla hämmentävää, jos nimeä ei näy missään. Samoin, kun haet netistä yritystä ja päädyt suttuiselle ja sekavalle nettisivustolle, niin aika pian siitä jatkaa surffailua selkeämmälle sivustolle. Eli päästään siihen, että selkeä, yhdenmukainen yritysilme auttaa ja palvelee asiakasta jo ennenkuin olet itse ehtinyt sanoa päivää. Samoin jälkeenpäin yritys muistetaan paremmin.
Liian hieno = Vääränlainen yritysilme
Koneurakoitsijalle ei suunnitella samanlaista yritysilmettä kuin pariisilaiselle muotitalolle. Ei tietenkään! Toisin sanoen silloin yritysilme on ihan vääränlainen. Toki olisihan se ainakin kilpailijoista erottuva yritysilme, jos Koneurakointi Virtasen logo olisi kaunolla ja kultaista bling blingiä taustalla. Nimikin voisi olla ranskaa Contrat de machine Virtanen 😄.
Vakavasti puhuen ammattitaitoista graafikkoa kannattaa käyttää logon suunnitteluun. Yritysilmeen suunnittelu aloitetaan aina yrityksen lähtökohdista, tavoitteista ja toimialasta. Jos haluat aikaa kestävän ja selkeän yritysilmeen, niin eikö samalla vaivalla voi teettää kunnollisen? Hyvin suunniteltu yritysilme helpottaa myyntiä ja markkinointia. Eli minun mielestäni jokainen yritys tarvitsee oman oikeanlaisen yritysilmeen.
Otappa yhteyttä, suunnittelen yrityksellesi sopivan yritysilmeen!