Kannattaako pikkuyrityksen edes miettiä brändäämistä? Onko siitä mitään hyötyä?
Kyllä on.
- Yritys tunnistetaan ja muistetaan helposti
- Yritystä on helpompi myydä ja markkinoida sekä kasvattaa
- Asiakkaat ovat uskollisia ja kertovat yrityksestä
- Asiakkaat ovat keskiössä ja yritys auttaa heitä, jolloin syntyy positiivinen kierto
- Se myös näkyy viivan alla positiivisesti
Brändääminen ei ole vain isojen yritysten asia. Brändin alle kuuluu kaikki mitä yrityksessä on: tuotteistus, toimitilat, mainonta, markkinointi, henkilökunta, kehittäminen, asiakaspalvelu jne. On tärkeää millaisia kokemuksia yrityksestä kertyy verkkokaupassa, Facebookissa tai myyjän kanssa keskustellessa. Asiakas kertoo kaverilleen tai suosittelee somessa ja sana leviää.
1. Yritys tunnistetaan ja muistetaan helposti
Pienillä yrityksillä on usein melko kotikutoisia tai itse tehdyn näköisiä logoja. Minusta se on ihan ok ja brändäämisen ensimmäinen vaihe ei välttämättä olekaan logon uudistaminen. Logo voi olla tosi rakas, tunnettu, pitkät perinteet omaava tai siihen liittyy tärkeä tarina, joten on hyvä aina tarkkaan pohtia miksi ja miten halutaan uudistua.
Yrityksen maine ei kuitenkaan ole yhtä kuin logo, joten brändi-ilmeen voi rohkeasti uudistaa nykyaikaiseksi, jos se on hyvä vaihtoehto yrityksen kehittämisen ja kasvattamisen kannalta. Hyvin tehty yhtenäinen visuaalinen ilme on hyvä lähtökohta. Se on ensimmäinen asia, josta yritys tunnistetaan ja muistetaan.
Pieni yritys henkilöityy helposti eli esim. kampaajalla käydään, koska hän on tosi kiva ja ammattitaitoinen. Palvelu ja asenne työhön ovat pienen yrittäjän tärkeimmät brändityökalut.
2. Yritystä on helpompi myydä ja markkinoida sekä kasvattaa
Vaikka yritys olisi kuinka hyvä niin yritys ei kannata eikä saa lisää asiakkaita, jos kukaan ei tiedä eikä ole kuullut yrityksestä. Siksi myyntiin ja markkinointiin tarvitaan työkaluja. Työkaluja ovat esim. graafinen ohje, ilmoituspohjat, toimitilat, työvaatteet jne. Näiden lisäksi yrityksen prosessit on mietittyjä alusta loppuun eli tuotteet, tarinat, valikoima, asiakkaan kohtaaminen, ostotapahtuma aina reklamaatioihin ja jälkimarkkinointiin asti. Toisin sanoen miten toimitaan missäkin tilanteessa. Kun homma toimii ja työkalut on kunnossa, on huomattavasti helpompi viedä yritystä eteenpäin eikä aikaa kulu turhaan säätämiseen.
3. Asiakkaat ovat uskollisia ja kertovat yrityksestä
Asiakaskokemukset ovat kaiken A ja O. Kun palvelu pelittää ja asiakkaat ostavat uudestaan, niin heistä kannattaa pitää kiinni. Ei ole ollenkaan hassua, jos alat saamaan faneja. Esim. pienen paikkakunnan autokorjaamolla saattaa käydä pari vanhempaa ukkoa ihan vaan porisemassa. Vaikka he eivät ostaisi mitään, he kyllä kertovat muillekin millainen yritys on. Sosiaalinen media ja netissä näkyvät kokemukset ovat tärkeitä ja se miten palautteeseen ja kritiikkiin suhtaudutaan. Uskolliset asiakkaat luovat hyvää pöhinää ja sitä kautta tulee lisää asiakkaita.
4. Asiakkaat ovat keskiössä ja yritys auttaa heitä, jolloin syntyy positiivinen kierto
Brändi syntyy kokemuksista. Kun asiakas on sankari, yrittäjä on auttaja ja ongelman ratkaisija. Hyvät tuotteet ja onnistunut palvelu saavat aikaa positiivista kiertoa. Eli asiakkaasta tuntuu, että voi ostaa uudestaan, kertoa muillekin kivasta firmasta tai tuotteesta ja on saanut apua tai ratkaisun ongelmaansa.
5. Se myös näkyy viivan alla positiivisesti
Tyytyväinen asiakas ja yrityksen hyvä toiminta luovat yleensä positiivisen ongelman eli töitä on ja sitä kautta kassaan tulee rahaa. Hintataso voidaan pitää sopivana tai korkeampana vastaaviin verrattuna. Kun yritys menestyy, sitä voidaan kehittää ja kasvattaa. Kun yritys on tunnettu, haluttu ja suosittu yrityksen voi myös myydä kannattavasti. On sitten yrittäjästä kiinni millä tavalla haluaa yrittää; pienenäkin saa olla. Pienikin on brändi.
Autan mielelläni sinua alkuun brändin rakentamisessa tai uudistetaan brändin graafinen ilme. Minulla on vuosien kokemus erilaisten yritysten kanssa toimimisesta ja brändien kehittämisestä.