Kaikista tärkein asia yrityksellesi on yhteystiedot. Miten yritykseesi saadaan yhteyttä? Löytyvätkö yhteystiedot helposti?
Kun yritys perustetaan, yrityksen yhteystiedot leviävät melko tehokkaasti erilaisiin tietokantoihin esim. PRH, Asiakastieto, Yrittäjät jne. Sieltä ne leviävät hakukoneisiin, jotka sitten näyttävät monenlaista yritykseesi liittyvää. Esimerkiksi Cinnamon Graphics -haulla löytyy oman yritykseni tietojen lisäksi monenlaista kaneliin liittyvää tietoa, kuvia ja reseptejä.
Paras tapa hallita omia tietoja on pitää yhteystiedot ajan tasalla omilla nettisivuilla, sosiaalisessa mediassa ja muilla mahdollisesti käytössä olevilla alustoilla.
Hakukonenäkyvyydelle tärkein paikka on Googlen hakutulosnäkymän oikealla oleva Yrityksen tiedot -kohta. Se on yleensä ensimmäinen paikka, josta haetaan yrityksen puhelinnumeroa tai ajo-ohjetta kartasta. Se kannattaakin heti päivittää, jos Google näyttää omia oletuksia yrityksestäsi. Gmail-tunnuksilla kirjautumalla voit muokata tietoja ja ilmoittaa Googlelle muutoksista Ehdota muokkausta -kohdasta. Tämä kannattaa tehdä aina silloin, kun yrityksen osoite tai aukioloajat muuttuvat. Google tarkistaa tiedot yrityksesi nettisivuilta ja vahvistaa muutokset.
Mitä tietoja Yhteystiedot-sivulla pitää olla?
Yrityksesi nettisivuilla pitää olla ainakin perustiedot yrityksestä: yrityksen nimi, katuosoite, puhelinnumero ja sähköpostiosoite. Lisäksi Y-tunnus on hyvä olla, joka kertoo, että yritys on rekisteröity ja ”oikea yritys”. Nämä laitetaan yleensä Yhteystiedot tai Ota yhteyttä tai Kontakti -sivulle, mutta sen lisäksi perustiedot ovat alhaalla ns. Footer-alueessa, joka näkyy kaikilla sivuilla.
Perustietojen lisäksi henkilökunnan yhteystiedot voivat olla, jos henkilökunnan suoria yhteystietoja tarvitaan yhteydenottoihin. Jos henkilöstöä on paljon, ehkä vain tärkeimmät johto- ja myyntitiedot kerrotaan. Riippuu tietysti yrityksestä, miten toimitaan. Lisäksi voi olla mukavaa, jos henkilökunnasta on kasvokuvat ja vaikka lyhyt esittely. Henkilöstön puhelinnumerot ja sähköpostit ovat yleensä vain työnumeroita ja -tietoja eli voi kuitenkin olla varovainen siinä, mitä tietoja julkisesti kerrotaan.
Karttaa ei nykyisin tarvitse välttämättä olla. Google Maps on aika hyvä, jos on lisännyt sinne yrityksen sijainnin. Jos yrityksen ovi tai käyntiosoite löytyvät muuten huonosti tai asiakkaat kyselevät ohjetta sisäänkäyntiin, kannattaa yksinkertainenkin kartta piirtää tai ohjeistaa kulku tekstissä.
Yhteydenottolomake voi olla, mutta sitä ei ole pakko olla. Lomakkeiden toiminta pitää välillä tarkistaa ja muutenkin jonkun pitää huolehtia lomakeviesteistä. WhatsApp voi olla helpompi tapa ottaa yhteyttä tai sivuilla oleva Chat-ikkuna.
Muista myös linkitykset someen
Jos yritys tekee aktiivisesti sosiaalista mediaa, se saa näkyä myös nettisivuilla. On hyvä olla ainakin selkeät linkit some-osoitteisiin. Somesta saa myös ns. feedejä näkymään omilla nettisivuilla. Feedit päivittyvät reaaliajassa, mutta teknisesti ne voivat olla raskaita ja hidastaa sivujen latautumista. Lisäksi niissä on ollut välillä teknisiä katkoja ja evästeasetukset vaikuttavat myös. Feedi tai YouTube-video ei näy, jos käyttäjä ei anna lupaa. Muista myös huolehtia, että sosiaalisen median tileillä kontaktitiedot ovat ajan tasalla ja muista käydä katsomassa viestit myös sieltä.
Pääasia, että tiedot löytyvät
Lopuksi voi sanoa, että ei haittaa, jos yhteystietoja on monessa kohtaa nettisivuilla. Kävijät tulevat sivuille monia reittejä ja jokaiselta sivuilta pitäisi pystyä navigoimaan yhteystietoihin tai olla painike, linkki tai CTA-kehote ottaa yhteyttä. Vaatii sitten harkintaa, miten kehotteita (esim. Klikkaa tästä) ja Soita tai Ota yhteyttä -nappeja sivulla käytetään. Paras tapa on luoda sujuva ja miellyttävä kävijäkokemus. Yritys itse hyötyy tietysti siinä, että asiakas osaa ja uskaltaa ottaa yhteyttä ja sitä kautta muodostuu kontakti asiakkaan kanssa, mikä taas muodostaa myyntiä ja mahdollistaa yrityksen olemassaolon.
Milloin viimeksi olet tarkistanut kaikki yhteystiedot yrityksestäsi? Ovatko ne ajan tasalla?