Teemme valintoja ensivaikutelman perusteella joka päivä. Päätät sekunnin murto-osassa pidätkö jostain vai etkö pidä. Jotkut ovat jyrkempiä ja mustavalkoisia valinnoissaan, toiset taas miettivät vähän kauemmin ja harmaan eri sävyillä. Jokaisella on omat kokemuksensa ja tunteensa, joiden perusteella valintaa tehdään.
Hyvä ensivaikutelma netissä on vielä tärkeämpi kuin oikeissa kohtaamisissa. Nopea silmäys ja ensimmäinen reaktio ratkaisevat kiinnostutaanko. Netissä ja somessa ihmiset käsittelevät valtavaa määrää tekstiä, kuvia ja videoita joka päivä. Asioita surffataan, skannataan ja skrollataan nopeasti. Käytössä on näkö- ja kuuloaistit sekä ihmisen omat ajatukset ja tunteet.
Oikeissa kohtaamisissa on aikaa enemmän tutkia ja katsoa kokonaisuutta. Ensivaikutelma voi muuttua nopeasti hyvästä huonoon tai toisin päin. Ihmisten välisissä kohtaamisissa on mukana kaikki aistit; miltä ihminen näyttää, kuulostaa, tuoksuu, tuntuu tai jopa joskus maistuu. 🙂 Samoin yritys kohdataan kaikilla aisteilla. Liikkeessä katsotaan värejä, tunnelmaa, valoja, järjestystä, siisteyttä, puhtautta. Kuunnellaan ääniä ja puheen sävyä. Tuoksuuko liikkeessä raikkaalta vai tunkkaiselta? Saako liikkeessä käydessä elämyksiä, millainen tunnelma on? Näyttääkö työtilat tai halli jopa pelottavalta? Löytääkö haluamansa tuotteen? Entä kahvilassa maistuuko eteen tuotu kahvi ja leivos?
Mieti millaisen vaikutelman haluat antaa
Olipa kyse ihmisestä, yrityksestä, brändistä tai verkkosivuista, voit valita millaisen vaikutelman haluat antaa. Mieti millainen olet, miltä näytät tai haluaisit näyttää, mitä haluat viestittää? Millaisia ennakko-odotuksia ihmisillä on sinusta tai haluatko rikkoa stereotypioita? Haluatko olla samanlainen kuin kaikki muut vai haluatko tarkoituksella erottua? Millainen on sinun brändisi? – Ei mitään helppoja kysymyksiä ollenkaan.
Tee päätös, laadi lista, toteuta
Rehellinen ja todellinen kuva on aina paras, mutta aina voi toki olla edukseen. Jokainen löytää ne omat jutut ja meitä ihmisiä on monenlaisia. Väkisin ei kannata muuttua muuttumisen vuosi. Jos haluaa aiheuttaa wow-efektin, panosta visuaalisuuteen. Jos taas haluat olla hillitty, niin sekin on erittäin ookoo. Toisilta ihmisiltä voi aina kysyä mielipiteitä tai yritys voi käyttää palveluja, jotka selkeyttävät yrityksen brändin ja visuaalisen ilmeen. Yksittäisiä tekoja voivat olla vaatekaupassa käynti, stailaus, toimiston tai hallin siivoaminen, järjestäminen ja sisustaminen, uusi yritysilme, uudet teippaukset, nettisivujen uusiminen ja nopeuttaminen, uudet yritysvideot jne.
Tutki ja tee päätös millä tavalla haluat yleensäkin olla. Tee lista mitä asioita pitää tehdä, jotta kokonaisuus on toivottu. Toteuta lista.
Lopuksi muista kuitenkin, että ensivaikutelmaan ei voi itse täysin vaikuttaa. Se on aina yksilöllinen kokemus ja riippuu kokonaan katsojasta. Kaikkia ei voi miellyttää eikä kaikesta voi pitää eikä ole tarkoituskaan.