Olen siinä onnellisessa asemassa, että graafikkona voin suunnitella oman logoni ihan itse ja aivan ilmaiseksi, vaikka joka viikko! Totuus on kuitenkin vähän toisenlainen, koska yleensä omiin töihin ei ole aikaa ja asiakastyöt menevät edelle. Lähtökohtana uudistamiselle oli, että vanha logo ja yritysilme alkoivat jo muutama vuosi sitten kyllästyttää. Lisäksi logo oli vähän epäkäytännöllinen muodoltaan. Halusin kokonaan uuden logon ja nimenomaan sellaisen, jossa on someikoniksi sopiva merkki. Yrityksen nimi on rehellisesti sanottuna sanahirviö suomalaiseen suuhun, oikeinkirjoitus ja ääntäminen tuntuu välillä olevan vaikeaa, joten halusin selkeän fontin logotyypiksi.
PS. Käytän tässä pelkkää logo-sanaa liikemerkistä, jos joku kollega sitä ihmettelee. Enkä tiedä onko minulle kehittynyt mitään brändiä varsinaisesti, mutta nykyisin puhutaan ennemmin brändi-ilmeestä kuin yritysilmeestä.
Ohessa on pieni animaatio minkälaisia hirvityksiä pyörittelin. Katso miten logo kehittyi lopulliseen muotoon.
Vanha logo oli minusta ihan kiva, sopivan erilainen ja tykkäsin myös väreistä. Itselle tuli mieleen sanat sarjakuvamainen ja hauska. Mustavalkoiseksi muunnettuna logo ei tosin toiminut yhtä hyvin. Graphics-sanan fontti oli myös vanhahtava jotenkin omasta mielestäni. Eikä luettavuus ollut kovin hyvä. Logosta en ole saanut sen kummempaa palautetta, joten ei kai se kovin huono kuitenkaan ole ollut.
Lähdin liikkeelle tästä: Yrityksen nimi ei ole mikään helppo, mutta merkissä olisi hyvä näkyä CG-kirjaimet. Värimaailma voisi olla pehmeämpi. Halusin, että uusi logo olisi selkeä ja sen näköinen, että kyseessä on graafinen suunnittelija eli visuaalisuus ja luovuus saavat näkyä.
Pientä kriiseilyä on ollut matkan varrella. Miten ihmeessä saan suunniteltua uuden logon?
Graafikkona mahdollisuuksia ja tyylejä on vaikka kuinka paljon, joten miten löydän juuri sen oman tyylin? Oikeasti pää löi tyhjää. Itse olen pahin kriitikkoni, enkä halua tehdä mitään nopeaa ja puolivillaista. Kyllä siinä joku idea pitää olla! Vanha saa kelvata siihen asti! Lopulta tein logoa aina silloin tällöin parin vuoden aikana työpäivän päätteeksi ja kokeilin kaikenlaista, mutta mikään ei tuntunut toimivan tai oli muuten huono. Tai joku keskeytti ja piti laittaa suunnittelu odottamaan parempia aikoja.
Suunnittelijat ovat usein niin kiireisiä ja, kun muille suunnittelee, oma tyyli pelkistyy ja minimaalisuus viehättää. Nykyisin on myös ollut muotia tehdä pelkkiä tekstilogoja ilman merkkiä. Toki on hyvä pelkistää ja pitää asiat simppelinä, mutta toisaalta kaikki alkaa näyttämään samalta, jos persoonallisuus ja mieleenjäävyys unohtuvat.
Cee ja Gee – Cinnamon Graphics
Merkin suunnittelussa lähdetään nykyisin siitä, että se toimii hyvin digitaalisesti esim. nettisivuilla ja someikonina, jota kautta se jää mieleen. Toki suunnittelussa pitää vielä ajatella myös kirjapainotekniikkaa. Lähdenkin aina suunnittelemaan logoa mustavalkoisena, johon sitten lisään värit.
Cinnamon Graphicsin C ja G -kirjaimet ovat vähän erikoisempia suomalaisyritykselle, mutta minusta niiden pyöreä muoto on kiinnostava ja se voisi toimia yritykseni merkissä. Mietin ja piirtelin myös kaikenlaisia muita symboleita lintuja, kukkia, kanelirullia jne. Kun ikää on tullut lisää, arvostaa yhä enemmän luontoa ja harmoniaa, joten halusin myös sen näkyvän ainakin väreissä ja tietynlaisena pehmeytenä.
Aluksi olin hyvin viehättynyt antiikva-fontteihin eli klassisiin päätteellisiin kirjasimiin. Modernia ja siistiä groteskia näkee aivan liikaa. Hylkäsin kuitenkin tämän idean, koska se ei kuitenkaan tuntunut omalta. Suunnittelutyylini on yleensä melko moderni ja peruspelkistetty.
Palasin siis takaisin CG-kirjaimiin ja pelkistetympään tyyliin. Tässä ajatuksiani merkin suunnittelun eri vaiheissa.
Mitä mielikuvia merkki sinulle tuo? Tässä kootut selitykset mitä itse ajattelen.
Kukan terälehdet muodostavat C-kirjaimen, mutta muoto muistuttaa myös silmää eli kuvaa visuaalisuutta ja näkemistä. Kukka itsessään kuvastaa uudistumista ja luovuutta. Keskellä on mustaa syvyyttä ja, jos sitä suurentaa, voi jopa nähdä maapallon ja sitä kiertävän kuun. Tämän voi ajatella kahdella tavalla joko pään sisäisenä visiointina tai sitten katsomista ja visiointina kauempaa. Pitäähän graafikon ymmärtää myös kokonaiskuva ja ajatella laatikon ulkopuolelta. Ajattelin tehdä sellaisen infinite zoom animaation, jossa lopulta tullaan maapallolta minun työpöydälleni. Kunhan ensin opettelen miten se tehdään. 🙂
Logotyyppi eli fontti logon tekstissä on sitten hyvin yksinkertainen, jotta se on helppo lukea ja se toimii myös ilman merkkiä. Mielestäni se ei tarvinnut mitään kikkoja.
Värit ja fontit
Noniin, haastavin homma eli itse logon suunnittelu tuli viimein tehtyä. Värien ja fonttien määrittely graafiseen ohjeistoon piti vielä tehdä. Värien kanssa olen kaikkiruokainen. Värit ovat ihania ja tykkään niistä kaikista! Pääväriksi valikoitui lopulta hempeä vaaleanpunainen, jonka hex-koodi sattuu muuten olemaan #ffbebe. Värikoodien kanssa saa aina olla tarkkana eikä niitä ikinä muista, joten minusta oli hauskaa käyttää juuri tuota väriä. Lisäksi tykkään mustasta, joka on aina selkeä ja tyylikäs. Uusi logo mahdollistaa myös sen että, jos satun kyllästymään väriin, voin aina vaihtaa sen johonkin muuhun. Ehkä kerran vuodessa. Nettisivuilla päätin kuitenkin rauhassa revitellä ja käyttää häiveitä ja vähän kaikkia värejä. Koska mä voin!
Logon fontiksi valikoitui moderni ja neutraali Elza, joka löytyy Adoben fonttikirjastosta. Nettisivuilla on kuitenkin käytössä ns. järjestelmäfontti, joka on selkeä ja helppo ratkaisu teknisesti. Lisänä käytän skriptifonttia nimeltä Ms Madi, joka löytyy Googlen fonteista.
Loppupäätelmät
Oman ilmeen suunnittelussa saa olla rohkea tai ainakin saa tehdä sellaista mikä tuntuu itsestä hyvältä ja omimmalta. Kaikkia ei voi miellyttää ja makuja on niin monenlaisia. Mietin matkan varrella esimerkiksi, että kukat ja vaaleanpunainen väri on ihan nounou ja liian pehmoa. Kuka hullu minulta sitten tilaa? Entä olenko tulossa vanhaksi, kun pastellit ja söpöys onkin kivaa? Onkohan merkki liian omituinen tai ihan kökkö?
Kyseenalaistaminen ja epäilyt kuuluvat asiaan. Jokainen suunnitteluprosessi menee aika lailla samalla kaavalla eli somessa nähdyistä meemeistä suomennettuna:
- Tämä on ihanaa! Hyvä idea!
- Onpa hankalaa… Ei tämä toimi…
- Tämä on ihan paska. Ei onnistu!
- Minä olen tosi paska ja huono suunnittelija!
- Ehkä tämä toimiikin? Jos vähän muutan tuota ja kokeilen tätä…
- Tästähän tuli aivan huippu!
Mikään ei uudistu eikä muutu, jos on liian varovainen tai hioo jotakin asiaa liikaa. Rohkeasti vaan kokeilemaan suunnittelijan kanssa! Vie ensimmäinen tai kolmas idea hieman pidemmälle äläkä tyydy puolivillaiseen. Suunnittelu voi vähän kestää, mutta toisaalta hyvä idea voi syntyä nopeasti. Voi syntyä paljon syvällisempiä ajatuksia omasta ja yrityksen identiteetistä. Eli kuka olen, mitä teen, miten teen, miksi olen ja teen tätä? Se taas johtaa brändi-idean kiteytymiseen ja brändin kehittämiseen.
Kyselin kavereilta palautetta uudesta ilmeestä ja ainakin he kertoivat, että ilme on selkeä ja raikas. Ainahan kritiikkiä tulee, mutta voi ajatella, että se on vain mielipide ja toisella on erilainen maku. Omasta jutusta kannattaa pitää kiinni, koska olet ainutlaatuinen.