Siirry sisältöön
Cinnamon Graphics
  • Etusivu
  • Palvelut
    • Logot ja yritysilmeet
    • Nettisivujen suunnittelu ja toteutus
    • Materiaalit markkinointiin
    • Digimarkkinointi
    • Tuotebrändäys ja pakkaussuunnittelu
    • Kuvitustyöt
    • Kysy tarjous
  • Työt
  • Blogi
    • Uutiset
  • Kuosisuunnittelu
  • UKK
  • Yhteystiedot ja tausta
  • In English
logon suunnittelu ideointi ja värit

Miten uudistin oman yritysilmeeni eli graafikon oma brändi-ilmeen uudistus

4.4.202328.3.2023

Olen siinä onnellisessa asemassa, että graafikkona voin suunnitella oman logoni ihan itse ja aivan ilmaiseksi, vaikka joka viikko! Totuus on kuitenkin vähän toisenlainen, koska yleensä omiin töihin ei ole aikaa ja asiakastyöt menevät edelle. Lähtökohtana uudistamiselle oli, että vanha logo ja yritysilme alkoivat jo muutama vuosi sitten kyllästyttää. Lisäksi logo oli vähän epäkäytännöllinen muodoltaan. Halusin kokonaan uuden logon ja nimenomaan sellaisen, jossa on someikoniksi sopiva merkki. Yrityksen nimi on rehellisesti sanottuna sanahirviö suomalaiseen suuhun, oikeinkirjoitus ja ääntäminen tuntuu välillä olevan vaikeaa, joten halusin selkeän fontin logotyypiksi.

PS. Käytän tässä pelkkää logo-sanaa liikemerkistä, jos joku kollega sitä ihmettelee. Enkä tiedä onko minulle kehittynyt mitään brändiä varsinaisesti, mutta nykyisin puhutaan ennemmin brändi-ilmeestä kuin yritysilmeestä.

Ohessa on pieni animaatio minkälaisia hirvityksiä pyörittelin. Katso miten logo kehittyi lopulliseen muotoon.

Vanha logo oli minusta ihan kiva, sopivan erilainen ja tykkäsin myös väreistä. Itselle tuli mieleen sanat sarjakuvamainen ja hauska. Mustavalkoiseksi muunnettuna logo ei tosin toiminut yhtä hyvin. Graphics-sanan fontti oli myös vanhahtava jotenkin omasta mielestäni. Eikä luettavuus ollut kovin hyvä. Logosta en ole saanut sen kummempaa palautetta, joten ei kai se kovin huono kuitenkaan ole ollut.

Lähdin liikkeelle tästä: Yrityksen nimi ei ole mikään helppo, mutta merkissä olisi hyvä näkyä CG-kirjaimet. Värimaailma voisi olla pehmeämpi. Halusin, että uusi logo olisi selkeä ja sen näköinen, että kyseessä on graafinen suunnittelija eli visuaalisuus ja luovuus saavat näkyä.

Pientä kriiseilyä on ollut matkan varrella. Miten ihmeessä saan suunniteltua uuden logon?

Graafikkona mahdollisuuksia ja tyylejä on vaikka kuinka paljon, joten miten löydän juuri sen oman tyylin? Oikeasti pää löi tyhjää. Itse olen pahin kriitikkoni, enkä halua tehdä mitään nopeaa ja puolivillaista. Kyllä siinä joku idea pitää olla! Vanha saa kelvata siihen asti! Lopulta tein logoa aina silloin tällöin parin vuoden aikana työpäivän päätteeksi ja kokeilin kaikenlaista, mutta mikään ei tuntunut toimivan tai oli muuten huono. Tai joku keskeytti ja piti laittaa suunnittelu odottamaan parempia aikoja.

Suunnittelijat ovat usein niin kiireisiä ja, kun muille suunnittelee, oma tyyli pelkistyy ja minimaalisuus viehättää. Nykyisin on myös ollut muotia tehdä pelkkiä tekstilogoja ilman merkkiä. Toki on hyvä pelkistää ja pitää asiat simppelinä, mutta toisaalta kaikki alkaa näyttämään samalta, jos persoonallisuus ja mieleenjäävyys unohtuvat.

Cee ja Gee – Cinnamon Graphics

Merkin suunnittelussa lähdetään nykyisin siitä, että se toimii hyvin digitaalisesti esim. nettisivuilla ja someikonina, jota kautta se jää mieleen. Toki suunnittelussa pitää vielä ajatella myös kirjapainotekniikkaa. Lähdenkin aina suunnittelemaan logoa mustavalkoisena, johon sitten lisään värit.

Cinnamon Graphicsin C ja G -kirjaimet ovat vähän erikoisempia suomalaisyritykselle, mutta minusta niiden pyöreä muoto on kiinnostava ja se voisi toimia yritykseni merkissä. Mietin ja piirtelin myös kaikenlaisia muita symboleita lintuja, kukkia, kanelirullia jne. Kun ikää on tullut lisää, arvostaa yhä enemmän luontoa ja harmoniaa, joten halusin myös sen näkyvän ainakin väreissä ja tietynlaisena pehmeytenä.

Aluksi olin hyvin viehättynyt antiikva-fontteihin eli klassisiin päätteellisiin kirjasimiin. Modernia ja siistiä groteskia näkee aivan liikaa. Hylkäsin kuitenkin tämän idean, koska se ei kuitenkaan tuntunut omalta. Suunnittelutyylini on yleensä melko moderni ja peruspelkistetty.

ensimmäisiä tyyli-ideoita

Palasin siis takaisin CG-kirjaimiin ja pelkistetympään tyyliin. Tässä ajatuksiani merkin suunnittelun eri vaiheissa.

C ja G yhdistettynä hauskasti. Muoto alkoi näyttämään possunsaparolta, joten hylkyyn meni.
Kirjaimet sisäkkäin kuin kanelirulla. Tällaisia näkee aika paljon, joten ei ole mitenkään persoonallinen. Sopisi tekniselle yritykselle, joten hylkyyn meni.
Tässä vielä pidemmälle tyylitelty yhdistelmä. Sopisi vaikka konepajalle, joten hylkyyn meni tämäkin. Tässä vaiheessa tosin löysin tuon söpön vaaleanpunaisen värin.
Kuosisuunnittelun kautta olen saanut piirtää kukkia, joten ideana kukka voisi ollakin se minun juttu. En kuitenkaan halunnut piirrettyä tai liian taiteellista muotoa. Lähdin hakemaan jotakin sopivan graafista ja puhdasta muotoa. Tässä hahmottelua.
Valmis merkki.
Kun olin sommitellut ja kokeillut tarpeeksi paljon, onnistuin kiteyttämään ajatukset tähän muotoon.

Mitä mielikuvia merkki sinulle tuo? Tässä kootut selitykset mitä itse ajattelen.

Kukan terälehdet muodostavat C-kirjaimen, mutta muoto muistuttaa myös silmää eli kuvaa visuaalisuutta ja näkemistä. Kukka itsessään kuvastaa uudistumista ja luovuutta. Keskellä on mustaa syvyyttä ja, jos sitä suurentaa, voi jopa nähdä maapallon ja sitä kiertävän kuun. Tämän voi ajatella kahdella tavalla joko pään sisäisenä visiointina tai sitten katsomista ja visiointina kauempaa. Pitäähän graafikon ymmärtää myös kokonaiskuva ja ajatella laatikon ulkopuolelta. Ajattelin tehdä sellaisen infinite zoom animaation, jossa lopulta tullaan maapallolta minun työpöydälleni. Kunhan ensin opettelen miten se tehdään. 🙂

Logotyyppi eli fontti logon tekstissä on sitten hyvin yksinkertainen, jotta se on helppo lukea ja se toimii myös ilman merkkiä. Mielestäni se ei tarvinnut mitään kikkoja.

Värit ja fontit

Noniin, haastavin homma eli itse logon suunnittelu tuli viimein tehtyä. Värien ja fonttien määrittely graafiseen ohjeistoon piti vielä tehdä. Värien kanssa olen kaikkiruokainen. Värit ovat ihania ja tykkään niistä kaikista! Pääväriksi valikoitui lopulta hempeä vaaleanpunainen, jonka hex-koodi sattuu muuten olemaan #ffbebe. Värikoodien kanssa saa aina olla tarkkana eikä niitä ikinä muista, joten minusta oli hauskaa käyttää juuri tuota väriä. Lisäksi tykkään mustasta, joka on aina selkeä ja tyylikäs. Uusi logo mahdollistaa myös sen että, jos satun kyllästymään väriin, voin aina vaihtaa sen johonkin muuhun. Ehkä kerran vuodessa. Nettisivuilla päätin kuitenkin rauhassa revitellä ja käyttää häiveitä ja vähän kaikkia värejä. Koska mä voin!

Logon fontiksi valikoitui moderni ja neutraali Elza, joka löytyy Adoben fonttikirjastosta. Nettisivuilla on kuitenkin käytössä ns. järjestelmäfontti, joka on selkeä ja helppo ratkaisu teknisesti. Lisänä käytän skriptifonttia nimeltä Ms Madi, joka löytyy Googlen fonteista.

Loppupäätelmät

Oman ilmeen suunnittelussa saa olla rohkea tai ainakin saa tehdä sellaista mikä tuntuu itsestä hyvältä ja omimmalta. Kaikkia ei voi miellyttää ja makuja on niin monenlaisia. Mietin matkan varrella esimerkiksi, että kukat ja vaaleanpunainen väri on ihan nounou ja liian pehmoa. Kuka hullu minulta sitten tilaa? Entä olenko tulossa vanhaksi, kun pastellit ja söpöys onkin kivaa? Onkohan merkki liian omituinen tai ihan kökkö?

Kyseenalaistaminen ja epäilyt kuuluvat asiaan. Jokainen suunnitteluprosessi menee aika lailla samalla kaavalla eli somessa nähdyistä meemeistä suomennettuna:

  1. Tämä on ihanaa! Hyvä idea!
  2. Onpa hankalaa… Ei tämä toimi…
  3. Tämä on ihan paska. Ei onnistu!
  4. Minä olen tosi paska ja huono suunnittelija!
  5. Ehkä tämä toimiikin? Jos vähän muutan tuota ja kokeilen tätä…
  6. Tästähän tuli aivan huippu!

Mikään ei uudistu eikä muutu, jos on liian varovainen tai hioo jotakin asiaa liikaa. Rohkeasti vaan kokeilemaan suunnittelijan kanssa! Vie ensimmäinen tai kolmas idea hieman pidemmälle äläkä tyydy puolivillaiseen. Suunnittelu voi vähän kestää, mutta toisaalta hyvä idea voi syntyä nopeasti. Voi syntyä paljon syvällisempiä ajatuksia omasta ja yrityksen identiteetistä. Eli kuka olen, mitä teen, miten teen, miksi olen ja teen tätä? Se taas johtaa brändi-idean kiteytymiseen ja brändin kehittämiseen.

Kyselin kavereilta palautetta uudesta ilmeestä ja ainakin he kertoivat, että ilme on selkeä ja raikas. Ainahan kritiikkiä tulee, mutta voi ajatella, että se on vain mielipide ja toisella on erilainen maku. Omasta jutusta kannattaa pitää kiinni, koska olet ainutlaatuinen.

Avainsanat brändäys, hyviä logoja, logo, logouudistus

Uusimmat

  • Vaaleanpunainen väri on suloinen17.1.2025
    Lempeä vaaleanpunainen on söpöjen ja pehmeiden mielikuvien lisäksi paljon muutakin. Se on pienten ja ... Lue lisää
  • Turkoosi ja petrooli ovat sinivihreitä vai miten se oli?20.12.2024
    Kerron tässä jutussa molemmista. Turkoosi ja petrooli ovat sinivihreitä värejä, mutta olen huomannut, että ... Lue lisää
  • Ruskea on maanläheinen ja monisävyinen väri19.11.2024
    Ruskea on murrettu sekoiteväri eli siinä on kaikkia päävärejä. Sitä ei löydy valon väreistä ... Lue lisää
  • Ajatuksia logosta ja brändistä30.9.2024
    Onko logo turhake? Tarvitseeko yritys logoa? Miksi pitää maksaa logon suunnittelusta? Entä jos en ... Lue lisää
  • Hyvää kesää 202410.7.2024
    Tänä kesänä palastelen lomia miehen ja omien töiden mukaan eli tällä kertaa en pidä ... Lue lisää

aikataulutus brand book brand design brand identity brändi brändi-identiteetti brändikäsikirja brändinrakentaminen brändi strategia brändäys copywriter devaaja digimarkkinointi digimarkkinointitoimisto digitaalinen asiakaspolku digitaalinen markkinointi fontti freelancer graafikko graafinen ohje graafinen suunnittelija hieno logo hyviä logoja ideointi ilmainen logo imago itsensätyöllistäjä kehittäminen kesä2024 kieliversiot kiiminki kirjapaino kivijalkakauppa kokemuksia blogin kirjoittamisesta kotisivut kuosisuunnittelu liikemerkki logo logo designer logon suunnittelu logouudistus luova toimisto luova tyyli luova työ mainosteksti mainostoimisto mainostoimisto oulu markkinointi messuosasto messut mielikuva mikroyrittäjä mindfullness myyvä tuote nettisivujen suunnittelu nettisivut ostopolku oulu painotuote pakkaussuunnittelu piirtäminen piparkakkuohje piparkakkuresepti projekti sisustustyyny sisällöntuotanto sisältösuunnittelu sometili sosiaalinen media studiokuvaus taiteellisuus taiteilija tarina tekemistä kesällä tekstisuunnittelija typografia valokuvaus verkkokauppa verkkosivujen suunnittelija verkkosivujen suunnittelu verkkosivut verkosto vinkkejä virheitä saa olla visuaalinen ilme visuaalinen suunnittelija visuaalinen suunnittelu visuaalisuus värikoodi väripaletti värisuunnittelu webdesign webdesigner wordpress yhteistyö yksinyrittäjä yrittäjä yrityksen merkki yrityksen värin valinta yritysilme

Ota yhteyttä

+358 400 799 755

info@cinnamon.fi

Parhaiten tavoittaa ma-pe noin klo 9-16.
La-su suljettu.

Graafinen suunnittelija, Oulu
Brändi-ilme ja logot | Nettisivut |
Digimarkkinointi | Painotyöt |
Pakkaussuunnittelu | Kuosisuunnittelu

  • Etusivu
  • Palvelut digi ja printti
    • Logot ja brändi-ilmeet
    • Nettisivut
    • Materiaalit markkinointiin
    • Digimarkkinointi
    • Pakkaussuunnittelu
    • Kuvitustyöt
    • Tarjouspyyntölomake
  • Portfolio / Työt
  • Blogi
    • Uutiset
  • Kuosisuunnittelu
  • Usein kysytyt kysymykset
  • Yhteystiedot ja tausta
  • In English

Tietosuojaseloste

© Cinnamon Graphics
Cinnamon Graphics
Hallinnoi suostumusta
Parhaan kokemuksen tarjoamiseksi käytämme teknologioita, kuten evästeitä, tallentaaksemme ja/tai käyttääksemme laitetietoja. Näiden tekniikoiden hyväksyminen antaa meille mahdollisuuden käsitellä tietoja, kuten selauskäyttäytymistä tai yksilöllisiä tunnuksia tällä sivustolla. Suostumuksen jättäminen tai peruuttaminen voi vaikuttaa haitallisesti tiettyihin ominaisuuksiin ja toimintoihin.
Toiminnalliset Aina aktiivinen
Tekninen tallennus tai pääsy on ehdottoman välttämätön oikeutettua tarkoitusta varten, joka mahdollistaa tietyn tilaajan tai käyttäjän nimenomaisesti pyytämän palvelun käytön, tai yksinomaan viestinnän välittämiseksi sähköisen viestintäverkon kautta.
Asetukset
Tekninen tallennus tai pääsy on tarpeen laillisessa tarkoituksessa sellaisten asetusten tallentamiseen, joita tilaaja tai käyttäjä ei ole pyytänyt.
Tilastot
Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan tilastollisiin tarkoituksiin. Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan anonyymeihin tilastollisiin tarkoituksiin. Ilman haastetta, Internet-palveluntarjoajasi vapaaehtoista suostumusta tai kolmannen osapuolen lisätietueita pelkästään tähän tarkoitukseen tallennettuja tai haettuja tietoja ei yleensä voida käyttää tunnistamaan sinua.
Markkinointi
Teknistä tallennustilaa tai pääsyä tarvitaan käyttäjäprofiilien luomiseen mainosten lähettämistä varten tai käyttäjän seuraamiseksi verkkosivustolla tai useilla verkkosivustoilla vastaavia markkinointitarkoituksia varten.
Hallitse vaihtoehtoja Hallinnoi palveluita Hallitse {vendor_count} toimittajia Lue lisää näistä tarkoituksista
Näytä asetukset
{title} {title} {title}