Mitä tarkoittaa Brand Design?

Viime aikoina on puhuttu ja kirjoitettu paljon brändistä, brändin rakennuksesta, brändäyksestä ja kyselty yleensäkin mikä on brändi ja onko yritykselläsi brändi jne. Sitten kun vielä sekaan laitetaan englanninkielisiä termejä, voi koko ajatus brändistä hämärtyä. Itsekin myyn Brand Designia, joten kerron myös tässä mitä sillä tarkoitan.

Brändi määritellään monella tavalla ja aiheesta on kirjoitettu valtava kasa kirjoja. Valitettavasti usea niistä on kirjoitettu markkinoinnin ammattilaisille ja kieli on sen mukaista jargonia. Suomalaiselle myös itse brand – brändi -sana on vähän hieno ja outo. Ajatellaan, että vain suuret monikansalliset yritykset voivat olla brändejä tai kuten Suomessa Fazerin sininen ja Fiskars.

Tässä pari määritelmää brändille

Wikipediassa on pitkä selitys brändille:

Brändi on tuote tai tuotemerkki, yritys, henkilö tai muu vastaava, jolle on syntynyt tai esimerkiksi markkinoinnin avulla luotu laaja, yleensä myönteinen, tunnettuus. Lue lisää https://fi.wikipedia.org/wiki/Brändi

Mielestäni paras kiteytys brändille:

Your brand isn’t what you say it is. It’s what they say it is.
– Marty Neumeier

Toisin sanoen et voi itse luoda brändiä, vaan tarvitset sen muodostumiseen asiakkaita ja kokemuksia. Brändi = mielikuva + kokemukset. Ihminen ei osta brändiä, vaan ihminen ostaa kokemuksen. Kyse on asiakaskokemuksesta ja sen kokonaisvaltaisesta johtamisesta.

Brändiä voi rakentaa

Semmoinen tunnettu ja luotettava brändi ei synny tuosta vain. Se pitää ensin tehdä tunnetuksi ja asiakkaille pitää tulla kokemuksia, jotta on mistä puhua.

Brändiä voi rakentaa systemaattisesti, jos alussa on tahtotila tehdä tuotteesta, yrityksestä, henkilöstä tai palvelusta brändi. ”- Me halutaan tästä sellainen asia, jota rakastetaan, jota ostetaan, jota suositellaan, josta puhutaan ja jonka eteen me ollaan valmiita tekemään töitä ja antamaan kaikkemme!” ”- Koko meidän ketju alusta loppuun hiotaan huippuun ja kehitetään koko ajan paremmaksi!” Eli parhaimmat brändit syntyvät, kun asenne on kohdallaan ja vuosien mittaan laatu on tasainen ja asiat on hoidettu hyvin. Hyvä brändi on tunnettu ja rahallisesti arvokas.

Stepit brändin rakentamiseen

  • Sinulla on hyvä yritys, tuote tai palvelu, jota haluat myydä ja rakentaa sille vahvan identiteetin. Tee kilpailija-analyysi ja tutki onko sinulle markkinoita. Huonoa tuotetta ei kukaan osta tai esim. surkea palvelu reklamaatiotilanteissa karkoittaa monet. Ota jo tässä vaiheessa yhteistyökumppanit (myös graafinen suunnittelija) mukaan ideoimaan ja kehittämään.
  • Tee strategia ts. suunnittele toimenpiteet miten lähdet brändiä rakentamaan. Puhutaan Brand Strategystä. Brändistrategia voi muuttua ja mukautua tilanteen vaatiessa.
  • Seuraavaksi suunnittele visuaalinen ilme – brändi-ilme. Brand Design tarkoittaa juurikin brändin visuaalisen ilmeen suunnittelua. Visuaalisen ilmeen suunnitteluun kannattaa käyttää aikaa ja rahaakin. Paras design on haluttavan näköinen, erottuva ja uusi. Niin ja muista, että brändi ei ole sama asia kuin logo, vaan paljon laajempi juttu.
  • Suunnittele koko tuotanto-, myynti-, palvelu- ja jälkihoitoketju mahdollisimman valmiiksi ja tehokkaaksi. Tässä voi käyttää apuna monenlaisia asiantuntijoita mm. palvelumuotoilijoita. Kokeile ja testaa oikeiden asiakkaiden kanssa.
  • Toteuta suunnitelma. Ala tekemään. Esittele maailmalle uutuus ja tee töitä menestymiseen. Johda, vie eteenpäin ja vaali brändiä laadukkaasti. Puhutaan myös Design Managementistä ja Design Thinkingistä yritysjohtamisen lisäksi.

Tässäpä tosi lyhyesti kerrottuna brändikäsite. Vanhimmat brändit ovat syntyneet hyvistä oivalluksista ja ajan mittaan saaneet brändistatuksen. Ne ovat onnistuneet, kasvaneet ja kehittyneet sekä varsinkin oppineet virheistä. Lueppa esim. Patagonian tai Harley Davidsonin tarinat. Aika kiehtovaa juttua.

Minulta et siis tule saamaan hienoa brändiä, vaan autan sinua asiakaskokemuksen ja visuaalisen ilmeen ideoinnissa ja suunnittelussa. Puhekielellä sanottuna autan sinua brändäyksessä. Suunnittelen ilmeitä tuotteelle, palvelulle tai yritykselle, joten kysy lisää tai ota yhteyttä mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.

Lukuvinkkejä

Yvon Chouinard: Patagonia – Let my people go surfing
Aaron Frank: Harley-Davidson – Koko tarina
Marty Neumeier: The Brand Gap
Juha Pohjola: Brändin ilmeen johtaminen