Minkälainen nettisivujen etusivun pitää nykyisin olla? Onko siihen jotain sääntöjä tai mitä pitää ottaa huomioon etusivun suunnittelussa?
Mitään sääntöjä ei oikeastaan ole olemassa etusivun suunnitteluun, mutta on joitakin vakiintuneita käytäntöjä, joita voi soveltaa. Nettisivuja on tehty reilut kolmekymmentä vuotta ja sen mukana tekniikka on kehittynyt ja kehittyy koko ajan. Nykyisin on mahdollista suunnitella monenlaista visuaalisuus ja sisältö edellä. Tärkeimmäksi lähtökohdaksi nettisivujen suunnittelussa on noussut se, että mietitään omia nettisivujen käyttäjiä. Miten sivut löydetään? Kuka niitä käyttää? Mitä sisältöä sivuilla pitää käyttäjille olla? Miten sivustolla navigoidaan? Mitä klikataan ja miten käyttäjän halutaan toimivan? Mitä me tarjoamme asiakkaille ja miten heidät saadaan pysymään sivuilla, tulemaan uudelleen ja ottamaan yhteyttä? Aika monta kysymystä ja näin äkkiseltään vaikuttaa hieman laskelmoidulta ja tekniseltä eikö vain? Näitä on kuitenkin hyvä miettiä, koska nettisivut ovat se tärkein markkinointikanava ja yrityksen kivijalka netissä.
Perinteinen asettelu vai jotain uutta?
Jokainen on käynyt monellakin nettisivulla ja ensimmäisenä useimmiten selviää, miten sivustolla navigoidaan. Perinteinen verkkosivuasettelu on siksi hyvä ja hyväksi todettu lähtökohta etusivun suunnittelulle. Perinteinen asettelu on siis sellainen, jossa ylhäällä on yrityksen logo ja sen vieressä on päävalikko joko tekstipainikkeina tai ns. hampurilaisena eli menuviivoina. Lisäksi headerissä voi olla puhelinnumeroa ja muita tarpeellisia linkkejä. Kaikki hoksaa miten sivuilla liikutaan ja linkkejä ei ole piilossa, vaan navigointi on helppoa ja ymmärrettävää. Perinteisestä asettelusta on monenlaisia variaatioita, joten kannattaa tutkia erilaisia nettisivuja ja miten niissä on header ja footer -alueet sekä päävalikot toteutettu. Tutki myös, miten sivut skaalautuvat eri laitteille, miltä ne näyttävät kännykän näytöllä jne.
Entä jos en tykkää perinteisestä, vaan haluan jotain uutta ja erilaista? Voi toki toteuttaa omanlaiset sivut, mutta asettelua ei kannata tehdä liian hankalaksi tai vaikeaksi ymmärtää. Aika moni hermostuu ja poistuu sivuilta, jos haluttua asiaa ei löydy nopeasti tai jokin kikka ei toimi.
Etusivu on ensimmäinen paikka, joka aukeaa ja josta edetään alasivuille
Ainakin useimmiten etusivulla on eniten kävijöitä. Toki monelle alasivullekin tullaan hakukonehausta tai ulkoisesta linkistä suoraan. Itse ajattelen, että nettisivujen etusivu on vähän kuin yritysesitteen kansi paitsi, että siihen saa tietysti paljon enemmän asiaa kuin painettuun kanteen. Joka tapauksessa etusivun pitää olla tarpeeksi kiinnostava ja jopa päräyttävä, jotta sivuja halutaan tutkia lisää.
Ajattelen niin, että etusivu saa olla visuaalisesti hyvä tai yritykselle tarkoituksenmukainen, mutta kuitenkin helppo paikka, joka tarjoaa tienviitat eli oikopolut, linkit ja nostot, miten sivustolla jatketaan etenemistä ja mitä ylipäänsä sivut sisältävät. Kannattaa pohtia mitä etusivulle halutaan nostaa ja mitä käyttäjälle kerrotaan aluksi sekä miten hänen halutaan toimivan. Etusivuja on olemassa yhtä monta erilaista kuin on yrityksiä ja verkko-osoitteita.
Kerron seuraavaksi mitä etusivulla yleensä on ja sen jälkeen voit pohtia mitä yrityksesi etusivulla voisi olla. Järjestys on yleensä niin, että tärkeimmät ja ajankohtaisimmat asiat on ylimpänä ja mitä alemmas etusivua skrollataan eli rullataan tai pyyhkäistään, sitä vähemmän kiireistä asiaa alempana on. On toki makuasia missä järjestyksessä nämä asetellaan.
Iso kansikuva tai slider
Päävalikon alla on useimmiten iso pääkuva nk. kansikuva. Se voi myös olla ns. slider eli useamman kuvan diaesitys, josta lähtee linkkejä alasivuille. Iso kansikuva voi myös olla lyhyt video tai animoitu kuva. Isoja aloituskuvia on käytetty jo tosi pitkään. Olenkin välillä kysynyt, vieläkö niitä halutaan käyttää ja onko teknisesti järkevää tehdä niitä. Enimmäkseen kaikki tykkäävät ja haluavat sellaisen omille sivuilleen. Kyllähän se totta on, että kuva kertoo tuhat sanaa. Hienoilla ja hyvillä valokuvilla luodaan heti alkuun oikea tunnelma ja se voi alkuun olla jopa säväyttävä ja elämyksellinen juttu.
Huonoja puolia isojen kuvien tai videoiden käytössä on ollut tekniset haasteet eli miten desktop-näytön leveä vaakakuva rajautuu järkevästi kännykän pystynäyttöön, miten siihen saa kuvan päällä olevat tekstit sopimaan entäpä painikkeet? Liian isot ja monen megatavun kuvat tai videot hidastavat sivun latautumista. Video ei myöskään näy ihan kaikissa selaimissa eikä kännyköissä. Ihmisten osaaminen voi myös olla heikkoa eli dioja ei osata vaihtaa tai ladataan vääränkokoisia kuvia jne. Nämä ovat yleensä teknisiä asioita, jotka ovat ratkaistavissa tai opeteltavissa.
Päälause tai kehotus
Mitä sanot ihan ensimmäiseksi asiakkaallesi? Entä miten kerrot nopeasti, miten ratkaiset asiakkaasi ongelman tai miten autat asiakastasi? Tämä on yleensä tosi hankala asia ja teksti, jota joutuu jo yrityksen perustamisvaiheessa miettimään. Miten tiivistät palvelusi asiakkaalle? Ehkä ei kuitenkaan kannata sanoa ympäripyöreästi, että ratkaisen ongelmasi, vaan oikeasti voi miettiä alkulauseketta ja kehotusta. Esimerkiksi kattoremonttifirmalle alkulause voi olla: ”Meiltä kestävä katto Suomen ilmastoon!” Ja kehotuksena on: ”Lue lisää kattoremontista”-painike. Heti kuitenkin selviää mistä sivuilla on kyse ja mitä yritykseltä saa sekä mitä asiakas voi yritykseltä ostaa tai ainakin lukea aiheesta lisää.
Lyhyt esittely
Älä kerro tässä alkuun yrityksesi historiaa, pitkää tarinaa tai hissipuhetta. Kukaan ei jaksa ensimmäiseksi lukea pitkää tekstiä. Niistä voi kertoa myöhemmin alempana etusivua tai ihan omalla alasivulla (Historia, Tausta tms.). Lyhyt kiinnostava tarina toki on aina hyvää ja mukavaa luettavaa. Muista, että kävijä ikään kuin skannaa sivut ensin ennen kuin päättää mitä klikkaa ja mihin suuntaan jatkaa.
Ajankohtaiset uutiset, blogiteksti tai muu ajankohtainen nosto
Jos yrityksellä on jatkuvaa uutisvirtaa ja joku tuottaa säännöllisesti tekstiä nettisivuille ja muualle someen, kannattaa etusivulla olla nostona uusimmat jutut. Niistä näkee, että yritys on aktiivinen ja kävijä löytää aina jotain uutta ja kiinnostavaa ja palaa takaisin sivustolle.
Uusista tuotteista ja palveluista voi tehdä ajankohtaisen noston, jotta ne löytyvät helposti ja niitä voi ”hehkuttaa” sopivasti. Kaikki uusi ja uutuudet kiinnostavat yleensä. Tämä voi olla ihan oma rivi etusivulla esim. hyvä tuotekuva, teksti ja painike tuotesivulle. Myös bannerityylinen mainos voi olla toimiva.
Tuote- tai palveluesittelyt
Verkkokaupoissa on yleensä rivi tuotteita tai kuvia eri tuotekategorioista. Siitä on helppo jatkaa ja hakea haluttu tuote. Palveluja myyvän yrityksen kannattaa miettiä mitä etusivulle nostaa vai esitteleekö palvelut vasta omalla alasivulla. Itse ratkaisin asian niin, että etusivullani on graafiset linkit eli oikopolut ja lyhyt teksti kullekin palvelulle. Se kertoo ainakin mitä teen.
Tuote- tai palvelu(kuva)linkkien tai tekstien tilalla voi tässä kohtaa olla myös joku hyvä tarjous tai muu kiinnostusta herättävä asia.
Puhelinnumero, lomake, chat tai linkki yhteystietoihin
Yhteystietoja on hyvä jakaa ja ripotella pitkin sivustoa, mutta muista kohtuus ja mikä on järkevää. Suomalaiset eivät yleensä pidä tyrkyttämisestä tai liian päällekäyvästä myymisestä. Nettisivujen tärkein tehtävä on kuitenkin palvella asiakastasi ja yhteydenoton pitää olla helppoa monella tavalla.
Jos palvelusi on tilattavissa puhelinnumerosta tai haluat, että asiakkaat ottavat puhelimella yhteyttä, numero pitää olla näkyvästi myös etusivulla. Se voi olla useammassa kohtaa. Vinkki: kokeile toimiiko puhelinnumero kännykästä. Se tunnistaa numerot automaattisesti puhelinnumeroksi, jota klikkaamalla voi suoraan soittaa.
Lomakkeista ja chäteistä ollaan montaa mieltä. Jotkut täyttävät lomakkeita mielellään ja jotkut inhoavat. Lomakkeiden viestit pitää aina lukea ja niihin pitää vastata nopeasti! Chat-toiminto on helppo asentaa ja siitä on hyötyä, jos haluat helpon tavan jututtaa kävijöitä. Lisäksi sitä kautta kävijä voi saada nopeasti tietoa tai vaikka alustavan tarjouksen. Jotta chatin käyttö olisi järkevää, kävijöitä olisi hyvä olla sopivasti ja myyjien pitää olla myös paikalla. Chatin voi onneksi ajastaa, sen saa näkymään vain halutuilla sivuilla ja sen voi myös linkittää osaksi myyntijärjestelmää.
Tärkeintä lopuksi etusivulla on, jos yhteystietoja ei ole heti alinna sivustoa eli ns. footer-alueella, että kontaktisivulle on linkki tai painike. Tässä voi olla myös kuva henkilöstöstä tai muu kiva fiiliskuva.
Tyyli on vapaa
Etusivun suunnittelun voi tiivistää niin, että se on visuaalisesti, teknisesti ja sisällöllisesti tärkein sivu, jonka suunnitteluun tyyli on vapaa. Noudata tiukasti brändin linjaa tai toteuta sivusto luovasti, ota kuitenkin huomioon sivuilla kävijät ja asiakkaasi. Äläkä unohda tärkeintä asiaa eli miten yritykseesi saa yhteyttä.