Kokemuksia tai referenssejä -sivut

Perussivuillakin voi olla referenssejä, portfolio, työnäytteitä tai listattuna tehtyjä urakoita. Lisäksi voi kerätä kokemuksia, suosituksia tai arvosteluja asiakkailta. Nämä vahvistavat ostopäätöstä ja antavat luotettavan kuvan yrityksestä. Aluksi voi tuntua hirveältä esitellä töitä tai kysyä palautetta, mutta sen voi ottaa osaksi yrityksen toimintaa, jolloin kynnys on ajan kanssa matalampi. Tässä on muutamia vinkkejä miten tehdyt työt tai kokemukset voi esittää nettisivulla.

Nettisivulla näkyvät referenssit ja valmistuneet työt ovat aina hyviä näytteitä yrityksen osaamisesta. Ne näyttävät mitä yritys on tehnyt ja kertovat työn laadusta tai tavasta tehdä töitä. Mitä enemmän niitä on, sitä kokeneempi yritys todennäköisesti on. Referensseihin voi kerätä erilaisia, parhaita tai jollain tavalla kiinnostavia projekteja. Kaikkia tehtyjä töitä ei tarvitse esitellä. Tarjouskilpailuissa voi toki listata koko historian, mutta nettisivuilla voi harkita onko järkevää listata aivan kaikkia.

Portfolioissa esitellään yleensä taiteilijoiden, luovan työn tekijöiden tai opiskelijoiden töitä. Niissä voi olla kuvia, videoita tai multimediaa. Lisäksi esimerkiksi mallitoimistot esittelevät malleja portfolioilla.

Tapoja esittää referenssit

Tekstilista on helppo pitää ajan tasalla. Yleensä siinä riittää työn tai projektin nimi, valmistumisvuosi, paikkakunta (esim. rakennusprojekteissa) tai mitä palveluja projekti sisälsi.

Kuvagalleria, kuva&teksti, diaesitys, kuvakaruselli tms. kuvaesitys. Pelkän tekstin lisäksi kuvat ovat aina hyviä. Simppeli kuvagalleriakin riittää ja lyhyt teksti. Tai sitten parhaimmista töistä saa todella hienoja ja näyttäviä kuvaesityksiä. Voi myös miettiä tehdäänkö jokaisesta projektista alasivut vai riittääkö, että kaikki on yhdellä sivulla.

Nettisivuilla on yleensä positiivisia suosituksia

Asiakkaiden antamat suositukset ja kokemuskertomukset vahvistavat hyviä mielikuvia yrityksestä ja herättävät luottamusta. Hyvät kokemukset vaikeuksista voittoon -tyylillä ovat hyviä ja ne kertovat yrityksen tavoista toimia ongelmatilanteissa sekä miten reklamaatiot ja palautteet hoidetaan.

Yritys voi saada suosituksia sosiaalisen median kautta, suoraan asiakkaalta pyytämällä, suosittelualustoilta (esim. TripAdvisor) tai erilaisilla kyselyillä esim. asiakastyytyväisyyskyselyillä. Myös palautelomakkeet ja oston jälkeen tapahtuvat tyytyväisyyskyselyt ovat käyttökelpoisia.

Tapoja esittää suositukset ja kokemukset

Yleisin tapa taitaa olla lyhyt teksti ja annetut tähdet. Lisäksi voi olla mahdollista ladata asiakkaan ottamia kuvia. Nämä voi sitten olla karusellina, nostoina tai muuten graafisesti kivannäköisesti esitettynä.

Suosittelen

Yhteistyö sujui Yritys Oy:n kanssa jouhevasti. Saimme mitä tilasimme ja olemme olleet tyytyväisiä.

Susanna Suosittelija

Kokemukset ja kokemuskertomukset voivat olla vähän pidempiä tarinoita. Usein kokemuksia voi kirjoittaa blogiin tai tehdä asiakasvideoita. Esimerkiksi perhe esittelee uutta omakotitaloa ja kertoo miten projekti sujui. Myöhemmin voi tehdä toisen artikkelin vaikka talon sisustamisesta tai pihatöistä.

Asiakasnäkökulman lisäksi yritys itse voi kirjoittaa projekteista itsensä ja asiakkaan kannalta. Mikä oli lähtökohta ja lähtötilanne? Mitä tavoitteita asetettiin? Millaisella budjetilla toimittiin? Entä miten työn toimitus sujui tai vaikuttiko sääolosuhteet aikatauluihin jne. Lopuksi vielä summataan lopputulos ja täyttyivätkö asetetut tavoitteet entä pysyttiinkö budjetissa. Muista myös, että töitä tehdään ihmiseltä ihmiselle, joten usein mainitaan miten palvelu sujui ja millainen asenne työporukalla oli. Teksti voi olla sopivan uskottavaa ja asiallista eli liian imelät kommentit voivat tuntua epäuskottavilta, mutta omin sanoin kerrottu on toki aina hyvä.

Kokemukset, suositukset ja työt voivat olla kaikki samalla sivulla tai omilla sivuilla, artikkeleina blogissa, uutisissa tai bannerityylisesti siellä täällä sivustoa. Lisäksi erilaiset tunnustukset ja meriitit, esimerkiksi AAA-luottoluokitus tai Kauppalehden kasvuyrityksiin pääsy, voivat olla hyviä luotettavuuden merkkejä.

Kysy rohkeasti palautetta ja suosituksia, jos se sopii yrityksellesi. Kokemuksia yrityksestä -haku taitaa olla yksi suosituimmista, joten nekin haut voi ohjata omille nettisivuille. Suositukset ovat myös hyvä mittari sille mitä yrityksestä ajatellaan, joten sitä kautta yritys voi kehittyä ja parantaa toimintaansa. Positiivista palautetta on ihana saada.