Asiakaspolku osa 1
Sinäkin olet varmasti ihastunut, rakastunut tai ihan vaan tykästynyt johonkin asiaan tai ihmiseen, eikö vain? Ihastuksen kohde tuntuu täydelliseltä ja olet taatusti kiinnostunut. Se houkuttelee kuin hunaja mehiläistä. Visuaalisessa brändäyksessä haetaan juuri niitä asioita, jotka tekevät tuotteesta tai yrityksestä kiinnostavan ja muistettavan. Pitää kiinnittää huomio ja ihastuttaa.
Ensin pitää olla tuote sen verran kunnossa, että sitä kehtaa lähteä esittelemään. Jos luotat tuotteeseen ja tiedät, että se on kiinnostava ja myyvä, niin visuaalisilla keinoilla siitä saa vielä paremmin markkinoitavan ja myyntiä on helpompi tehdä. ”Aina höpötetään erottuvuudesta ja hyvästä designista, mutta sehän on niin kallista. Kyllä tämä menee kaupaksi ilman design-hömpötyksiä”, ehkä ajattelet mielessäsi. Hyvin suunniteltu (design) ei tarkoita nykyisin elitistä ja kallista. Tästä on esimerkkinä useat ruotsalaiset brändit.
Miten pieni yritys sitten pystyy edes satsaamaan? Rippuu yrityksen tavoitteista ja riskinotosta. Jos tuote on riskin arvoinen, niin sille voi hakea rahoitusta ja lähteä liikkeelle heti isosti. Pienellä riskillä eteneminen taas on aluksi hidasta ja brändin rakentamista tehdään pienillä tavoitteilla. Harva tuote on heti mikään lottovoitto.
Aluksi kannattaa tehdä markkinatutkimusta, kysellä ja testata onko tuotteelle kysyntää ja mitä siitä ollaan mieltä. Alussa riittää karkeampikin visuaalinen ilme, jota voi kehittää ja tutkia asiakkaiden kokemuksia ja mielipiteitä. Eli alussa ei kannata hioa liikaa vaan voi lähteä keskustelemaan asiakkaiden kanssa jo varhain. Samalla on tärkeää ottaa osaava graafikko mukaan.
Hyvä visuaalinen kokonaisuus antaa ammattitaitoisen ja luotettavan kuvan, kiehtoo ja houkuttelee, jää mieleen ja ihastuttaa. Jos hyvin käy, ihastus muuttuu uskolliseksi rakkaudeksi. ♥