Lähes kaikilla yrityksillä on nykyisin edes jonkinlaiset kotisivut. Vaikka ne olisivat ihan toimivat ja ajaisivat asiansa, tässä muutama syy milloin ne viimeistään kannattaa uusia.
1. Tekniikka ei toimi
Päällisin puolin näyttää hyvältä eikä muutenkaan ulkoisesti huomaa, että jotain olisi pielessä, mutta tekniikka on jo pahasti vanhentunut. Sen huomaa aina, kun sivuja pitäisi muuttaa. Ylläpito on todella työlästä ja monimutkaista. Jos muutat jotain, sivusto pahimmillaan kaatuu tai ainakin bugittaa. Päivittäminen voi olla mahdotonta.
2. Tunnuksia tai sivuston toimittajaa ei löydy
Nettisivut on tehty vuosituhannen vaihteessa. Sivuston koodannut yritys on lopettanut toimintansa tai tunnukset ylläpitoon ovat kadonneet kokonaan. Nämä tiedot voi toki löytyä tietokannasta kaivamalla ja webhotellin avulla, mutta onko järkevää enää jatkaa tällaisilla sivuilla, joihin ei saa enää tukea?
3. Ulkoasu on vanhanaikainen
Yleensä, jos yritysilme uusitaan, uusitaan samalla myös nettisivut. Yritysilme on hyvä pitää linjassa.
Nettisivut kehittyvät koko ajan. Niiden ei tarvitse hyppiä jokaisen trendin perässä, mutta niitä ei myöskään kannata jättää makaamaan. Vaikka olisit dynaaminen ja innovatiivinen, niin aataminaikuiset nettisivut eivät siltä näytä, vaikka kovasti yrittäisit tekstissä sitä kertoa. Perussääntö visuaalisuudessa on, että kannattaa suosia ajatonta ja klassista, jos haluat sivujen olevan esillä vielä viiden vuoden päästä. Sivuston ulkoasussa voi myös olla ihmeellisiä ja rumia ratkaisuja tai ne eivät muuten näytä ammattilaisen tekemiltä.
4. Sivut eivät mukaudu eri laitteisiin
Toisin sanoen ne eivät ole responsiiviset. Nykyisin sivuja katsellaan eri laitteilla kännyköillä, läppäreillä, tableteilla, tietokoneilla ja isoilla tv-ruuduilla. Sivut koodataan niin, että niitä on helppo selata eri laitteilla. Pienellä matkapuhelimen näytöllä ei ole tilaa ja näyttöä on ikävä zoomailla, jotta sivuja pystyisi katsomaan. Kyse on hyvästä käyttäjäkokemuksesta.
5. Sivut ovat hitaat
Sivuston aukeaminen kestää ja kestää… Palvelin voi olla niin vanhanaikainen, että se ei jaksa ladata. Sivuille on voinut vuosien varrella kertyä hurjasti isoja kuvatiedostoja tai muuta koodia tai sälää, joka hidastaa. Sivuston nopeudella on merkitystä. Hitaita sivuja ei jaksa odotella ja se vaikuttaa suoraan Googlen hakukonenäkyvyyteen.
6. Sivujen tietoturva ei ole kunnossa
Huono palvelin ja vanhentunut käyttöjärjestelmä muodostavat helpon kohteen tunkeutujille. Sivut syöttävät omituisia hakukonetuloksia ja spämmäävät käyttäjiä. Pahimmillaan sivut kaatuvat tai ne hakkeroidaan pilalle.
7. Sisältö on vanhentunutta
Yritys on saattanut muuttaa jo parikin kertaa ja puhelinnumerot vaihtua, mutta nettiin ei ole muistettu tai osattu päivittää tietoja. Kuvissa on henkilöitä, jotka eivät enää ole töissä yrityksessä. Tuote- ja palvelukuvaukset eivät ole ajan tasalla. Sisältö kannattaa siksi miettiä kokonaan uusiksi ja päivittää nykyaikaan.
8. Sivuston rakenne ja navigointi on sekavaa
Kun sivustolle on vuosien mittaan useampi henkilö lisännyt sivuja, alasivuja ja alasivujen alasivuja, niistä on mahdotonta löytää tarvittavaa tietoa. Joudut klikkailemaan useamman linkin ennen kuin lopulta päädyt toivottuun. Hakutoimintokin voi olla täysi painajainen.
9. Sivustoa ei pysty laajentamaan
Haluaisit lisätä kätevästi kieliversioita tai tarvitset hienon kuvagallerian. Verkkokauppakin olisi kiva. Mutta nykyisille sivuille ei näitä pysty toteuttamaan. Lisäksi, jos sivusto on koodattu niin, että hakukone ei sitä löydä, hakukoneoptimointi on mahdotonta.
10. Nyt vaan halutaan uudet sivut
Vaihtelu virkistää ja uusi ilme piristää henkilökuntaa ja boostaa myyntiä. Samalla voi karsia ja siivota sekä tehostaa toimintoja. Nykyaikaiset nettisivut ovat tärkeä osa modernia markkinointia.
Soita tai lähetä meiliä, niin jutellaan nettisivuistasi ja mitä ratkaisuja minulla on tarjota.