Kuvaaja Anthony Shkraba palvelusta Pexels

Verkkosivujen tyyli

Nettisivujen visuaalinen tyyli – Osa 1

Nettisivujen suunnittelua myydään nykyisin tekniikka edellä. Niiden pitää olla nopeat, hakukoneystävälliset, hyvin koodatut ja teknisesti toimivat. Mietitäänpä kuitenkin niitä yhtä tai kahta sekuntia, kun katsot ensisilmäyksen avautuneelle sivulle. Ihan ensimmäisenä varmaan ajattelet, että ”ahaa, tämännäköiset sivut näillä”. Sitten vasta alat katsomaan mistä löytyy valikko ja mitä asiaa sivuilla on eli skannaat sivut katseellasi. Sen jälkeen alat syventymään sisältöön tai surffaat jonnekin muualle. Tekniikkaa tuskin mietit muuten kuin, jos sivut ovat hitaat tai sivuilla on jotain toimimatonta.

Mitä odotat tai miten reagoit?

Olen miettinyt omien nettisivujen uusimista. Nämä sivut ovat olleet jo kauan tässä muodossa, joten on jo aika vaihtaa ulkoasua, sisältöjä ja teknistä toteutusta. Siksi tein LinkedIn:ssä pienen kyselyn, miltä luovan toimiston nettisivujen pitäisi näyttää.

Jaoin sivut karkeasti neljään tyyliin:

  1. Liian pliisut minimalistiset
  2. Varman päälle tavalliset
  3. Kaikki kikat pelissä
  4. Hui kauhia luovat ja värikkäät

Kysyin tarkoituksella hieman provosoiden, koska kaikkia näitä kommentteja olen kuullut erilaisista nettisivuista. Miten itse reagoit eri tyylisiin nettisivuihin? Minkä tyylisestä tykkäät tai miltä yrityksesi nettisivujen pitäisi näyttää visuaalisesti?

Vertaan verkkosivuja mielelläni autoon

Autosta katsot ensimmäisenä miltä se näyttää, mikä merkki ja malli, onko siisti tai pellit ruosteessa. Sitten vasta tutkit mitä konepellin alta löytyy, jos sinulla on siihen osaamista. Eli auton ulkonäkö = nettisivujen ulkonäkö; auton tekniikka konepellin alla ja rungon sisällä = koodaus ja nettisivujen tekniikka. Autojakin saa monennäköisiä ja erilaisilla teknisillä toteutuksilla. Jokaisella on oma maku ja mieltymykset, kun puhutaan autoista tai nettisivuista tai, jos mietitään millaisen ensivaikutelman haluat antaa vaatteilla. Kyse on siis ensisilmäyksessä tunteesta, reaktiosta ja makutottumuksista.

Oma maku vs. asiakkaan maku ja tyyli

Avaan tässä juttusarjassa noita neljää ei tyyliä. Jokaisesta käyn läpi plussat ja miinukset. Vaatii taitoa selvittää ja toteuttaa sopivan tyyliset nettisivut. Sinun oma makusi voi olla ihan erilainen kuin yrityksen asiakaskunnalle sopivat sivut. Nettisivut suunnitellaan aina asiakaslähtöisesti, joten kannattaa miettiä mitä riskiä voi ottaa visuaalisuudella leikittelemällä tai mitä odotuksia asiakkailla odotetaan olevan. Yrityksellä voi myös olla tiukkaan säädelty brändiohjeistus tai graafinen ohje, jota voi noudattaa tai sitten voi miettiä uudistetaanko enemmänkin yrityksen ilmettä kuin vain nettisivut.

PS. LinkedIn-kyselyn tulokseksi tuli Hui kauhia luovat ja värikkäät -nettisivut 60% äänistä. Toiseksi tuli 30% äänellä Kaikki kikat pelissä. Tavallisia kannatti 10%. Minimalistiset saivat nolla ääntä, joka oli minusta yllättävää. Luovalta toimistolta ehkä odotetaan jotakin erilaista VAU-fiilistä. Mutta kun katsoo luovien toimistojen nettisivuja, ne ovat usein aika tavallisia ja jopa toistensa näköisiä. Referenssitkään eivät erotu edukseen. Onko liikaa noudatettu alan koulun opetuksia? Vai mietitäänkö liikaa, mitä kollegat ajattelevat meistä. Tai sitten ei vaan ole aikaa tehdä omia sivuja sen kummemmin. Toisaalta tykätään ajattomasta ja hillitystä tyylistä eikä juosta trendien perässä, joka sekin on tosi hyvä asia.

Lopuksi yhteenvetona: -”Parhaat nettisivut ovat visuaalisesti hyvännäköiset ja tarkoituksenmukaiset, mutta samalla teknisesti hyvin tehdyt ja toimivat. Kun tunne ja järki yhdistyvät, syntyy vaikuttavaa jälkeä.”

Käyppä kurkkaamassa minun blogia uudestaan. Päivitän linkit heti, kun saan jutut julkaistua. Voit myös soittaa tai jutella chätissä kanssani, jos chätti on auki.

Minimalistiset nettisivut / Nettisivujen visuaalinen tyyli – Osa 2

Tavalliset nettisivut / Nettisivujen visuaalinen tyyli – Osa 3

Kikkailevat nettisivut / Nettisivujen visuaalinen tyyli – Osa 4

Värikkäät ja erilaiset nettisivut / Nettisivujen visuaalinen tyyli – Osa 5