Typografia osa 1 – pölkky vai kauno?

Graafisen suunnittelun perusteet -juttusarja jatkuu typografialla. Jaan tämän aiheen kahteen osaan, koska juttua riittäisi paljon.

Jokainen joutuu kirjainten kanssa tekemisiin jo pienestä pitäen. Ja jokainen muistaa varmasti millaista oli opetella lukemaan ja kirjoittamaan. Aku Ankan kansi auttoi ainakin minut lukemisen alkuun. Aaa, kuu ja taas aaa – hassut kirjaimet!

Ennen vanhaan puhuttiin vain pölkystä (tikkukirjaimista) ja kaunosta (kaunokirjoituksesta). Kirjainten ulkonäköä ei juuri mietitty. Mutta toki jo 70-luvulla oltiin pitkällä typografiassa. Minähän en vielä silloin tiennyt, että katselisin niitä ammatikseni. Mutta sen muistan, kun ihmettelin miksi M-kirjaimen V piti piirtää alas asti. Tai miksi kirjoittaminen oli niin mahdottoman tarkkaa.

Typografia on aivan oma alueensa ja, jos haluaa tietää kirjapainotekniikasta ja ylipäätään graafisesta suunnittelusta, on osattava ainakin perusteet. Mitä enemmän opiskelee asiaa sitä enemmän harjaantuu katsomaan ja arvioimaan mikä fontti sopii mihinkin tarkoitukseen.

© Stux / Pixabay

Luulisi, että fonttien ulkonäöllä ei ole merkitystä, kunhan teksti on selkeää ja luettavaa. Mutta kyllä sillä on ja ihan valtava merkitys. Fontti voi muuttaa kokonaan sanoman merkityksen tai kokonaisilmeen.

80-luvulla vielä opetettiin, että suunnittelija pärjää noin viidellä fontilla. Näitä olivat esim. Helvetica, Times, Garamond, Gill Sans, Baskerville ja lisäksi ajan muodikkain fontti Futura. Syynä taisi olla ennemminkin sen aikainen hidas ja hankala tekniikka.

Pikkuhiljaa tietokoneet alkoivat kehittyä ja fontteja valmistettiin lisää. Postscript oli kova sana ja on hämmästyttävää kyllä vieläkin käytössä. Suunnittelijan näkökulmasta oli ihanaa, kun pystyi suoraan koneella kirjoittamaan tekstin useammilla fonteilla, testaamaan pistekoot ja sopivuuden tyyliin.

Mutta kesti pitkään, että tekniikka ei ollut esteenä mm. nettisivuilla oli mahdollista käyttää vain muutamaa yleisintä fonttia. Arial-fontti aiheuttaa vieläkin ahdistusta. 🙂 Mutta jatkan aiheesta seuraavassa jaksossa -> Typografia tänään.

 

Linkkejä

Typografia wiki
Mikael Agricola – lukutaito
Baskerville
Garamond
Helvetica
Gutenberg – painokoneen historiaa
Linotype – latomakoneen historiaa
Valoladonta
Lukemaan ja kirjoittamaan opettamisen periaatteet
Aku Ankka
70-luvun tyyliä
Kirjaimet kirjasinleikkaukset ja kirjasintyypit
Apple – Steve Jobs
80-luvun tyyliä
90-luvun tyyliä
2000-lukua
Herb Lubalin

Kuva joseavi1974 / Pixabay