kuvaslider etusivulla

Tavalliset nettisivut

Nettisivujen visuaalinen tyyli – Osa 3

Varman päälle tavalliset nettisivut ovat sellaiset, joissa on käytetty tyypillistä nettisivujen rakennetta ja tyyli on perussivujen neutraalia tyyliä. Tarkoitan sellaista rakennetta, jossa logo on ylhäällä vasemmalla, päävalikko on tekstinä ja linkkeinä ylhäällä oikealla. Yläosan eli headerin alla on sitten iso kuva tai vaihtuvia kuvia eli kuvaslider. Sen päällä on otsikko, teksti ja painike. Sitten tulee varsinainen etusivun teksti ja sisältö. Alimpana on alaosa eli footer, jossa on linkit alasivuille ja yrityksen yhteystiedot. Eli hyvin tuttu ja tavallinen asettelu. Sen lisäksi sisältö on perusasiaa ja kuvat ovat tyypillisiä toimialalle.

Tällaisissa varman päälle tehdyissä nettisivuissa ei ole mitään vikaa! Hyväksi havaittu rakenne ja sommittelu on yleensä parhain ja helpoin käyttäjälle. Kaikki linkit ja painikkeet on helppo huomata, yleisilme on luotettava ja asiallinen. Ei tarvita mitään ylimääräisiä kikkoja eikä taiteellista näkemystä.

+ Plussat

Tämä tyyli sopii monelle yritykselle. Se on helppo toteuttaa teknisesti ja skaalautuu eri laitteille. Sivut eivät ole mitenkään yllättävät, mutta asiat löytyvät. Sivuilla on helppo navigoida. Värejä on käytetty sopivasti painikkeissa ja tehosteena. Tärkeintä on sisältö ja helppous. Tavallisilla sivuilla pärjää ihan hyvin. Niitä voi jatkokehittää ja muokata eteenpäin yrityksen brändin kehittyessä.

– Miinukset

Onhan näitä nähty. Tavalliset sivut voivat olla niin oman toimialan näköiset, että ne eivät jää mieleen eivätkä erotu kilpailijoista. Kuvien laatu voi olla heikko ja sivut voivat olla kotikutoisen näköiset. Vaatimustaso on keskinkertainen, ei uskalleta, mietitään liikaa mitä muut meistä ajattelevat, nettisivuja ei ole ehditty tekemään, nettisivuja ei ole haluttu kehittää tai oma yritysilme ja brändi on hakusessa. Eli selityksiä voi olla monenlaisia.

Sisältö on tärkeää eli kuinka vältät tylsyyden ja erotut muista

Tavallisistakin sivuista pystytään loihtimaan mielenkiintoiset monenlaisilla keinoilla. Vältä oman alasi kliseitä ja kehitä oma erottuva tyyli. Sen ei tarvitse olla mitään ihmeellistä kuitenkaan. Mikä on sinun tyylisi ja miten haluat olla julkisesti esillä? Mikä voisi olla sinun asiakkaillesi paras tapa tavoittaa sinut ja yrityksesi, kuulla teistä tai millainen asiakaspolku heillä on? Miten ratkaiset asiakkaan ongelman ja autat häntä?

Nettisivuilla olisi hyvä olla laadukkaita omia kuvia ja videoita. Ammattitaitoinen valokuvaaja ottaa juuri sinun yrityksestäsi sopivia kuvia ja niitä kuvia voi käyttää kaikessa markkinoinnissa. Pelkästään kuvilla on iso vaikutus.

Löytyykö yritykseltäsi oma ääni ja oma tapa tehdä asioita? Kirjoita vaikka blogia omin sanoin tai kerro muuten mitä teet. Ole esillä sosiaalisessa mediassa. Puhu juuri sinun asiakkaillesi. Kuitenkaan ei ole mikään pakko tehdä mitään väkisellä eikä yrittää olla mitään muuta kuin on.

Hyvä sisältö on hakukoneoptimoinnin kannalta ihan parasta. Mitä paremmin sisältö näkyy hakukoneen tuloksissa, sitä enemmän sivuille tullaan ja syntyy myyntiä.

Huomioitavaa

Järkevät, rehelliset, luotettavat ja toimivat nettisivut pitäisi jokaisella yrityksellä olla. Nettisivut ovat yrityksen oma tila ja tontti, jossa yritys voi omalla tyylillään ja tavallaan kertoa ammattitaidostaan ja palvella asiakkaita. Internetistä pitää löytyä. Jos tyyliltä ei kaivata mitään erityistä, niin satsaa kuitenkin sisältöön ja hakukonenäkyvyyteen. Vältä kotikutoisuutta ja kliseitä.

 

Kuva 1 – Tyypilliset perusnettisivut toimistolla tai teknisen alan yrityksellä. Sininen väri on suosittu. Kuvat ovat tavallisia tsemppaavia toimistokuvia. Ne ovat usein suoraan kuvapankista otettuja ja hyvin kliseisiä. Mutta sivuilla on helppo navigoida ja tiedät mistä löytyy tarvittavat asiat.

tavalliset nettisivut

 

Kuva 2 – Hyvin suosittua on käyttää isoja vaihtuvia kuvia eli ns. slidereita etusivulla. Ne luovat fiilistä ja samalla voi kertoa minkä ongelman yritys ratkaisee tai miksi yritys on olemassa. Osa ihmisistä tykkää katsoa rauhassa kaikki diat läpi, osa taas klikkaa heti eteenpäin. Suunnittelussa on tärkeää valita tarpeeksi hyviä kuvia, jotta sivuilta ei heti poistuta. Teknisesti slideria ei saa tehdä liian raskaaksi, koska se vaikuttaa suoraan sivujen lataamiseen ja Googlen pisteytyksiin. Myös responsiivisuus asettaa omat haasteensa eli kuvan pitää olla sellainen, että ei haittaa vaikka se rajautuu eri tavalla eri laitteissa tai on pystykuva mobiilissa.

kuvaslider etusivulla

 

Kuva 3 – Tein malliksi aika tyypillisen etusivun, jossa on toimialalle tavalliset värit ja kliseinen kuva. Tämäkin on ihan hyvä, mutta olisi suotavaa, että jollakin tavalla erotuttaisiin muista alan toimijoista ja tuotaisiin yrityksen omaa persoonallisuutta ja vahvuuksia esille. Eli satsaisin omiin valokuviin ja tekstisisältöön.

rakennusliikkeen nettisivut

 

Kuva 4 – Hyvät kuvat on aina paras tapa tuoda esille yrityksen osaamista ja tyyliä. Lisäksi pienillä visuaalisilla keinoilla saa persoonallista ilmettä. Tässä mallissa on esimerkiksi vähän erilainen otsikkofontti, vaikka muuten tyyli on rauhallisen vaalea ja neutraali.

Huom! Jos mietitään kukkakauppaa, niin lähtisin liikkeelle yritysilmeen suunnittelusta eli miettisin myös muuta kokonaisuutta, jossa nettisivut on yksi osa brändi-ilmettä. Eli mieti mitä tarpeita yritykselläsi on nettisivujen lisäksi esim. näyteikkunat, pakkaukset, kortit, käärepaperit, lehti-ilmoitukset jne.

kukkakaupan nettisivut

 

Mallikuvat © Cinnamon Graphics
Valokuvat Pexels.com

Verkkosivujen tyyli / Nettisivujen visuaalinen tyyli – Osa 1

Minimalistiset nettisivut / Nettisivujen visuaalinen tyyli – Osa 2

Kikkailevat nettisivut / Nettisivujen visuaalinen tyyli – Osa 4

Värikkäät ja erilaiset nettisivut / Nettisivujen visuaalinen tyyli – Osa 5