WordPress-nettisivut
Räätälöidyt sivustot
Digituotanto

Nettisivujen suunnittelu
ja toteutus

Suunnittelen ja toteutan verkkosivuja alusta loppuun useimmiten WordPress-järjestelmälle. WordPress on suosituin verkkoalusta maailmassa. Se sopii alkavalle yritykselle mainiosti, koska sivustoa voi jatkossa laajentaa tarpeen mukaan. Lisäksi minulla on kokemusta monista muista julkaisujärjestelmistä. Valitaan sinulle sopivin. Kysy lisää!

Olemassa olevan yrityksen vanhat sivut voin freesata tai tehdä kokonaan uudet. Suunnittelen lisäksi laajempien verkkosivujen ulkoasuja ja toiminnallisuuksia yhteistyössä kooditalojen kanssa myös muille järjestelmille. Autan ja tuen myös muissa nettisivuihin tai digimarkkinointiin liittyvissä asioissa osaamiseni mukaan.

WordPressillä on hyvä hinta-laatusuhde

WordPress-sivut pyrin toteuttamaan mahdollisimman yksinkertaisesti, jotta päivitykset ja ylläpito ovat sujuvia. Olen tehnyt WordPress-sivuja vuodesta 2010, joten WordPressistä on paljon kokemusta. Julkaisujärjestelmä on kehittynyt hyvin vuosien varrella ja siinä on edelleen hyvä hinta-laatusuhde, joten uskallan suositella sitä.

Verkkosivut ovat lähtökohta yrityksen markkinoinnille, myynnille ja näkyvyydelle

Nykyisin verkkosivut ovat paljon muutakin kuin nätin näköiset yrityksen esittelysivut. Nettisivut palvelevat yrityksen asiakkaita ja löytyvät hakukoneista. Sen lisäksi sisältö, käytettävyys ja hyvä tekninen toteutus ovat tärkeitä. Julkaisun jälkeen nettisivuja saa vielä kehittää, seurata dataa ja lisätä sisältöä. Nettisivut ovat tavallaan yrityksen oma tontti virtuaalimaailmassa. Ne ovat kaikista paras lähtökohta markkinoinnille, myynnille ja näkyvyydelle. Sosiaalisen median ja muiden kanavien pirstaloituminen ja algoritmien jatkuvat muutokset vaikuttavat siihen, että omat nettisivut ovat taas entistä tärkeämpiä.

Esimerkki perussivujen työvaiheista ja työn sisällöstä

  1. Esisuunnittelu ja ideointi: mietitään yhdessä asiakkaan kanssa millainen tilanne on ja mitä verkkosivuilta vaaditaan.
  2. Sisältöjen ja toimintojen suunnittelu: asiakkaan oma pohjamateriaali, kuvat ja tekstit, graafinen ohjeistus. Lisäksi mietitään sivujen käyttöä asiakkaan loppuasiakkaan näkökulmasta. Mitä sivuilta haetaan ja mitä toimintoja parhaaseen asiakaskohtaamiseen vaaditaan? Miten sivuja hyödynnetään digimarkkinoinnissa?
  3. Toteutussuunnitelma ja sivurakenne: Sivuston laajuus esim. Etusivu, Palvelut (+3 alasivua), Yhteystiedot (+yhteydenottolomake) ja Uutiset (+1 artikkeli) sekä Tietosuojaseloste-sivu. Lisäksi Haku-toiminto.
  4. Visuaalinen suunnittelu: ulkoasu suunnitellaan käytettävyys eri laitteilla huomioiden eli responsiivisesti ja skaalautuvasti.
  5. Tekninen toteutus: domainin ja webhotellin varaaminen yrityksesi nimiin, järjestelmän asennus, ulkoasun tekninen toteutus, sivurakenteiden ja valikoiden luominen, sisällön syöttö, lomakkeen toteutus ja CAPTCHA-asennus
  6. Sisältösuunnitelmaan ja tekniseen toteutukseen kuuluu myös lähtötason hakukoneoptimointi: avainsanat, sisällön otsikointi ja metatiedot sekä kuvien syöttö hakukoneystävällisesti (nimeäminen, metakuvaukset, rajaukset ja koon optimointi)
  7. Lisäksi tekniseen toteutukseen voi kuulua: etusivun kuvaslider, videot tai äänet, kuvagalleria, uutisten nostot etusivulle, sosiaalisen median linkitys, uutiskirjeen tilauslomake
  8. Sivujen kävijäseurantaa varten avataan Google Analytics tai muu analytiikkapalvelu esim. Matomo
  9. Avainsanaseurantaa varten linkitetään Google Search Console -toiminto, tehdään indeksointipyyntö ja xml-sivukartta
  10. On myös tärkeää tehdä Tietosuojaseloste-sivu ja evästebanneri Traficomin suositusten mukaisesti
  11. Sivujen valmistumista pystyy seuraamaan, jonka jälkeen sivut hyväksytään ja julkaistaan. Lopuksi sivut lopputestataan ja tarkistetaan toiminnot.

Lisäksi voidaan sopia käyttökoulutuksesta. Saat sivuillesi täydet muokkausoikeudet eli voit jatkossa itsenäisesti muokata sisältöä, luoda uusia sivuja ja artikkeleita jne. Sivujen julkaisu on vasta alku, joten voimme sopia sivujen jatkokehittämisestä, ylläpidosta tai sisältöjen päivittämisestä tarpeen mukaan.

Mistä nettisivujen hinta koostuu?

WordPress on ilmainen Open Source -pohjainen julkaisujärjestelmä. Verkkosivujesi domain, webhotelli ja sähköpostitilit ovat maksullisia. Vaikka itse järjestelmä on ilmainen, älä tingi webhotellista. Palvelin on hyvä olla luotettavalla, nopealla ja tuetulla palveluntarjoajalla, jolla on tietoturva kunnossa. Teet suoraan sopimuksen webhotellin kanssa, jotta verkkosivut ovat yrityksesi hallinnassa, joten webhotellin hinta ei kuulu tarjoukseeni.

Cinnamon Graphicsin tarjoama hinta sisältää työn suunnittelun ja toteutuksen eli tekemäni työn

Sisällön laajuus ja monimuotoisuus vaikuttavat hintaan. Lisäksi sivuille voi tulla maksullisia lisäosia, joista sovitaan erikseen. Jokainen nettisivutyö on erilainen.

Sivujen tuotantoaika vaihtelee paljon asiakkaan valmiuksista riippuen. Yleensä hyvä pohjatyö nopeuttaa sivujen valmistumista. Asiakas voi esim. tuottaa tekstiä ja ottaa kuvia ja videoita itse kännykällä, jossa on hyvä kamera. Tai voidaan sopia valokuvaus valokuvaajan kanssa tai hakea verkostosta muita tekijöitä tarpeen mukaan.

Nettisivujen lisäksi voin tehdä WooCommerce-kaupan tai auttaa jonkun muun verkkokauppa-alustan käyttöönotossa ja sisällönsyötössä esim. Shopify. Ota siis yhteyttä, jutellaan ja kirjoitan sinulle tarjouksen. On aina helpompi ensin käydä toiveet ja ajatukset läpi, jotta työ saa tarvittavat raamit ja hinta on helpompi laskea.

Hintahaitari perusnettisivuille vaihtelee yleensä luokassa 1500€ – 5000€ + alv 24%. Ota yhteyttä ja kysy tarjous!

Voit täyttää tämän taustatietolomakkeen (Google Forms), jossa voit kertoa nykyisestä tilanteestasi ja osaamisestasi. Siirry lomakkeeseen >

Tarjous testiasiakkaille rajoitetun ajan! Perusnettisivut vain 980€ sis. alv 24%. Lue lisää täältä >

Huomaa, että palveluni eivät sisällä täyden palvelun digimarkkinointipalveluja ts. en tee ajan kanssa tapahtuvaa hakukone- tai konversio-optimointia, analytiikkaraportteja, sosiaalisen median sisältöjä (esim. videot ja päivittäiset somepostaukset) tai sellaista työtä, joka kuuluu yrityksen sisäisille markkinointi- ja myyntihenkilöille tai yrityksen johdolle tai digimarkkinointitoimistolle. Toki autan ja tuen omalla osaamisellani. Teen tietysti myös digituotantoa, joka tarkoittaa nettisivujen päivitystä, sisällönsyöttöä ja muita teknisiä tai visuaalisia muutoksia nettisivuilla. Osaan html ja css -koodausta. Käytän vaativissa teknisissä asioissa ja erikoisratkaisuissa apuna verkostoni ammattikoodareita tai asiantuntijoita tarpeen mukaan. Kaikkeen löytyy ratkaisu. Ota minuun yhteyttä, jos haluat tästä asiasta lisätietoa.