Ostaminen helpoksi

Asiakaspolku osa 3

Päätös on tehty ja halutaan tehdä ostos. Ostotapahtuman pitää olla helppo, sujuva ja selkeä. Yleisin syy ostamisen keskeytymiseen tai ostamatta jättämiseen on huonosti toteutettu ostotapahtuma. Tässä vaiheessa ostotapahtuman ei pitäisi kompastua verkkokaupan bugiin, liian monimutkaiseen kirjautumiseen tai liian vähiin maksuvaihtoehtoihin. Kivijalkakaupassa ostaja kävelee kassalle, jossa tuotteet syötetään kassaan ja sen jälkeen maksu tapahtuu nopeasti.

Digitaalinen asiakaspolku on erilainen verrattuna perinteiseen kauppaan. Kivijalkakaupassa ostaja kohdataan kasvokkain, hymyillään, ojennetaan ostokset kassissa, mukaan voi lisätä alennuskuponkia tai muuta pientä, jonka avulla asiakas mahdollisesti palaa takaisin jne. Syntyy kiva kokemus ja kauppaan on mukava palata. Digitaalisessa verkkokaupassa ostotapahtuma on tekninen eikä silloin synny henkilökohtaista kontaktia, mutta sielläkin voidaan viestiä kuin oltaisiin kasvotusten.

Ostopäätöstä voidaan tukea eri vaiheissa. Hyvä tuki sähköpostilla, puhelimella, henkilökohtainen chätti ja selkeät hinnat, ohjeet ja UKK-sivut auttavat eri tilanteissa. Verkkokaupan toimintojen pitää olla sujuvia. Ostoksien hyväksyminen, maksaminen eri maksutavoilla ja lopuksi kiitosviestit sekä ostoksen kuljetuksen seuraaminen onnistuvat nykypäivänä helposti. Vastaanotettu paketti ja sen sisältämät viestit ja ohjeet palautuksesta antavat vielä viimeisen vaikutelman ostotapahtumasta.

Tärkeintä oston tekemisessä on aina se, että ostaja saa sen mitä on tilannut. Verkkokaupassa pitää luottaa siihen mitä kuvassa näkyy tai mitä tuotteesta kerrotaan. Tutki ja vertaa erilaisia verkkokauppoja, miten niissä on ostoprosessi hoidettu, millaisia maksutapoja on, miten kuljetus on hoidettu jne. Teknisesti hyvin automatisoituja verkkokauppa-alustoja on olemassa kaiken kokoisille yrityksille. Samoin koulutusta ja osaamista löytyy.