fbpx
  • Northern Glow 2019 Oulu
  • David Gram LEGO Ventures

Northern Glow -bisnestapahtuma Oulussa 8.10.2019

Olin nyt ensimmäistä kertaa mukana kuuntelemassa huippuasiantuntijoita, jotka kertoivat brändäyksestä, kasvusta ja kansainvälistymisestä. Puhujien taso oli korkea ja olikin suorastaan ihanaa kuunnella koko päivä sellaista asiaa, joka itseä kiinnostaa kovasti ja työn puolesta miettii päivittäin. Tapahtuman juontajana toimi Oulun suurlähettiläs, joka sai yleisön hyvin lämpenemään MM1995 Juti-aplodeille ja tunnelma oli hyvinkin positiivinen. Kaiken kaikkiaan inspiroiva huipputapahtuma! Tässä tiivistetysti itselle mieleen jääneet asiat.

Hyväkään brändi ei voi pysähtyä, vaan on oltava luova ja innovatiivinen. Ajattele isosti, mutta aloita pienestä. Kokeile ja testaa ideoita nopeasti. Kannattaa googlata lisää aiheesta intrapreneurship.

Kasvu vaatii rohkeutta ja uskallusta ajatella toisin sekä epäonnistua.

Oulustakin pääsee maailmalle, kun löytää sopivan markkinan ja palvelee asiakkaita enemmän kuin hyvin. Satsaa tuotekehitykseen ja osaamiseen. Erikoistu ja tartu mahdollisuuksiin.

Pienikin yritys voi haastaa isommat, kun tuntee toimialan, tekee systemaattista tutkimusta markkinasta ja kehittää toimintatapoja.

Brändäämisessä ja markkinoinnissa on kyse muustakin kuin kivasta visuaalisesta ilmeestä. Kannattaa kääntää ajatukset mukavuusalueen ja helpoimman ratkaisun ulkopuolelle ja tutkia mitkä ovat ne oikeat vahvuudet ja visiot (BHAG), joilla tulevaisuutta luodaan. Visiot pitää konkretisoida käytännön teoilla.

Urheilusponsorointia voi käyttää molempien hyödyksi. Valitse sellainen urheilija, joka sopii yrityksellesi ja ole valmis satsaamaan rahaa markkinointiin. Mielestäni iLOQ:lla on erittäin upeaa yhteistyötä Kimi Räikkösen kanssa.

Ernest Lawson on kyllä maailman sympaattisin Oulun lähettiläs ja voisinpa vaikka ostaa mainospaikan hänen hihastaan. 🙂

Hatunnosto Heidi Jaaralle, joka on rohkeasti lähtenyt maailmalle perheineen. Kasvuyrityksen luotsaaminen on vaativaa. Pitää osata sanoa myös ei, jos yhteistyö ei sovi yrityksen arvoihin tai brändiin.

Nordic Choice Hotels: ai, niin tämä on se hotelliketju, joka osti Kämpin! Hyvä esitys siitä miten ajatellaan toisin ja kehitetään oma tapa tehdä asioita vielä paremmin käyttäen nykyteknologiaa ilman globaalien toimijoiden mukaan ottamista.

Viimeisenä oli Johan Ronnestamin erinomainen puheenvuoro tulevaisuudesta. Hänellä oli uusi bränditarvehierarkia, jossa kysytään kuinka brändisi auttaa minua saavuttamaan unelmani.

Väliajoilla oli vapaata verkostoitumista. Käyn harvoin tapahtumissa ja täytyy sanoa, että en ole ollenkaan hyvä tutustumaan uusiin ihmisiin. Ujohkona ihmisenä on iso kynnys alkaa jututtamaan pukumiehiä tai -naisia. Vaikka olisi tuttu LinkedIn-alustan kautta, niin ihmisiä on aika vaikea tunnistaa profiilikuvan perusteella. Joten pahoittelut, jos en hoksannut tervehtiä tai tulla juttelemaan. Ota minua hihasta seuraavalla kerralla. Mutta kokonaisuutena loppujen lopuksi tämä oli varmasti tämän vuoden inspiroivimpia tapahtumia Oulussa.

Lisää tietoa ja tapahtuman ohjelma Northern Glow 2019 »