Nettisivujen suunnittelu ihmiseltä ihmiselle

Mieti aina miksi

7 vinkkiä nettisivujen suunnitteluun

Lähtökohta nettisivujen suunnittelulle on aina niiden olemassaolon tarkoitus. Miksi ne ovat olemassa ja ketä varten? Mitä niillä viestitään ja mitä toimintoja tarvitaan? Nykyisin pitäisi olla itsestään selvää, että nettisivujen kaikki ns. konepellin alainen tekniikka toimii. Samoin se, että toimintoja ja palveluja voi lisätä, ylläpito on helppoa ja että nettisivut ovat tehokas osa modernia markkinointia ja myyntiä. Tekniikan ihmemaassa unohtuu helposti asiakas ja se mikä nettisivujen tehtävä on. Siksi onkin tärkeää miettiä miksi nettisivuja ollaan tekemässä tai miksi vanhat sivut uudistetaan.

Nettisivut palvelevat monenlaisissa tehtävissä. Esisuunnittelun ja ideoinnin avuksi laadin helpon listan asioista, joita kannattaa ottaa huomioon.

1. Lähtökohta

Rakennetaanko uudet sivut vai uudistetaanko vanhaa? Kokonaan uudet sivut uudelle yritykselle on aina helpompi suunnitella, koska mukana ei ole vanhojen sivujen painolastia tai fiksautuneita ajatuksia niistä. Vanhat sivut kannattaa uudistaa puhtaalta pöydältä.

2. Ihmiseltä ihmiselle

Vaikka nettisivut ovat todella tekninen ja moderni väline kommunikoida, se on tosiaankin vain väline ja linkki ihmiseltä ihmiselle. Tässä vaiheessa tekoäly ei ole vielä kokonaan korvannut ihmistä eivätkä robotit keskustele keskenään ainakaan tärkeistä ostopäätöksistä. Eli muista, että toisella puolella on ihminen.

3. Mieti mitä myyt

Mitkä tuotteet tai palvelut haluat esille, mistä syntyy liikevaihtoa? Haluatko kasvattaa brändiä ja luoda yhteisön? Vai oletko asiantuntija, joka myy henkilöbrändillä? Karsi ja tiivistä turhat rönsyt. Mieti tuotekategoriat ja jäsennä sisältö. Paketoi ja hinnoittele.

4. Tee ostopolku helpoksi

Minkä toiminnan haluat, että nettisivut aiheuttavat? Haluatko, että otetaan yhteyttä, ladataan jotain esim. appi tai esite, esitellään tuotteita vai onko sivuilla verkkokauppa, joka toimii? Teknisesti nämä asiat onnistuvat ja mallia voi ottaa jo toteutetuista ja hyväksi koetuista ratkaisuista.

5. Yhteydenotto ja tarjouspyynnöt

Tee yhteystietojen löytäminen helpoksi. Puhelinnumerot, lomakkeet ja napit näkyvästi esille. Chat, jossa on oikea ihminen tavattavissa, on nopea ja tehokas tapa hoitaa asioita. Mutta se vaatii, että sille järjestetään aikaa. Samoin, jos sivustolla on lomakkeita, pitää niiden toiminta automatisoida tai ainakin käydä päivittäin tarkistamassa sähköpostit ja vastata niihin nopeasti.

6. Palvele asiakastasi

Mitä asiakkaasi tarvitsee? Mitä hän hakee nettisivuiltasi? Miten autat häntä? Tietoja hakevalle voi kirjoittaa blogia (jossa on myös hyvä hakutoiminto), tuotteista voi olla listoja ja esitteitä jne. UKK eli usein kysytyt kysymykset voi kerätä ja laittaa nettisivuille. Tämä myös auttaa sivustosi hakukonenäkyvyyttä ja löydettävyyttä. Hyvin palveltu asiakas on hyvää mainosta ja markkinointia.

7. Herätä luottamusta

Kerro myös jotain yrityksestäsi, tarina, taustat, henkilöt, arvot ja visiot. Mieti yrityksesi toimiala, miten haluat näkyä myös sosiaalisessa mediassa? Nettisivujen tarkoitus ei kuitenkaan ole pitkästyttää lukijaa, vaan fokus on aina lähtökohtaisesti asiakkaassa.

Tiivistettynä: Ota lähtökohdaksi asiakas, jonka toiminta tuo työtä ja myyntiä. Vastaa aina yhteydenottoihin. Muista, että teet ihmiseltä ihmiselle.