fbpx

Cinnamon Graphics 10 vuotta

Uskomatonta, mutta totta – Cinnamon Graphics täytti 10 vuotta!!!

Moni asia on muuttunut kymmenessä vuodessa, mutta toisaalta moni asia ei paljoakaan. Lähdin yrittämään ilman sen suurempia odotuksia. (Tarinani voi lukea täältä.) Aika on kulunut todella nopeasti. Tässä minun mietteitäni menneestä ja tulevasta tammikuussa 2020.

Markkinointi on muuttunut

Kymmenen vuotta sitten toimittiin melko perinteisesti eli markkinoija osti mainostilaa eri medioista ja niihin tehtiin mainoksia. Sosiaalinen media oli vielä uutta eikä sovelluksia ollut. Yritykselle jo omat nettisivut olivat iso juttu ja toki silloin tehtiin mm. bannerimainontaa. Ala on kehittynyt ja monenlaisia trendejä on tullut ja mennyt nopealla syklillä sekä hypetystä on ollut suuntaan jos toiseen.

Nykyisin tehdään monikanavaista sisältömarkkinointia, jossa asiakas on keskiössä ja osallistuu, suosittelee ja hakee netistä tietoa. Markkinointia kohdennetaan yksilöllisesti erilaisiin kohderyhmiin. Mainonta on mitattavaa. Kokonaan uusi toimiala on syntynyt hakukoneoptimoinnin ja analytiikan ympärille. Aika pitkään tehtiin kotikutoisia videoita ja somepäivityksiä pienellä budjetilla. Onnistuu toki vieläkin, mutta tekijät ovat kasvaneet ammattilaisiksi ja taso on noussut koko ajan; kilpailu on kovaa. Joten veikkaan, että tulossa on hienoja juttuja.

Näinkin voi yrittää

Vuonna 2009 nettitekniikka oli jo hyvin kehittynyt ja kotoa käsin pystyi tekemään töitä ainakin, jos oli laajakaistayhteys. Elettiin taantumaa, joka kesti pitkään. Moni perusti pienen yrityksen ja minustakin se tuntui hyvältä ajatukselta. Toiminimiyritys oli ja on helppo perustaa. Nykyisin on vielä helpompaa, kun voi kokeilla yrittämistä kevytyrittäjänä. Matkan varrella osa yrityksistä on lopettanut tai ajautunut konkurssiin, osa muuttunut osakeyhtiöksi tai muuten sulautunut johonkin toiseen. Osa on halunnut lopettaa kotona työskentelyn ja palannut takaisin työntekijäksi.

Minun yrittämiseni taustalla oli kokemus uupumisesta ja sitä kautta halusin huolehtia omasta hyvinvoinnistani. Uupuminen on vähän samanlaista keholle kuin polkupyörällä ajaminen eli keho muistaa. Minulla kesti noin viisi vuotta päästä fyysisistä oireista eroon. Tällä tavalla ja omilla ehdoilla työskentely oli alusta alkaen mukavaa ja oireet eivät työntekoon enää juurikaan vaikuttaneet. Sosiaaliset tilanteet väsyttivät enemmän ja matkustaminen oli kivuliasta. Oireista pääsi eroon, kun vaan meni ja lähti pois mukavuusalueelta. Minusta ei kannata heittäytyä uhriksi ja surkutella, vaan kannattaa haastaa itsensä eikä päästää itseään helpolla. Elämä on aika ihanaa ja uudet seikkailut odottavat.

En ole halunnut kehittää yritystä isoksi enkä palkata työntekijöitä, koska olen nähnyt mitä se vaatii ja millaiset riskit siinä on. Ala ei ole helppo. Mutta olen pärjännyt, koska olen siihen kasvanut ja tehnyt ensin töitä työntekijänä. Kummasti sitä tietotaitoa yrittämisestä ja alasta on tarttunut, vaikka en ikinä kuvitellut, että jaksaisin ajatella kirjanpitoa. Yrittäminen on todella kuin kymmenottelu, jossa pitää osata ja hallita niin monta osa-aluetta. Mutta ehkä tällainen pikkuinen toiminimiyritys on vähän kuin triathlon; pitää olla sitkeä, kestävä ja opetella, jos ei osaa. Pitää myös verkostoitua, koska yksin ei voi osata kaikkea. Apua pitää pyytää. Liikevaihto on koko ajan seilannut ylös ja alas eikä voi puhua menestyksestä, mutta toimeen on tultu vähälläkin. Välillä on iskenyt epätoivo, kun on ollut hiljaisempaa ja rahaa ei ole ollut, koska asiakkaan maksu on ollut pahasti myöhässä eikä muuta laskutettavaa ole ollut hetkeen. Yrittäminen ei ole heikkohermoisten laji ja rahaa ei tule itsestään. Minulla on onnekseni ollut vakituisia asiakkaita ja heistä olen kiitollinen. Se on vähän kuin olisi 50+ työnantajaa ja aina joltain tulee jotain.

Haastetta riittää

Nykyisin graafinen suunnittelija -titteli on hiukka vanhanaikainen. Mieluummin ollaan visuaalisia suunnittelijoita tai designereita. Pitää osata monenlaista. Yritykset palkkaavat in-house suunnittelijoita, joka tarkoittaa, että suunnittelija on kokonaan yhden yrityksen palveluksessa ja tekee yrityksen sisällä mainokset ja osallistuu markkinointiin. Minuakin on pyydetty töihin in-house -tekijäksi, mutta olen kieltäytynyt, vaikka saisin tasaisesti hyvää palkkaa ja eläkettäkin kertyisi. Toistaiseksi haluan nauttia yrittämisen ”vapaudesta”. Se tarkoittaa, että tykkään tehdä erilaisia töitä monenlaisille asiakkaille. Minusta on tuntunut, että luovuus kuolee, jos pitäisi koko ajan miettiä ja tehdä samoja materiaaleja. On ihanaa, kun saan aloittaa puhtaalta pöydältä, luoda ja synnyttää kokonaan uutta. Samalla se on iso haaste, koska haluan aina kehittyä ja tehdä vielä paremman kuin aiemmat työt. Teen paljon myös tuotannollista työtä eli monenlaista pikkuhommaa, mutta nekään eivät tunnu ikäviltä, koska päivät ovat aina niin erilaisia.

Ala kehittyy koko ajan. Jos aiemmin tehtiin 80% printtiin ja kirjapainoon ja 20% digitöitä, on suhde nykyisin 20%/80%. Digitaalisuus on lyönyt läpi kaikilla rintamilla. Omaa osaamista onkin pitänyt koko ajan kehittää ja melkeinpä joka päivä oppii jotain uutta. Visuaalisen suunnittelun lisäksi osaan tehdä mm. WordPress-sivut alusta loppuun. Se on vaatinut opettelua, mutta ehkä olen vähän nörtti. Opeteltavaa riittää muutenkin. Pitäisi lisäksi osata tuottaa tekstejä, valo- ja videokuvata, perehtyä hakukoneoptimointiin ja muihin Googlen vaatimuksiin, somettaa, seurata aikaa lukemalla ja käymällä tapahtumissa sekä ihan vaan kehittyä suunnittelijana ja varata aikaa taiteiluun, kokeiluihin ja testaamiseen. Tämän lisäksi kaikki mitä yrittäminen vaatii eli myyntiä, markkinointia, tarjousten kirjoittamista, verkostoitumista, laskuttamista, kirjanpidon seuraamista, laskujen ja verojen maksua jne. Huh, vähemmästäkin tulee liikaa kaikkea! Samalla on myös oppinut kysymään viisaammilta ja teettämään jotkut työt muilla. Tässä pärjää, kun keskittyy sellaisiin töihin, jotka osaa ja jotka kannattaa itse tehdä. Olen mielelläni ihan vaan se luova visuaalinen suunnittelija.

Tulevaisuuden suunnitelmat

Tämä on sellainen ala, että asiat voivat muuttua nopeasti. Mitään ei voi liian tarkkaan suunnitella. Tulee mitä tulee. Mutta yrittäminen on kallista, joten ei nyt aivan tuulen vietävänä voi olla. Ikä myös vaikuttaa eli 52-vuotias mainosalan tekijä on jo tosi vanha, vaikka olen sitä mieltä, että se on asenteesta kiinni. Kilpailu on kovaa. Aina on parempia, nopeampia ja suositumpia tekijöitä. Mutta pitää muistaa, että minua ei ole olemassa kuin yksi ja asiakkaat tykkäävät tehdä kanssani töitä toivottavasti vielä pitkään. Kotona olen saanut olla läsnä lasteni kasvussa ja pojat ovatkin jo aikuisia. Lisäksi ilona ja seurana on ollut meidän ihana Nalle-koira. Toki olen avoin kaikille ehdotuksille, sillä tulevaisuudesta ei tiedä. Nyt tällä hetkellä tuntuu hyvältä. Tervetuloa uudet asiakkaat!

Lopuksi ISO KIITOS kaikille rakkaille asiakkailleni ja ihanille yhteistyökumppaneilleni sekä kaikille muille, jotka ovat minun kanssani olleet tekemisissä!!! Miten minulle onkin tullut kaikki kivat tyypit!!! xxx

Rakkain terveisin ja halauksin,

Minna

♥♥♥♥♥