Graafisessa ohjeessa on määritelty yrityksen käyttöön päävärit ja lisävärit, mutta mitä värikoodit tarkoittavat ja miten niitä käytetään?
Sen jälkeen kun yrityksen visuaalinen ilme väreineen on suunniteltu, ohjeistetaan värien käyttö, jotta yrityksesi värikoodit ovat helposti käytössä. Voit liittää graafisen ohjeen painotyötilauksiin, teippaustilauksiin tai digitöiden liitteeksi. Pidä siis ohje tallessa.
Ohjeessa on määritelty värit erilaisilla koodeilla eli ainakin näihin väriavaruuksiin: RGB, HEX ja CMYK. Pantonen PMS-värijärjestelmän koodit on myös hyvä olla mukana. Lisäksi voidaan tarvita vielä muita määrityksiä esim. RAL-värit (rakentaminen ja teollisuus) tai Lab-värit (CIELAB). Näiden lisäksi on olemassa monia muita värijärjestelmiä kuten sisustusmaalit (esim. Tikkurilan värikoodit) tai ns. pigmenttivärit (esim. PR108 kadmiumpunainen). Yrityksen graafiseen ohjeeseen riittää yleensä värikoodit digitaaliseen käyttöön (RGB, HEX) ja kirjapainokäyttöön (CMYK, PMS). Muut värit voidaan määritellä myöhemmin, kun tarvetta ilmenee.
Esimerkiksi Cinnamonin vaaleanpunaisen päävärin ja lämpimän vaaleankeltaisen lisävärin koodit näyttävät tältä:
RGB 255, 190, 190
HEX #FFBEBE
CMYK 0, 35, 18, 0
Pantone 176 C
RGB 251, 212, 118
HEX #FBD476
CMYK 0, 12, 60, 0
Pantone 134 C
Huom! Cinnamonin cmyk-arvot eivät ole ihan samat kuin Pantone 176:n ohjeessa tai mitä Photoshop antaa 176:n arvoiksi. Pantone-värin ja cmyk-värin määrittämisessä voidaan käyttää joko Pantonen ohjeistusta tai voidaan määrätä cmyk-arvot haluttuun suuntaan. Minä haluan, että yritykseni pääväri on diginä #ffbebe, mutta ihan samaa väriä ei painoväreissä ole olemassa. Silloin valitaan sitä lähinnä oleva väri. Minun tapauksessani se on minun mielestäni Pantone 176, joka on söpön vaaleanpunainen, mutta cmyk-arvoilla ei painojälki ole yhtä kaunis. Siksi arvioin, että cmyk-arvot ovat mieluummin hex-arvoja vastaavat. Pantone-väriä käytetään ainoastaan silloin, kun painetaan yhdellä spottivärillä. Vertaa vielä värejä tämän artikkelin lopusta. Vinkki: noudata graafisen ohjeen arvoja, jos ne on määritelty värikartasta poikkeavilla arvoilla.
Mitä RGB-värit ovat?
RGB tulee sanoista Red, Green, Blue (punainen, vihreä, sininen). Sitä käytetään pääasiassa digitaalisessa muodossa, kuten tietokoneen, kännykän ja television näytöillä sekä digitaalisissa kuvissa. RGB perustuu siihen, että valon eri sävyjen yhdistelmät luovat eri värejä. Näytön pikselit tuottavat siis valoa. Jokainen väri on muodostettu punaisen, vihreän ja sinisen sävyn yhdistelmästä.
Tässä on RGB-värit verrattuna CMYK-väreihin:
Red
RGB (255, 0, 0)
#FF0000
Green
RGB (0, 255, 0)
#00FF00
Blue
RGB (0, 0, 255)
#0000FF
CMYK 0, 92, 79, 0
CMYK 94, 0, 100, 0
CMYK 93, 74, 0, 0
Mitä HEX-värit ovat?
HEX tulee sanasta Hexadecimal. Se on digitaalisen värimäärittelyn muoto ja vastaa RGB-väriä. Sitä käytetään erityisesti verkkosivuilla. HEX-koodi koostuu kuudesta merkistä, jotka edustavat punaisen, vihreän ja sinisen värin arvoja heksadesimaalimuodossa. Esimerkiksi #0000FF edustaa täysin sinistä.
Tärkeää tietää RGB- ja HEX-väreistä
RGB- ja HEX-värit ovat digitaaliseen käyttöön tarkoitettuja värejä. Nähtyyn väriin vaikuttaa se miten näyttö pystyy toistamaan värisävyjä ja onko näyttö säädetty tummaksi vai kirkkaaksi. Samoin ihmisen omat silmät ja näkökyky vaikuttavat siihen miltä väri lopulta näyttää omiin silmiin. Eli värin sävy voi olla hyvin erilainen näytöstä tai katsojasta riippuen.
Voiko RGB- ja HEX-värejä käyttää painotöihin?
Kysy ensin painotalosta aineisto-ohjeet tai käykö tarjottu aineisto heille. Painotalo tarkistaa ja kääntää aineiston CMYK-muotoon. Huomaa kuitenkin, että monet värit eivät tulostu yhtä kirkkaina kuin näytöllä näkyy. Värit voivat olla tummempia tai latteampia kuin näytöllä. Niitä on yksinkertaisesti mahdotonta toistaa painettuna, koska RGB-väreissä on kyse valosta. Tuossa ylhäällä on esimerkiksi malli miten RGB:n kirkkaus latistuu painettaessa. Painotiedostoa tehdessä RGB-värit on hyvä tarkistaa ns. Toistoalavaroituksella (Gamut-warning), jonka pohjalta kuvia voi säätää lähemmäs CMYK-arvoja. Huomaa myös, että digipainossa painoväri ei imeydy paperiin vaan muodostaa ohuen kerroksen paperin tai kankaan pinnalle. Väri kiinnitetään lämmön tai UV-valon avulla.
Mitä CMYK-värit ovat?
CMYK tulee sanoista Cyan, Magenta, Yellow, Key/Black. CMYK-värijärjestelmä on käytössä kirjapainotuotannossa kuten esitteissä ja kirjoissa. CMYK perustuu siihen, että eri värien pigmentit sekoitetaan yhteen luomaan haluttu väri käyttäen rasteripisteitä. CMYK-arvot määritellään prosentteina. Mitä suurempi prosentti sitä tummempi väri. Mitä vaaleampi väri sitä pienempi rasteripiste. Esimerkiksi puhdas punainen on CMYK-arvoiltaan 100% magentaa ja 100% keltaista ja muita värejä 0%. Painotyöt on hyvä tehdä alusta alkaen CMYK-väreillä, jotta värit toistuvat hallitusti.
Cyan
CMYK C=100 M=0 Y=0 K=0
Magenta
CMYK C=0 M=100 Y=0 K=0
Yellow
CMYK C=0 M=0 Y=100 K=0
Black
CMYK C=0 M=0 Y=0 K=100
Mitä Pantone-värit ovat?
Pantone PMS on painoteollisuudessa käytetty värijärjestelmä, jossa värit painetaan spottiväreinä. Pantonen värikartat ovat myös suunnittelijoille hyviä työkaluja värien valintaan. Spottivärit ovat lähinnä ajatusta, että väri otetaan maalipurkista sellaisenaan. PMS tulee sanoista Pantone Matching System. Jokaiselle värille on annettu oma koodi ja värejä on tuhansia. Ehkä olet nähnytkin Pantone värikarttoja tai -viuhkoja, joissa on ihania sävyjä painotöihin tai sisustukseen. Niissä on myös vastaavat koodit RGB-, HEX- ja CMYK-arvoilla. Lisäksi on olemassa metalli- ja neonvärejä.
CMYK-väreillä ei saada yhtä makeita tai puhtaita värejä kuin Pantone-väreillä. Pantone-värit eivät välttämättä toistu näytölläkään ihan samanlaisena kuin lopullisessa painotyössä. Pantone-värit ovat tarpeellisia, kun halutaan painaa täysin oikea värisävy eli ne ovat siis varmoja painovärejä.
Pantone-värejä käytetään neliväritöissä CMYK-värien lisäksi viidentenä värinä. Joskus voidaan painaa enemmänkin lisävärejä tai pelkillä Pantone-väreillä. Hankaluutena CMYK ja Pantone-värien painatuksessa on, että sama CMYK-väri voi olla hyvin ”sammunut” tai likaisen näköinen verrattuna samaan Pantoneen. Hankalia värejä ovat esim. oranssi tai punavioletti (katso värikartasta esim. PMS 164 tai PMS 252 purppura).
Tässä malliksi Cinnamonin vaaleanpunainen ja miltä se näyttää eri väriavaruuksissa:
RGB 255, 190, 190
HEX #FFBEBE
CMYK 0, 35, 18, 0
Pantone 176 C
Lopuksi
- Muistisääntö: RGB ja HEX = näyttöön / CMYK ja Pantone PMS = painoon
- Yritysväriksi on hyvä valita sellainen väri, joka toistuu hyvin kaikissa väriavaruuksissa. Voidaan silti miettiä haittaako, jos digi- ja painovärissä on eroa. Hyvä huomioväri voi olla yrityksellesi sopiva, jos painossa voidaan käyttää Pantone-värejä. Tai myymälässä halutaan maalata seiniä yrityksen väreillä. Pantone-värikartasta saa hyviä värejä myös digikäyttöön.
- Nykyisin valitsen värin ennemmin digitaalisuutta ajatellen. Netissä värit voivat olla kirkkaita ja puhtaita, mutta vältä RGB-övereitä. Tarkoitan sitä, että väri suorastaan kirkuu ja häiritsee liikaa eli vie huomion itse asialta.
- Yrityksen toiminta ja tarpeet vaikuttavat siihen millaiset värit valitaan ja miten niitä käytetään.
- Pidä graafinen ohje ja värikoodit tallessa, jotta ne löytyvät helposti.