Suunnittele mainostekstit huolellisesti

Teksti on jopa tärkeämpi kuin kuva mainoksissa. Moderni markkinointi hyödyntää nimenomaan tekstisisältöjä. Sekä copywriting (mainostekstit) että sisällöntuotanto (some) hyvin suunniteltuna tuottavat nettisivuille kävijöitä ja kauppaa. Tekstiin ujutetaan mukaan avainsanoja, joilla...

Kuvapankki vai valokuvaaja?

"Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa." Tuttu lause ja ihan tosi. Yrityksesi markkinointi ei vaadi välttämättä kuin muutaman hyvän kuvan kertomaan mitä yrityksesi tekee tai millaisia mielikuvia haluat yrityksestäsi antaa. Laadukas kuva on aina hintansa arvoinen. Jos saisin valita, käyttäisin aina...

Yrityksen värin valinta

Yrityksen perustajalla on usein selkeä visio minkä värinen oma yritys on. Se perustuu omaan makuun tai alalla yleisesti vallitsevaan värimaailmaan. Suomessa suosituin yritysväri on ollut sininen. Se luo positiivisia mielikuvia suomalaisuudesta, sinivalkoisuudesta, luotettavuudesta, rauhasta ja turvallisuudesta. Se on taivaan ja meren väri. Myös maailmalla sininen on monen lempiväri....

Typografia osa 2 – typografia tänään

Nykyisin fonttien käyttö on helppoa ja kätevää. Tarjontaa on valtavasti. Omalla koneella on fontteja ja sen lisäksi voi ladata miljoonia lisää. Jo pelkästään ilmaisten fonttien tarjonta on huikea. Maksullisia fontteja on valmistettu valtavasti ja lisää suunnitellaan koko ajan. Typograafikot ovat oma ammattikuntansa, mutta myös tavallinen ihminen...

Typografia osa 1 – pölkky vai kauno?

Graafisen suunnittelun perusteet -juttusarja jatkuu typografialla. Jaan tämän aiheen kahteen osaan, koska juttua riittäisi aiheesta paljon. Jokainen joutuu kirjainten kanssa tekemisiin jo pienestä pitäen. Ja jokainen muistaa varmasti millaista oli opetella lukemaan ja kirjoittamaan. Aku Ankan kansi auttoi...

Mitä luovuus on?

Unohduin pohtimaan luovuutta, mikä on luovaa ja miten itse koen luovuuden ja luovan työn? Ensimmäisenä tulee mieleen Peppi Pitkätossu, joka touhuaa omalla tavallaan ja todellakin luovasti. Asiat ovat heikun keikun tai ainakin vinksin vonksin. :) Seuraavaksi mietin boheemia taiteilijaa, erikoista ja vähän outoa, omaperäistä hahmoa, joka sekoittaa väripalettia ja luo mestariteoksia. Luova ihminen on todellakin vapaa, oman tien kulkija ja jollakin tapaa anarkisti, joka ei piittaa säännöistä, vaan aiheuttaa puhetta ja pahennusta. Vai onko?...

Liikemerkin suunnittelu

Kautta aikain ihmiset, heimot ja yhteisöt ovat käyttäneet visuaalisia tunnuksia ja värejä erottumaan muista. Liikemerkit nykymuodossaan ovat vain jatkumoa tälle perinteelle. Logo* on edelleen kaiken a ja o sekä avain hyvään yritysilmeeseen. Nykyisin logon suunnittelussa tulee ottaa huomioon monenlaiset mediat, perinteinen kirjapaino, erikoispainotyöt, teippaukset sekä erityisesti digiajan vaatimukset eri laitteille. Logon "elinikä" saattaa olla kymmeniä vuosia, joten sen olisi hyvä olla ajaton. Huolellinen...

Miten löydät hyvän graafisen suunnittelijan?

Yritysilme ja muut ulkoiset seikat (visuaalinen identiteetti) voivat usein jäädä vähemmän tärkeiksi asioiksi, kun business pyörii muutenkin. Mutta yritysilmeellä ja brändikokemuksella on tutkitusti huomattava vaikutus. Ihmiset luovat mielikuvia yrityksestäsi ensivaikutelman perusteella ja se vaikuttaa heidän käyttäytymiseen. ...