Typografia osa 1 – pölkky vai kauno?

Graafisen suunnittelun perusteet -juttusarja jatkuu typografialla. Jaan tämän aiheen kahteen osaan, koska juttua riittäisi aiheesta paljon. Jokainen joutuu kirjainten kanssa tekemisiin jo pienestä pitäen. Ja jokainen muistaa varmasti millaista oli opetella lukemaan ja kirjoittamaan. Aku Ankan kansi auttoi...

Mitä luovuus on?

Unohduin pohtimaan luovuutta, mikä on luovaa ja miten itse koen luovuuden ja luovan työn? Ensimmäisenä tulee mieleen Peppi Pitkätossu, joka touhuaa omalla tavallaan ja todellakin luovasti. Asiat ovat heikun keikun tai ainakin vinksin vonksin. :) Seuraavaksi mietin boheemia taiteilijaa, erikoista ja vähän outoa, omaperäistä hahmoa, joka sekoittaa väripalettia ja luo mestariteoksia. Luova ihminen on todellakin vapaa, oman tien kulkija ja jollakin tapaa anarkisti, joka ei piittaa säännöistä, vaan aiheuttaa puhetta ja pahennusta. Vai onko?...

Liikemerkin suunnittelu

Kautta aikain ihmiset, heimot ja yhteisöt ovat käyttäneet visuaalisia tunnuksia ja värejä erottumaan muista. Liikemerkit nykymuodossaan ovat vain jatkumoa tälle perinteelle. Logo* on edelleen kaiken a ja o sekä avain hyvään yritysilmeeseen. Nykyisin logon suunnittelussa tulee ottaa huomioon monenlaiset mediat, perinteinen kirjapaino, erikoispainotyöt, teippaukset sekä erityisesti digiajan vaatimukset eri laitteille. Logon "elinikä" saattaa olla kymmeniä vuosia, joten sen olisi hyvä olla ajaton. Huolellinen...

Miten löydät hyvän graafisen suunnittelijan?

Yritysilme ja muut ulkoiset seikat (visuaalinen identiteetti) voivat usein jäädä vähemmän tärkeiksi asioiksi, kun business pyörii muutenkin. Mutta yritysilmeellä ja brändikokemuksella on tutkitusti huomattava vaikutus. Ihmiset luovat mielikuvia yrityksestäsi ensivaikutelman perusteella ja se vaikuttaa heidän käyttäytymiseen. ...