Asiakas harkitsee, hakee tietoa ja vertailee

Asiakaspolku osa 2

Huomion kiinnittämisen jälkeen astuu järki kuvioihin, joten ennen ostopäätöstä asiakas yleensä harkitsee, tutkii ja vertailee vaihtoehtoja.

Luottamusta herättävä visuaalinen ilme on hyvä pohja, mutta tässä vaiheessa tarvitaan muutakin ja se on kaikenlaista tietoa, kokemuksia, suositteluja jne. Hankintaa voidaan miettiä pitkään, yön yli tai googlettelun avulla. Tunnettu brändi pärjää yleensä hyvin tässä vaiheessa. Oudompi brändi vaatii harkintaa ja mielellään toisten ihmisten kokemuksia.

Netti ja hakukoneet ovat nykyisin ensimmäinen tapa hakea tietoa, joten erilaiset blogit, sisällöt nettisivuilla, sisältömarkkinointi, kampanjat, sähköpostit, kilpailut, sosiaalinen media ja laskeutumissivut auttavat tiedonkeruussa. Lista on aika hengästyttävä.

Perinteiset tavat ovat varmempia eli jos toinen ihminen suosittelee, käyttää tuotetta tai yleensäkin puhutaan, ostos on helpompi tehdä.

Brändin määritelmään kuuluu maine eli huonot kokemukset yleensä leviävät helpommin ja vaikuttavat voimakkaammin, joten reklamaatiot pitää hoitaa hyvin. Erilaiset tyytyväisyystakuut ja selkeät ehdot, ohjeet ja vastaukset usein kysyttyihin kysymyksiin palvelevat asiakasta harkintavaiheessa.

Tiivistettynä tee pohjatyöt kuntoon. Se helpottaa myyntiä ja rakentaa luottamusta brändiin.