Miten löydät hyvän graafisen suunnittelijan?

Yritysilme ja muut ulkoiset seikat (visuaalinen identiteetti) voivat usein jäädä vähemmän tärkeiksi asioiksi, kun business pyörii muutenkin. Mutta yritysilmeellä ja brändikokemuksella on tutkitusti huomattava vaikutus. Ihmiset luovat mielikuvia yrityksestäsi ensivaikutelman perusteella ja se vaikuttaa heidän käyttäytymiseensä.

  • Hyvä visuaalinen identiteetti auttaa yritystäsi erottumaan muista.
  • Hyvännäköiset ja toimivat nettisivut antavat positiivisen mielikuvan, jolla saadaan kontakteja ja lisätään myyntiä.
  • Hyvä tarina, helppolukuiset  ja mielenkiintoiset tekstisisällöt sitouttavat kävijät, kasvattavat kävijämääriä ja lisäävät jakamista.
  • Hyvin rakennettu brändi on pitkäikäinen ts. se tuo jatkuvuutta ja varmuutta tulevasta.

Vaikka olisit sitä mieltä, että hyvä design on tärkeää, niin voit kokea, että graafinen suunnittelu on kallista ja riskaabelia, eikä yritykselläsi ole resursseja yhteistyöhön. Tyypillisiä kysymyksiä onkin: ”Onko se kamalan kallista? Mistä tiedän mikä on hyvää designia? Miksi tilaisin suunnittelijalta, kun me osataan tuommoiset tehdä itse? Entä jos en pidä lopputuloksesta? Minulla on jo suunnittelija, miksi vaihtaisin?”

Suunnittelu on aina prosessi ja voit vaikuttaa paljon kuinka positiivisesti ja hyvin työ onnistuu. Tässä muutama vinkki kuinka saat yhteistyöstä parhaan irti, aikataulussa ja sovitussa budjetissa.

 

Löydä suunnittelija, joka sopii sinulle ja jonka kanssa kemiat kohtaavat

Käy läpi suunnittelijan nettisivut ja työnäytteet. Niistä näkee heti minkä tyylinen tekijä on. Ota sitten yhteyttä ja sovi tapaaminen kasvokkain. Voit kysyä suoraan miten ko. työ sujui, mitä suunnittelija teki ja millaisia ajatuksia pyrittiin toteuttamaan, mitä työllä tavoiteltiin. Jokaisella suunnittelijalla on oma maku, tapa, tekniikka ja tyyli tehdä. Keskustelemalla selviää kohtaako kemiat ja yhteiset visiot.

Hyvä suunnittelija osaa tehdä myös nopeaa tuotannollista työtä. Kysy siis ihan käytännöllisiä asioita esim. miten hän vastaa sähköposteihin, minkälaiset työtilat ja laitteet on, miten arkistoi tai millaiset verkostot on. Esim. graafinen suunnittelija on voinut käyttää kuvapankkikuvia apuna eikä siis ole itse näyttävien kuvien valokuvaaja.

Jos sinulla ei ole aikaa hakea suunnittelijaa itse, niin kysy suosituksia ja mielipiteitä. Mutta juttele sitten suoraan suunnittelijan kanssa. Mikä toimii toisen kanssa ei välttämättä suju sinun kanssasi.

 

Työn briiffaus onnistuneesti

Voit ensin teettää pienen työn esim. lehti-ilmoituksen tai ehdotuksen uudesta visuaalisesta ilmeestä. Laadi työlle raamit ja auta inspiraatiossa. Mitä haluat tilata? Ideoi ensin itse ja hae netistä millaista tyyliä haet. Google-kuvahaulla, Instagramista, Pinterestistä jne. löytyy esimerkkejä. Parhaiten autat suunnittelijaa, jos pystyt kertomaan tarkemmin mistä esimerkissä pidät, miellyttääkö sen värit, tietty fontti vai kokonaisilme? Voit myös kertoa mistä et pidä ja mitä et missään tapauksessa halua. Esimerkiksi logossa voi olla hyvät värit, mutta et pidä fontista. Suunnittelija voi sitten kertoa ja perustella miksi joku asia on tehty tietyllä tavalla. Anna kuitenkin suunnittelijalle vapaus tehdä työnsä.

 

Kerro tavoitteistasi

Hyvä suunnittelija tuntee monen alan yrityksiä, joten hän osaa kysyä ja haluaa tietää enemmän yrityksestäsi ja tuotteistasi. Kerro taustat ja mitä tavoittelet työllä. Haluatko, että uusi ilme on nuorekas vai klassisen tyylikäs? Hyvä tekijä osaa suunnitella kauniin designin, joka on myös kaupallisesti toimiva ja tehokas.

 

Luo aikataulu ja budjetti

Neuvottele suunnittelijan kanssa kummallekin sopiva realistinen aikataulu ja sovi hinnasta. Ota huomioon ideoinnin ja kypsyttelyn vaatima aika varsikin, jos halutaan uutta ilmettä. Harvoin vuorokaudessa ja superkiireellä saadaan hyvää jälkeä. Yritysilme ja logon suunnittelu tarvitsevat ideointi-, luonnostelu- ja kokeiluaikaa ennen kuin design on valmis esiteltäväksi. Prosessissa voi olla useita vaiheita ja jokaisen vaiheen jälkeen pitää sopia mikä on seuraava.

Graafiselta suunnittelijalta kysytään usein aluksi yksittäinen tarjous työstä. Siitä näkee minkä hintainen tekijä on. Ota huomioon, että suunnittelijoita on monenlaisia. Nuori tekijä voi olla edullinen tuntihinnaltaan, mutta työn tekemiseen menee paljon aikaa. Kokenut tekijä taas on kalliimpi tuntihinnaltaan, mutta rutinoitunut ja nopea. Myös esim. työn laajuus vaikuttaa käytettävään aikaan. Suunnittelija pitää kiinni annetusta aikataulusta ja budjetista eikä lähde rönsyilemään.

 

Kysy oikeaa palautetta ja kommentoi fiksusti

Työn eri vaiheissa kannattaa miettiä kenelle keskeneräiset versiot näyttää. Huolehdi, että palautteen antajat (esim. johto- ja myyntiryhmä) tietävät työn taustat ja tavoitteet. Satunnainen ohikulkija toimiston käytävällä osaa kyllä kertoa mielipiteen, mutta onko se hyvä halutun tavoitteen kannalta? Entä sopiiko ilme liiketoimintastrategiaan?

Ole avoin uusille ideoille ja raikkaille näkemyksille. Usein yritys on niin sisällä ja lähellä omassa tekemisessä, että ulkopuolinen iso kuva yrityksestä jää näkemättä. Hyvä suunnittelija ajattelee muutaman vuoden eteenpäin eikä hae ideoita vanhoista tai tällä hetkellä trendikkäistä asioista. ”Nuku yön yli ja sulattele uutta ideaa” on hyvä neuvo. Visuaalisissa asioissa kannattaa luottaa vaistoon, ns. vatsanpohjatuntumaan. Tuntuuko uusi hyvältä? Mitä reaktioita se herättää?

Kun kommenttikierros on yrityksen sisällä tehty, tee suunnittelijalle selkeä lista palautteesta. Kerro miksi pidät jostain ja miksi et. Vältä ympäripyöreitä esim. ”tuo teksti ei erotu”. Sen sijaan kerro tarkemmin miksi teksti ei erotu esim. ”koska kuva taustalla on liian värikäs ja levoton”.

Sanotaan, että makuasioista ei voi kiistellä. Tee kuitenkin selkeä linjaus millaiselta haluatte näyttää ja tuleeko uudesta ilmeestä JES! -fiilis. Asiakkaana sinä päätät.

 

Hyvää yhteistyötä

Toivottavasti näistä ohjeista oli hyötyä. Hyvä graafinen suunnittelija on ihana yhteistyökumppani, jonka kanssa voit keskustella monesta. Suunnittelu ja yrityksesi ovat hänelle sydämen asia. Parhaimmillaan toimiva, puolin ja toisin kunnioittava yhteistyö suunnittelijan kanssa jatkuu vuosikymmenten yli ja auttaa kasvattamaan liiketoimintaasi.

 

Linkkejä

Graafinen suunnittelija http://www.ammattinetti.fi/ammatit/detail/148_ammatti

Grafia ry:n sivut http://www.grafia.fi/tieto-alasta/visuaalisen-viestinnan-suunnittelija/

Wikipedia https://fi.wikipedia.org/wiki/Graafinen_suunnittelu

 

Artikkelikuva rawpixel / Pixabay